ANNONS
Annons

"Spara" i PS CC

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Har ett litet löjligt problem som jag inte vet hur eller om det går att lösa?

Har valt att redigera en bild från LR i PS. När jag är klar så väljer jag "Spara" och bilden går ner i den mapp i LR som den kommer från, allt frid och fröjd.

Men ibland händer det att jag duplicerar en bild i PS, för att jag kanske vill slå ihop alla lager och göra en redigering i PS med nåt filter eller så. Och då tänker jag att det är rätt bra att ha kvar en version med alla lager kvar i, som en reservplan ungefär. (kanske tänker jag fel om det också, men om jag gör en slutredigering med filter i PS och sen gör något i LR men ångrar mig så kan jag inte återgå till PS och då få alla lager öppna?)

Men iaf, den duplicerade bilden väljer jag Spara på, men då behöver jag välja rätt spara-ställe manuellt.
Så går jag tillbaka till LR och vill se bilden men då måste jag först importera in den. Och då har det hänt att jag inte hittar bilden i den mapp som jag valt. kan ju se den under funktionen Senaste Import.

Och då till min fråga; kan jag där se i vilken mapp den hamnat i? Tänker att det borde synas där jag visar med pilen? Men det gör det ju inte. Finns det något sätt att se i vilken mapp bilden ligger?
Jag löser det genom att dra bilden till den mapp jag vill ha den i. Men nog borde väl sökvägen kunna ses någonstans?

Hoppas min frågeställning är begriplig, tacksam för svar

Bilagor

• Skärmavbild 2016-12-07 kl. 22.21.54.jpg
    Skärmavbild 2016-12-07 kl. 22.21.54.jpg
    29.8 KB · Visningar: 47
När jag hade gjort den första psd/tiff så hade jag sparat den o stängt ner bilden i PS.
I LR hade jag sedan skapat en ny kopia mha Edit In som jag öppnar i PS. (brukar få namnet Edit tillagt automagiskt)

Är det många så hade jag till slut stackat bilderna med den version jag önskar överst.

Med det här sättet slipper du välja plats att spara manuellt.

Stacka
https://helpx.adobe.com/lightroom/help/grouping-photos-stacks.html

I Lr preferences, External Editing section har du valt?
Stack With Original

När jag hade gjort den första psd/tiff så hade jag sparat den o stängt ner bilden i PS.
I LR hade jag sedan skapat en ny kopia mha Edit In som jag öppnar i PS. (brukar få namnet Edit tillagt automagiskt)

Är det många så hade jag till slut stackat bilderna med den version jag önskar överst.

Med det här sättet slipper du välja plats att spara manuellt.

Stacka
https://helpx.adobe.com/lightroom/help/grouping-photos-stacks.html

I Lr preferences, External Editing section har du valt?
Stack With Original

Gruppera bilder eller stacka dem var en funktion som jag inte tänkt på, tack för det. Blir det lite renare o bättre struktur i mapparna.

Då tänker jag så här:
Om jag redigerar en bild i PS och vill exv göra en slutredigering med filter så sparar jag ner bilden först i LR, så jag kan gå tillbaka till varje enskilt lager i PS med den.
I Lr gör jag en virtuell kopia som jag öppnar i PS. På så sätt kan jag ha flera versioner på gång och jag vet säkert att åtminstone en av dem har alla lager intakta och redigerbara i PS om jag behöver det.

För många versioner blir det ibland. Då kan jag antingen radera alla utom en eller två eller gruppera beroende på om jag vet med mig att jag någon gång framöver vill jobba mer med bilden.

En virtuell kopia tror jag inte att du kan göra.
Virtuella kopior är lr-justeringar som ENDAST existerar i lr catalogs.
Det kommer bli en till fil som skapas när du sparar i PS men den utgår från den första filen där du har historiken när du använder Edit In och inte väljer originalet.

Sen i lr så finns ngt som heter snapshots om man vill spara versioner på vägen framåt till en sista version. Det minskar behovet av virtuella kopior som "dräller" i gränssnittet.
Jag har nog bara använt det ngn enstaka gg när jag vill exprimentera kraftigt.

En virtuell kopia tror jag inte att du kan göra.
Virtuella kopior är lr-justeringar som ENDAST existerar i lr catalogs.
Det kommer bli en till fil som skapas när du sparar i PS men den utgår från den första filen där du har historiken när du använder Edit In och inte väljer originalet.

Sen i lr så finns ngt som heter snapshots om man vill spara versioner på vägen framåt till en sista version. Det minskar behovet av virtuella kopior som "dräller" i gränssnittet.
Jag har nog bara använt det ngn enstaka gg när jag vill exprimentera kraftigt.

Förstår inte riktigt hur du menar?
Om jag är i PS och vill ha en dubblett så måste jag väl välja menyn Bild -> Duplicera?

Eller menar du bara att när jag väljer "redigera i" i LR så blir ju det en ny fil när jag sparar den i PS. Men det är ju solklart isåfall och själva poängen. Och har jag då inte slagit ihop lagren i PS så kan jag ju närsomhelst öppna filen och fortsätta redigera.

Men jag är nybörjare i PS och försöker ta mig fram gm Trial and Error o alla klipp som finns på nätet. Och när det gäller redigeringsdelarna så är det bara att hålla på och rätt som det är så lär man sig något. Men just det här när jag vill göra en slutfinish på en PS-bild så har jag slagit ihop lagren. Och sen går det liksom inte att backa med redigeringarna. Och det är i det läget som är det himla bra att ha ytterligare en duplicerad fil för att kunna göra om i.

Men jag har säkert missuppfattat och krånglar till det för mig

Men jag har säkert missuppfattat och krånglar till det för mig
Bara ordet virtuell kopia. I lr är det ett begrepp.
Om du anväder HMV på en fil i lr så finns valet : create virtual copy.
Precis under valet stacking.
DEN virtuella kopian existerar endast i LR´s katalogfil. Det blir alltså ingen ny fil när du använder virtuella kopior.
I PS som är en pixeleditor så existerar inte virtuella kopior, utan där får du, precis som du skriver, en NY fil.

Man kan alltså testa en massa ytterligheter i virtuella kopior och se dem bredvid varandra.
Men det blir inte fler filer på disken.

Men jag är nybörjare i PS och försöker ta mig fram gm Trial and Error o alla klipp som finns på nätet. Och när det gäller redigeringsdelarna så är det bara att hålla på och rätt som det är så lär man sig något. Men just det här när jag vill göra en slutfinish på en PS-bild så har jag slagit ihop lagren. Och sen går det liksom inte att backa med redigeringarna. Och det är i det läget som är det himla bra att ha ytterligare en duplicerad fil för att kunna göra om i.

Är det av någon särskild anledning du slår ihop lagren? Jag gör det aldrig om det är lager som jag vet säkert inte behöver röras igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar