Annons

Spara tiff fil till jpg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
hejsan kör med lightroom normalt men när jag vill justera och redigera bilderna väljer jag i lightroom fliken Foto sen väljer jag "edit in photoshop cs3" Cs3 startar och jag gör dom ändringar jag vill. Men hur gör jag sen för att kunna spara ner filen till jpg?

väljer save as så finns inte jpg, jpeg i valrutan utan bara tiff, raw, png osv...
 
För att (i PS) spara i JPG gäller bla:
8 bitars färgdjup
Inga lager

Kanske problem här?

Tänk även på vad du vill ha för färgrymd (sRGB, CMYK osv)
 
Problemet är som tidigare personen sa, bilden ska vara 8 bit. Lager spelar dock ingen roll (sparar du den som jpg så plattar den bara till allt). Så Bild->Läge->8-bit (trr jag det är på svenska) så ska det ordna sig.
Men annars funkar alltid web-sparningen oavsett färgdjupet.
 
Nja - den "optionen" ska Du undvika om Du vill spara bilden för utskrift. Spara för webben duger bara till visning på skärm.
 
Save for web ger samma kvalité som vanliga jpg-sparningen. Fast ska man spara för print så är det väl ändå tif som gäller rakt igenom.
 
Som Roine skrev.så är bilden förmodligen inte i 8 bitar. Dett ändrar du på under "Image/mode" sv "Bild/Läge"

Om du har flera lager väljer du spara som...
 
Save for web ger samma kvalité som vanliga jpg-sparningen. Fast ska man spara för print så är det väl ändå tif som gäller rakt igenom.

Save for web ger 96 dpi medans vanliga JPG sparningen behåller dpi antalet som bilden har t.ex. 350dpi.
Eller finns det någon inställning i save for web där man kan öka dpi?
 
Varför

Save for web ger 96 dpi medans vanliga JPG sparningen behåller dpi antalet som bilden har t.ex. 350dpi.
Eller finns det någon inställning i save for web där man kan öka dpi?

Varför? Det blir ju ingen skillnad i kvalitet eller hur bilden visas på en datorskärm. Vill du skriva ut bilden som du har sparat för web så anger du ju ändå rätt mått och upplösning innan utskrift.
 
Save for web ger 96 dpi medans vanliga JPG sparningen behåller dpi antalet som bilden har t.ex. 350dpi.
Eller finns det någon inställning i save for web där man kan öka dpi?

Är ju precis som Tony skriver, dpin spelar noll roll när du visar bilden på datorskärmen. Bara ändra senare om det skulle vara så. Och Save for Web är ju egentligen just till för det som det heter, nämligen spara för webben.
Har iofs haft en del roliga kunder på jobbet (jobbar som 3d-grafiker) som vill ha deras slutprodukt i en viss dpi, även fast det ändå bara kommer visas på webben. Och i och med att kunden alltid har rätt (och i vissa fall har svårt att lyssna) så är det bara säga "Ja, javisst kan du få det" och sen arbetar man bara i en upplösning som faktiskt funkar på webben. :p
 
Varför? Det blir ju ingen skillnad i kvalitet eller hur bilden visas på en datorskärm. Vill du skriva ut bilden som du har sparat för web så anger du ju ändå rätt mått och upplösning innan utskrift.

Jag är ny på photoshop, jag har bara konstaterat den här skillnaden. Du har helt rätt i att bilden blir bra för visning på skärmen, men jag har själv gjort misstaget att justera bilden och sen spara jpg "på fel sätt" för utskrift. Och "alla" regler jag kan om utskrift rekommenderar c.a 300 dpi för utskrift och det ger då inte spara för web.

Så jag ville bara uppmärksamma på den här skillnanden då en del kanske inte är medvetna om den.

Så som jag ser det så gäller följande (rätta mig gärna om jag har fel):
- För utskrift använd INTE spara för web
- För visning på nätet så fungerar spara för web utmärkt
 
Går utmärkt

Jag är ny på photoshop, jag har bara konstaterat den här skillnaden. Du har helt rätt i att bilden blir bra för visning på skärmen, men jag har själv gjort misstaget att justera bilden och sen spara jpg "på fel sätt" för utskrift. Och "alla" regler jag kan om utskrift rekommenderar c.a 300 dpi för utskrift och det ger då inte spara för web.

Så jag ville bara uppmärksamma på den här skillnanden då en del kanske inte är medvetna om den.

Så som jag ser det så gäller följande (rätta mig gärna om jag har fel):
- För utskrift använd INTE spara för web
- För visning på nätet så fungerar spara för web utmärkt

Det går utmärkt. Men du måste skriva ut från t.ex. PS där du ställer in storlek/upplösning innan utskrift.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.