Walkerboh skrev:
Mipert:
Hur gör du kk av god kvalite som du säger? Jag tycker att problemet är att man ofta har olika kontrastrika bilder på samma rulle och då får man "offra" några bilder för att få de andra bra på kk´n.
Vad menar du föresten med "utframkalla ordentligt", jag tar fram mina kk på samma sätt som jag kopierar mina bilder på.
God kvalitet betyder att jag använder samma papper som jag gör förstoringarna på.
Agfa Multicontrast är standard för mig.
Jag exponerar papperet så att filmbasen (den genomskinliga delen) blir precis svart.
Om bilderna ser för mörka ut är det ett tecken på att jag underexponerat filmen och jag får svårt att få fram maximal kvalitet vid förstoringen.
Alla kontakter exponeras identiskt, då får jag en koll på om jag avviker i exponering eller framkallning av filmen och kan smiska mig med en hoprullad tidning.
Jag undviker att exponera papperet kortare tid än 5 sekunder eftersom man kan drabbas av reciprocitetsavvikelse vilket gör att kontrasten blir högre. Inte nödvändigt att bry sig om, man kan kompensera med mjukare papper men det sitter i förlängda märgen på mig att aldrig exponera kortare än 5 sekunder. Jag är en nörd.
Eftersom olika negativ kan ha olika kontrast brukar jag göra kontakten lite mjukare för att få med detaljer i högdagrarna. Är det extrema ljussituationer så vet jag det vid fotograferingen, eftersom jag mäter både skuggor och högdagrar vet jag hur negativen kommer se ut och jag kan då veta innan jag gör provlappen att jag behöver efterbelysa kanske 250% i fönstret.
Utframkallning betyder bara att jag inte lyfter ur papperet ur framkallaren innan maximal svärta byggts upp. Brukar betyda 1 1/2 minuts framkallning med de flesta framkallare för mig.
Med RC-papper (plastpapper).