ANNONS
Annons

Spara som i Photoshop????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
När jag ska spara det jag har gjort på tex ett foto i Photoshop går jag ju självklart in på spara som & trycker vidare, sista som kommer upp är i vilken kvalite jag vill spara bilden.... Ibland ligger den långt under det MB som grundbilden var & ibland ligger den över. Hur vet jag vad som ska vara rätt?
Jag menar om jag bara gjort några småjusteringar tex ljusat upp bilden & lagt på mer skärpa borde det väl inte skilja så väldigt från grundbilden?
Självklart vill man ju alltid (oftast) spara i högsta kvalite. Men om bilden från början var 8MB känns det helt galet att nu spara den i 12MB..
Är det någon inställning som jag måste göra så att den automatiskt sparar i högsta kvalite?
Ska preview vara ikryssad tex?

Var orginalbilden en .jpg eller RAW fil? Om den var en .jpg, vilken kvalitét sparade du den i kameran? Det brukar finnas olika lägen för hur hårt man vill komprimera en bild i kameran.

Om du använder RAW (.dng t.ex) så kommer bilden du spar i PS (antar att det är .jpg) att vara mindre än .dng filen.

Om du istället använder en .jpg fil som är komprimerad i kameran och sedan gör ändringar i PS så kan den mycket väl bli mycket större än bilden från kameran.

Hoppas du förstår hur jag menar.

PS. Ett tips är att alltid spara i RAW i kameran.

Var orginalbilden en .jpg eller RAW fil? Om den var en .jpg, vilken kvalitét sparade du den i kameran? Det brukar finnas olika lägen för hur hårt man vill komprimera en bild i kameran.

Om du använder RAW (.dng t.ex) så kommer bilden du spar i PS (antar att det är .jpg) att vara mindre än .dng filen.

Om du istället använder en .jpg fil som är komprimerad i kameran och sedan gör ändringar i PS så kan den mycket väl bli mycket större än bilden från kameran.

Hoppas du förstår hur jag menar.

PS. Ett tips är att alltid spara i RAW i kameran.

Det var jpeg fil tagen i högsta kvalite med kameran, ca 10MB & när jag ska spara blir den större i Photoshop. Det kan inte bli galet vid framkallning på papper tänker jag. Att man liksom förstorar bilden.....

Har du bara sparat bilden i PS som högsta kvalitét jpg så kan bildstorleken variera, det ska inte betyda något vid utskrift. Jag kör inte PS själv men det är enkelt att se att storleken (dvs. höjden och bredden) är densamma mellan bilderna, så det är nog bara att skriva ut bilderna.

Filstorleken varierar beroende på graden av komprimering. Det kan vara så att kamerans "bästa kvalitet" i JPG (lägsta komprimering) ger mindre filer än Photoshop. Inget konstigt.

Bildens storlek, mätt i pixlar, är dock densamma, såvida du inte beskurit bilden.

När man skärper bilden så introducerar man skaprare kontraster på konstgjord väg. Då behöver DCT:n gå längre för att komma upp i samma kvalitet och då blir filen större.

Brus

När du ljusar upp en bild ökar bruset i mörkare partier påtagligt. Därav den större filen eftersom brus är detaljer och desto fler detaljer ju större jpg-fil.

Alltså ska man alltid spara i högsta kvalite??

Det finns ingen risk för att jag försämrar kvaliten på mina bilder om jag gör det?
Ok att det kan bli mer brus om jag ljusar upp mina bilder, men det jag tänker på är att jag liksom förstorar bilden genom att den blir på mer MB än när jag tog den när jag sparar den ibland, och genom det känns det som att det kan bli sämre kvalite.
Men så är det inte alltså?

1/ Spara alltid originalfilen (raw eller jpeg, d v s oavsett vad du plåtar i för format) genom att ge den filen du bearbetat ett nytt namn. På det viset kan du alltid återvända till originalfilen om något går galet. Men kör helst alltid i raw.

2/ Har du gjort förändringar i bilden (skärpning, kontrast etc... etc...) så kan du ju alltid kolla att måtten är desamma på filen du ska spaea. Är filstorleken större efter efterbehandling så är det inte ovanligt. Men känner du dig osäker så gå in på "Bildstorlek" och kolla om måtten längd x höjd är desamma liksom upplösning som anges i dpi.

3/ Spara alltid i högsta möjliga kvalitet. MEN spara alltid originalfilen också. Och starta bildbehandlingen genom att göra en kopia av originalfilen.

4/ Varje gång du gör en ändring i en jpegfil och sparar den har du gjort en ny komprimering. Att öppna samma fil en gång till och göra nya ändringar gör att du skapar ytterligare en komprimering till o s v.

//Lennart.

Det finns ingen risk för att jag försämrar kvaliten på mina bilder om jag gör det?
Ok att det kan bli mer brus om jag ljusar upp mina bilder, men det jag tänker på är att jag liksom förstorar bilden genom att den blir på mer MB än när jag tog den när jag sparar den ibland, och genom det känns det som att det kan bli sämre kvalite.
Men så är det inte alltså?

Nej, så länge du inte aktivt gått in och ändrat bildens pixeldimensioner gör inte heller PS det. Det är bara olika komprimeringsgrad/komplexitet som gör filstorleken annorlunda.

bara o spara i högsta kvalitet. bilden har ju samma storlek bara att du lagt in massa saker på bilden (redigerat) så blir den tyngre. ungefär som om du skulle slänga upp en 20kg väska på din rygg..du blir inte större men väger mer..inget konstigt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar