ANNONS
Annons

Spara som .txt i OSX

Produkter
(logga in för att koppla)
Att DU inte kan betyder inte att det inte går bara DU som inte lärt dig hur man gör... Vanligaste anledningen när man gnäller är just att det inte fungerar (lika) som i en Windowsmiljö, istället för att ta reda på hur man gör så klagar man på inlåsning och att det inte fungerar... Är inte så förtjust i Windows efter bytet som jag är mer än nöjd med, men det betyder inte att jag trollar i forumtrådar om hur dåligt Windows är.

My 2-cents

Berätta gärna hur man gör för att spara en ny text(!)-fil på en out of the box-mac från 2012. Själv använde jag terminalen och vi, för jag har 15 års yrkeserfarenhet av bsd, men om det finns ett smidigare sätt, by all means berätta. Snälla.

Berätta gärna hur man gör för att spara en ny text(!)-fil på en out of the box-mac från 2012. Själv använde jag terminalen och vi, för jag har 15 års yrkeserfarenhet av bsd, men om det finns ett smidigare sätt, by all means berätta. Snälla.

Öppna programmet "Textredigerare", svårare än så är det inte.
Använd Spotlihgt och skriv de första bokstäverna, tex... och tryck enter.Snabbkommande för spotlight: Ctrl + mellanslag.

Öppna programmet "Textredigerare", svårare än så är det inte.
Använd Spotlihgt och skriv de första bokstäverna, tex... och tryck enter.Snabbkommande för spotlight: Ctrl + mellanslag.

Textredigeraren har jag inga problem att hitta naturligtvis. Mitt problem med Apples "Text"-redigerare är att den inte kan spara i text-format. Eller vad missar jag? Upplys mig! Hur sparar jag en ny textfil?
Borde vara världens absolut enklaste sak. Alla utom apple har lyckats implementera stöd för det.

Textredigeraren har jag inga problem att hitta naturligtvis. Mitt problem med Apples "Text"-redigerare är att den inte kan spara i text-format. Eller vad missar jag? Upplys mig! Hur sparar jag en ny textfil?
Borde vara världens absolut enklaste sak. Alla utom apple har lyckats implementera stöd för det.
Det här är ju kraftigt ot, men: Spara > Filformat > Ren text.

Calle var före men jag skulle precis säga samma sak.

Glöm det, fanns en inställning nån helt annan stans än spara-dialogen och bilden du skickade. Jag har väl en annan version.

Kanske någon admin kan flytta oss till en ny tråd.
Hade valet ren text funnits hade jag naturligtvis använt det, så riktigt så enkelt är det inte. Fler bud?
"Spara > Filformat > Ren text."
Det är ju ren text? Dvs .txt. Jag fattar inte? Finns det renare text än så? Eller pratar du annat program än Textredigeraren?

Och ja, admin får gärna flytta dessa inlägg.

"Spara > Filformat > Ren text."
Det är ju ren text? Dvs .txt. Jag fattar inte? Finns det renare text än så? Eller pratar du annat program än Textredigeraren?

Och ja, admin får gärna flytta dessa inlägg.

Ren text fanns inte som alternativ för mig i spara-dialogen. Det är mitt hela problem. Men jag har hittat hur man kan konvertera innan man sparar.

Det verkar ju märkligt att det skulle skilja sig men det är väl inte omöjligt. Bifogar min dialogruta, hur ser din ut?

Bilagor

• txt.jpg
    txt.jpg
    27.3 KB · Visningar: 402
Se mitt inlägg ovan. Det är en inställning som döljer det alternativet. Kan bero på vilket OSX du kör. Jag kör med Snow Leopard.

http://www.tex-edit.com

Tex-Edit är annars en trevlig texteditor.

Jag har inte hittat någon permanent inställning för det spara-alternativet, men det går bra att konvertera under redigering, nu när jag vet hur.
Jag provade Tex-Edit, men gillade Sublime ännu bättre;
http://www.sublimetext.com/2

Så här ser det ut i min version.

Är också ny med Mac, använder egentligen aldrig texteditor, men jag vill ändå ge min feedback och på MacOS 10.8.2 med textredigerare 1.8 fungerar det som som följande.

Inställningen som Per-Anders visade bestämmer vilket filformat den NYA filen får.

1a. Med default väljer den "formaterad" och då blir filen *.rtf. Den filen går INTE att spara som *.txt precis som Henrik beskriver och visar med sin skärmdump.

1b. Däremot så om jag har en *.rtf fil så kan jag via menyn format byta till "ren text" på mitt öppna dokument (se bild 1) och därefter kan jag spara den som *.txt. Observera att jag då inte får upp valet mellan rtf, txt m.fl. utan istället visas olika txt format, t.ex. UTF-8 osv (se bild 2).

2. Väljer jag däremot skapa "ren text" i inställningarna får jag en *.txt fil. Denna kan jag däremot INTE spara som rtf utan måste då konvertera den enligt 1b.

Mina 5 öre till debatten ;)

Bilagor

• Skärmavbild 2013-01-22 kl. 08.33.29.jpg
    Skärmavbild 2013-01-22 kl. 08.33.29.jpg
    14 KB · Visningar: 160
  • Skärmavbild 2013-01-22 kl. 08.36.00.jpg
    Skärmavbild 2013-01-22 kl. 08.36.00.jpg
    18.2 KB · Visningar: 166
Tror att dom gjort så för att man varje gång man sparar text ska kunna välja mellan en massa olika teckentabeller, och har man alla dom valen i default-listan för format skulle den bli väldigt grötig.
Personligen skulle jag vilja ha teckentabellsvalet under inställningar, och valet "Ren text" i spara-dialogen tillsammans med alla andra val default. Dom kallar det ju trots allt för en textredigerare. Det är väl en smaksak. Huvudsaken är ju att det går att spara textfiler.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto