Annons

Spara RAW / JPG?

Produkter
(logga in för att koppla)
Temporärlagring

Funderade lite på Johans script. Pontus skrev: "...bland annat kopierades alla filer av samma typ till alla datumfoldrar". Men filerna kopieras väl till mappen "import" för att därefter flyttas till mappen ...\"dagens datum"\raw (respektive ...jpg). Och en annan "dagens datum"-mapp nästa dag. Eller har jag missat något?

Hej, tänkte bara skriva en rad varför jag använde mig av en mellanlagring. I min enfald tänkte jag att jag fick något snabbare hantering om filerna först kopierades från minneskortet och därefter läste jag ut information från dem angående datum. Förmodligen spelar detta absolut ingen roll, med dagens prestanda i minneskort och usb-portar - det är väl ett arv från "äldre tider" :)

Pontus: Snyggt jobbat med ditt script i VB, jag postade ett svar häromdagen till dig men på något sätt försvann det från forumet. En kollega till mig rekommenderade att jag skrev om det i Python (förmodligen måste man installera något tillägg i Windows) men jag har ännu inte gjort det. Lite onödigt nu, kan tyckas!

Johan
 
Citat?

En fråga helt utanför ämnet: Jag använde mig av "svara med citat" men mitt inlägg fick en inledande rad med [QUOTE... ] istället för en grå ruta - vad har jag missat?
 
Funderade lite på Johans script. Pontus skrev: "...bland annat kopierades alla filer av samma typ till alla datumfoldrar". Men filerna kopieras väl till mappen "import" för att därefter flyttas till mappen ...\"dagens datum"\raw (respektive ...jpg). Och en annan "dagens datum"-mapp nästa dag. Eller har jag missat något?

Hej, tänkte bara skriva en rad varför jag använde mig av en mellanlagring. I min enfald tänkte jag att jag fick något snabbare hantering om filerna först kopierades från minneskortet och därefter läste jag ut information från dem angående datum. Förmodligen spelar detta absolut ingen roll, med dagens prestanda i minneskort och usb-portar - det är väl ett arv från "äldre tider" :)

Pontus: Snyggt jobbat med ditt script i VB, jag postade ett svar häromdagen till dig men på något sätt försvann det från forumet. En kollega till mig rekommenderade att jag skrev om det i Python (förmodligen måste man installera något tillägg i Windows) men jag har ännu inte gjort det. Lite onödigt nu, kan tyckas!

Johan

Tack Johan! Kul att kunna bidra! :) Jag tänkte försöka hålla det enkelt, jag har en tendens att "guldplätera" ibland, dvs aldrig bli klar... :) Jag har lite funderingar på någon sorts enkel progressindikator. Python kan jag inte alls, men borde ju lära mig. Har ju ingen känsla för hur pass kraftfullt det är i jämförelse med php, java och vbs. Kanske är det både snabbare och effektivare?
Mvh, Pontus
 
En fråga helt utanför ämnet: Jag använde mig av "svara med citat" men mitt inlägg fick en inledande rad med [QUOTE... ] istället för en grå ruta - vad har jag missat?

Ja, det ser lite skumt ut. Jag har ju ingen aning heller, kollade lite på sidans html, men vilken röra! Att den funkar är ju ett litet mirakel i sig... :) Fast den är väl genererad i och för sig. Men du fick ju med citatet i alla fall! :)
 
Vad händer när man raderar?

Hej, vad händer när man raderar en bild om dom ligger i olika mappar?
Raderas båda filerna i kameran.
Kanske en dum fråga men varför skall bilderna ligga i olika mappar?
När jag konverterat raw-filen till DNG och bränner mapparna så ser jag inte DNG-filen som miniatyrer bara jpg så när jag sitter och letar bilder så är det bäst att dom ligger tillsammans...tycker jag?
Finns det något plug-in till Windows så man kan se DNG som miniatyrer?
Staffan
 
Hej, vad händer när man raderar en bild om dom ligger i olika mappar?
Raderas båda filerna i kameran.
Kanske en dum fråga men varför skall bilderna ligga i olika mappar?
När jag konverterat raw-filen till DNG och bränner mapparna så ser jag inte DNG.filen som miniatyrer bara jpg så när jag sitter och letar bilder så är det bäst att dom ligger tillsammans...tycker jag?
Finns det ågot plug-in till Windows så man kan se DNG som miniatyrer?
Staffan

Hej Staffan!
Jag kan bara svara för egen del: När jag kör med raw+jpg vill jag kolla igenom jpg-bilderna snabbt för att skilja ut de bra bilderna från de mindre bra. Att kolla på jpg-bilderna går mycket snabbare än att öppna raw-bilderna.

Mitt bildvisningsprogram (heter Eye of Gnome) visar gladeligen både raw-bilder och jpg-bilder, och då får man dessutom se varje bild två gånger när man öppnar dem i filstrukturen.

Om kameran är inställd på att fota i raw+jpg så visas bara en bild i kameran och om du då tar bort en bild så tas både raw- och jpg-bilden bort. Vet inte om det var det du frågade efter?

Din andra fråga som rör DNG-formatet kan jag tyvärr inte svara på, då jag inte har Photoshop (för det är väl någon form av Adobe-produkt vi pratar om när det rör dng-formatet?).

Johan
 
Bra poäng...

Hej, vad händer när man raderar en bild om dom ligger i olika mappar?
Raderas båda filerna i kameran.
Kanske en dum fråga men varför skall bilderna ligga i olika mappar?
När jag konverterat raw-filen till DNG och bränner mapparna så ser jag inte DNG-filen som miniatyrer bara jpg så när jag sitter och letar bilder så är det bäst att dom ligger tillsammans...tycker jag?
Finns det något plug-in till Windows så man kan se DNG som miniatyrer?
Staffan

Ärligt talat funderade jag inte så mycket på det. Johan hade ju redan systemerat så jag skrev om i windowsversion bara. Men det är ju enkelt att lägga in ett val att antingen få dem separerade eller i samma mapp. Jag tycker du har helt rätt i att det blir svårare att sortera/deleta raw om man inte har filnamnen/tumnaglar att titta på... Skriver detta på ToDo listan. :)
Mvh, Pontus
 
OT igen

Pontus: Glitch var ordet... Se min post ovan.

Linux ja, det har bara fortsatt av bara farten sen studietiden där allt var Unix. Det mesta jag behöver finns här och funkar som jag vill ha det, enda undantaget är ju CaptureNX, som ska ge bättre kvalitet enligt vissa (körde igång en tråd om kvalitet hos olika rawkonverterare men fick aldrig något svar :-/ )

Det här har blivit en allt-i-allo-tråd nu, sorry för det.
 
Pontus: Glitch var ordet... Se min post ovan.

Linux ja, det har bara fortsatt av bara farten sen studietiden där allt var Unix. Det mesta jag behöver finns här och funkar som jag vill ha det, enda undantaget är ju CaptureNX, som ska ge bättre kvalitet enligt vissa (körde igång en tråd om kvalitet hos olika rawkonverterare men fick aldrig något svar :-/ )

Det här har blivit en allt-i-allo-tråd nu, sorry för det.

Ingen fara! :) Det blir ju så ibland... Ja, jag saknar linux ibland, men gillar enkelheten hos windows. Får se om det blir ett byte framöver eller bara en virtuell maskin... Intressant med CaptureNX! Jag letar just nu efter något lämpligt, får se var det bär hän! :)
 
Ny version, nya funktioner

Har uppdaterat skriptet igen. Kolla under Features vad det kan. Som vanligt, testa innan du använder det skarpt så att du är nöjd. All användning sker på egen risk.

REM This script is a contribution to those who find it useful. If modified or improved,
REM please share in this thread. Thanks.

REM It will simply copy your photos from card or camera. It's features listed below.

REM Features
REM - Copies your files to a folder, named by your pictures creation date
REM - Optionally copy all files to same folder
REM - Optionally copy JPG & RAW files to separate subfolders
REM - Optionally rename files for uniqueness, using pictures creation date, time and original name


REM History
REM -------------------------------------------------------------
REM 2009-01-30 Pontus Edvardsson Created.
REM 2009-01-31 Pontus Edvardsson Corrected a few initial bugs
REM 2009-02-01 Pontus Edvardsson Changed the way file information is retrieved,
REM eliminates the annoying flicker.
REM 2009-02-02 Pontus Edvardsson Added the option to copy JPG & RAW to same datefolder instead of separate ones
REM 2009-02-03 Pontus Edvardsson Added option to have the script rename files with unique names, (creation date + time)
REM

VERSION= "1.3"

REM Set this to "yes" if you want both JPG and RAW files in the same folder
SINGLEFOLDER="no"

REM Set this to "yes" if you want the script to rename the files with date & time of creation
UNIQUEFILENAMES="no"

REM Set the name of the folders you want the script to create:
RAWFOLDER="RAW"
JPGFOLDER="JPG"

REM Configure what suffixes your camera uses
RAWSUFFIX="NEF"
JPGSUFFIX="JPG"

REM Configure your Source and Destination directories
SPATH="G:\DCIM\100NCD90"
DPATH="F:\Media\Pictures\album\#osorterat"

Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFolder = objFSO.GetFolder(SPATH)
Set colFiles = objFolder.Files


REM ::: Copy files to computer
For Each objFile In colFiles

REM ::: Get File Creation Date
Set currentfile = objFSO.GetFile(objFile)
fullcreationdate = currentfile.DateCreated
tmp = split(fullcreationdate)
creationdate = tmp(0)

REM ::: Create folders if they dont already exists
If not objFSO.FolderExists(DPATH + "\" + creationdate) Then Set f = objFSO.CreateFolder(DPATH + "\" + creationdate)
If not objFSO.FolderExists(DPATH + "\" + creationdate + "\" + RAWFOLDER) And right(objFile, len(RAWSUFFIX)) = RAWSUFFIX And SINGLEFOLDER="no"Then
Set f = objFSO.CreateFolder(DPATH + "\" + creationdate + "\" + RAWFOLDER)
end if
If not objFSO.FolderExists(DPATH + "\" + creationdate + "\" + JPGFOLDER) And right(objFile, len(JPGSUFFIX)) = JPGSUFFIX And SINGLEFOLDER="no"Then
Set f = objFSO.CreateFolder(DPATH + "\" + creationdate + "\" + JPGFOLDER)
end if


REM ::: Should Unique filenames be generated?
if UNIQUEFILENAMES = "yes" then
UNIQUENAME = cstr(currentfile.DateCreated) + "_" + currentfile.name
UNIQUENAME = replace(UNIQUENAME, " ", "_")
UNIQUENAME = replace(UNIQUENAME, ":", "_")
destFileName = UNIQUENAME
end if


REM ::: Copy the files...
if SINGLEFOLDER = "yes" then
if UNIQUEFILENAMES = "yes" then
objFSO.CopyFile SPATH + "\" + currentfile.name, DPATH + "\" + creationdate + "\" + destFileName, True
elseif UNIQUEFILENAMES = "no" then
objFSO.CopyFile SPATH + "\*.*", DPATH + "\" + creationdate + "\" + destFileName, True
end if
elseif SINGLEFOLDER = "no" then
if UNIQUEFILENAMES = "yes" then
msgbox destFileName
elseif UNIQUEFILENAMES = "no" then
destFileName = currentfile.name
msgbox objFile
end if
file = SPATH + "\" + currentfile.name
if right(objFile, len(RAWSUFFIX)) = RAWSUFFIX Then objFSO.CopyFile file, DPATH + "\" + creationdate + "\" + RAWFOLDER + "\" + destFileName, True
if right(objFile, len(JPGSUFFIX)) = JPGSUFFIX Then objFSO.CopyFile file, DPATH + "\" + creationdate + "\" + JPGFOLDER + "\" + destFileName, True
end if

Next

Msgbox "File copy is complete.", 64, "PhotoAssist v" + VERSION
Wscript.quit 0
 
Klantig bug... håller på att fixa den, den innebär att för varje fil på kortet kopieras alla till datorn... Wildcards är inte kul ibland... Sorry, om någon nu använder det här...
 
Fixat & testat...

REM This script is a contribution to those who find it useful. If modified or improved,
REM please share in this thread. Thanks.

REM It will simply copy your photos from card or camera. Features listed below.

REM Features:
REM - Copies your files to a folder, named by your pictures creation date
REM - Optionally copy all files to same folder
REM - Optionally copy JPG & RAW files to separate subfolders
REM - Optionally rename files for uniqueness, using pictures creation date, time and original name


REM History
REM -------------------------------------------------------------
REM 2009-01-30 Pontus Edvardsson Created.
REM 2009-01-31 Pontus Edvardsson Corrected a few initial bugs
REM 2009-02-01 Pontus Edvardsson Changed the way file information is retrieved,
REM eliminates the annoying flicker.
REM 2009-02-02 Pontus Edvardsson Added the option to copy JPG & RAW to same datefolder instead of separate ones
REM 2009-02-03 Pontus Edvardsson Added option to have the script rename files with unique names, (creation date + time)
REM

VERSION= "1.3.1"

REM Set this to "yes" if you want both JPG and RAW files in the same folder
SINGLEFOLDER="no"

REM Set this to "yes" if you want the script to rename the files with date & time of creation
UNIQUEFILENAMES="no"

REM Set the name of the folders you want the script to create:
RAWFOLDER="RAW"
JPGFOLDER="JPG"

REM Configure what suffixes your camera uses
RAWSUFFIX="NEF"
JPGSUFFIX="JPG"

REM Configure your Source and Destination directories
SPATH="G:\DCIM\100NCD90"
DPATH="F:\Media\Pictures\album\#osorterat"

Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFolder = objFSO.GetFolder(SPATH)
Set colFiles = objFolder.Files


REM ::: Loop through files...
For Each objFile In colFiles

REM ::: Get File Creation Date
Set currentfile = objFSO.GetFile(objFile)
fullcreationdate = currentfile.DateCreated
tmp = split(fullcreationdate)
creationdate = tmp(0)

REM ::: Create folders if they dont already exists
If not objFSO.FolderExists(DPATH + "\" + creationdate) Then Set f = objFSO.CreateFolder(DPATH + "\" + creationdate)
If not objFSO.FolderExists(DPATH + "\" + creationdate + "\" + RAWFOLDER) And right(objFile, len(RAWSUFFIX)) = RAWSUFFIX And SINGLEFOLDER="no"Then
Set f = objFSO.CreateFolder(DPATH + "\" + creationdate + "\" + RAWFOLDER)
end if
If not objFSO.FolderExists(DPATH + "\" + creationdate + "\" + JPGFOLDER) And right(objFile, len(JPGSUFFIX)) = JPGSUFFIX And SINGLEFOLDER="no"Then
Set f = objFSO.CreateFolder(DPATH + "\" + creationdate + "\" + JPGFOLDER)
end if

REM ::: Should Unique filenames be generated?
if UNIQUEFILENAMES = "yes" then
UNIQUENAME = cstr(currentfile.DateCreated) + "_" + currentfile.name
UNIQUENAME = replace(UNIQUENAME, " ", "_")
UNIQUENAME = replace(UNIQUENAME, ":", "_")
destFileName = UNIQUENAME
end if

REM ::: Copy the files...
if SINGLEFOLDER = "yes" then
objFSO.CopyFile SPATH + "\" + currentfile.name, DPATH + "\" + creationdate + "\" + destFileName, True
elseif SINGLEFOLDER = "no" then
if UNIQUEFILENAMES = "yes" then
elseif UNIQUEFILENAMES = "no" then
destFileName = currentfile.name
end if
file = SPATH + "\" + currentfile.name
if right(objFile, len(RAWSUFFIX)) = RAWSUFFIX Then objFSO.CopyFile file, DPATH + "\" + creationdate + "\" + RAWFOLDER + "\" + destFileName, True
if right(objFile, len(JPGSUFFIX)) = JPGSUFFIX Then objFSO.CopyFile file, DPATH + "\" + creationdate + "\" + JPGFOLDER + "\" + destFileName, True
end if

Next

Msgbox "File copy is complete.", 64, "PhotoAssist v" + VERSION
Wscript.quit 0
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.