Annons

Speedlight 430 EX II - Funkar inte...

Produkter
(logga in för att koppla)

joacimolsson

Aktiv medlem
Speedlite 430 EX II - Funkar inte...

Har precis köpt en blixt av ovanstående modell till min Canon 40D. Den går ej att ställa in på ETTL, och i kamerans meny kan man heller inte ändra några inställningar för extern källa. Menyn är mörkad och TTL står som val.

Någon som vet på råd om jag gör något galet?

C.Fn inställning extern blixt låter göra gällande att " Den här menyn kan inte visas. Inkompatibel blixt eller avstängd blixt."
Men så är inte fallet.

Är 430 EX II inkompatibel med Canon 40D.

Tacksam Era bildade svar!

// Joacim
 
Senast ändrad:
Jag har nu uppdaterat firmware till senaste 1.0.8 för min 40D, tyvärr löste inte detta mitt problem med blixten.
Ser under C.Fn inställning att den inte tycker blixten är kompatibel eller icke ansluten...
Antar den behöver lämnas in. Vart gör man så i Göteborg?
 
Jag har en 40D med firmware 1.0.8 och ska hämta ut en 430 EX II imorgon. Jag kan återkomma ifall det är något "konstigt" med denna, eller om jag har ett liknande problem.
Kan knappt vänta på min lilla takbox...
 
Jag har nu uppdaterat firmware till senaste 1.0.8 för min 40D, tyvärr löste inte detta mitt problem med blixten.
Ser under C.Fn inställning att den inte tycker blixten är kompatibel eller icke ansluten...
Antar den behöver lämnas in. Vart gör man så i Göteborg?

Varför inte reklamera blixten där du köpte den?
 
Jag har en 40D med firmware 1.0.8 och ska hämta ut en 430 EX II imorgon. Jag kan återkomma ifall det är något "konstigt" med denna, eller om jag har ett liknande problem.
Kan knappt vänta på min lilla takbox...

Hoppas det fungerar kanon för dig, annars e det ju sannolikt uppenbart att något "klickat"...

Hoppas du vill skriva hur det gått för dig!
 
Har hört sägas att det kan krångla med blixten om man skuvar åt det plasthjulet som gör att blixten sitter fast ordentligt i blixtskon. Tydligen så kan blixten då tappa kontakten med kameran vilket gör att den inte fungerar som den ska.

Testa att bara skjuta blixten på plats för att se om kameran kan hitta den då och för att se att den lirar som den ska...
 
Har hört sägas att det kan krångla med blixten om man skuvar åt det plasthjulet som gör att blixten sitter fast ordentligt i blixtskon. Tydligen så kan blixten då tappa kontakten med kameran vilket gör att den inte fungerar som den ska.

Testa att bara skjuta blixten på plats för att se om kameran kan hitta den då och för att se att den lirar som den ska...

Skit, det var det svaret jag ville haft innan. Nu e den ju inlämnad...
Jaja... Haha... Tackar allra ödmjukast för det kom fram iaf!
 
Jag har samma problem med min 430EX och min 40d, menyerna är mörkade och jag kan inte styra blixten från kameran. Det står att blixt ej är kompatibel eller avstängd. Har fw 1.03 men ska uppdatera till nyaste, hade hoppats att detta skulle lösa problemet men det verkar inte så här.
Ett annat skumt problem är att när jag försöker synka med 2:a ridån ger den en blixt vid öppning och en vid stängning, både på den externa och interna, ska det vara så?
 

Jag fick via Canon service som löste problemet! Så nu är allt frid o fröjd hos mig!

Kontakta de, det är ju två canon-produkter och de var väldigt serviceminded.

LYCKA TILL!
 
Ville bara säga att det funkar för mig :) 40D och 430 EXII, alltså... Inga problem...

Skönt att det löste sig för er i alla fall...
 
Jag testade Canons mailsupport och fick följande svar:

Bäste kund,


Tack för din förfrågan beträffande din Canon produkt.

Vi rekommenderar att du gör följande:

- Testa med en annan blixt om du har möjlighet.
- Skruva inte åt blixten så hårt. Se om det blir bättre om du lossar lite på den.

Om du fortfarande har samma problem är det tyvärr service. På lnken nedan går det att söka efter närmaste serviceverkstad:
http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/services_locator/index.aspx


Med Vänlig hälsning

Canon Support Centre

Been there, done that. Det blir till att lämna in :-(
 
Enligt cyberohoto så trasslar soligors och dörrs (exakt samma) blixt också med 40D. Där är problemet, som någon sade, att låsningen får kontakterna att glappa. Detta pga att 40D har en högre blixtsko.
 
Jag har en 430EX. Den skruvar man fast, men deras råd att lossa skruven hjälper inte.
Sen är det ju det där med dubbelblixt vid synkning med andra ridån.
 
Hm, dethär låter ju inte så roligt. Jag går i tankarna på en 430 själv, och har en 40D.

Låter ju knepigt om service är det som krävs för att hus och blixt skall vara kompatibla.
 
Har lämnat in mina prylar på service och det är något som inte stämmer, jag återkommer när jag hämtat dom. Det där med dubbelblixten blev dom väldigt förvånade över så det verkar inte vara nåot vanligt fel, särskilt vanligt verkar det inte heller vara att kameran och blixten inte kommunicerar så jag hade inte oroat mig för att köpa den kombinationen.
 
Låter ju knepigt om service är det som krävs för att hus och blixt skall vara kompatibla.

Ett par personer har rapporterat om problem med sina 430 och 430 II. Med tanke på att det förmodligen säljs tusentals av dessa blixtar så är det inte direkt någon oroande trend.

Jag skulle inte tveka att köpa en 430EX II om jag tyckte att en sådan passade bäst till min övriga utrustning.
 
Jag har en 430EX. Den skruvar man fast, men deras råd att lossa skruven hjälper inte.
Sen är det ju det där med dubbelblixt vid synkning med andra ridån.

Blir det inte två blixtar för att det är E-ttl, först en blixt för att mäta ljuset och sen en andra för att exponera bilden? I vanliga fall ser man inte att det är två blixtar eftersom de kommer så tätt men när man synkar blixten på andra ridån separeras blixtarna av slutartiden. Mätblixten måste ju rimligen brännas av innan slutaren öppnas.


/Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.