ANNONS
Annons

Spara fotografier...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mirawickman

Ny medlem
Jag har precis börjat fotografera ganska mycket och undrar om det finns något smart sätt att spara ner sina bilder, så att dom garanderat inte försvinner. som en hårdisk som bilderna "fasnar" i och som man inte kan ta bort dom från. eller är det smartaste sättet att spara sina bilder på cd-skivor?

Tack på förhand / Mira

Det finns nog inga sätt som gör att man garanterat kommer att ha sina bilder kvar. Själv spar jag mina bilder dels på en extern hårddisk, dels på dubbla cd/dvd-skivor och har en uppsättning backup-skivor hemma och en annan uppsättning på jobbet. Det är inte backup om allt ligger på samma ställe!

Men eftersom filformat ändras så måste man förmodligen spara om sina bilder till andra format med jämna mellanrum för att hänga med i tekniken. Jag har till exemepel en massa gamla disketter med texter på som jag inte kan öppna eftersom jag inte har någon diskettstation längre.

Men det är nog bra att tänka ut ett system så tidigt som möjligt så att man inte har för mycket material att sortera sen.

Hej

Digital lagring kan vara rätt lurigt område och det gäller att du försöker skaffa dig bra rutiner.

DVD-R är lättare att jobba med för att du kan bränna ner mera data men inte lika arkivbeständigt som CD-R. Använd ej raderbara skivor typ CD-RW.

Mitt råd är följande.

Bränn ner allt 1 gång om året på CD-R skivor. och gärna i 2-3 exemplar som du kan förvara någonannan stans exempelvis hos föräldrar. Se till att andvända kvalitets skivor.

Kvaliten på skivor varierar kraftigt och jag har skivor från 1993 som fungerar och har varit med om skivor som börjar krångla efter 6 månader.

Bränn ej heller på högsta hastighet för i vissa fall så jan det ge sämre resultat.

Gör gärna om proceduren varje år för att vara helt säker på att skivorna fungerar.

Tänk på att hårdisken i din dator är rätt osäker lagrings plats så se till att alltid bränna ner en kopia på CD-R så fort du har tömt minnes kortet.

Själv använder jag mig utav tre externa hårddiskar.
En som jag jobbar mot där alla bilderna ligger.
En som fungerar som ren backup mot den första.
Och ytterligare en som är en kopia på disk nummer två. Denna förvaras ej i mitt hem utan på ett annat säkert ställe. Jag brukar uppdatera den ett par gånger i månaden.

Hårddiskar är förhållandevis billiga per megabyte och lätta att byta ut.
Risken att alla tre diskarna går sönder samtidigt är minimal. Jag föredrar detta sätt framför DVDskivor.

Men som sagt. Det gäller att ha bra rutiner för backup.

Onlinelagring?

Intressant tråd, då jag själv backade upp mina bilder på en extern HDD som pajade av att den välte från stående till liggande position (ganska dåligt?). Har köpt en till som jag är extremt försiktig med, men jag undrar om inte onlinelagring kan vara ett alternativ?

På t.ex mediamax.com kostar 100GB ca 35:- /mån (jmf med svenska storagegate.se som tar 129:-/mån för 20GB!) och det finns nog billigare än så!

Frågan är om deras lagring går att lita på? Har DE kontinuerlig backup o.sv.? Vad tror ni?

MvH // Leffe

Re: Onlinelagring?

RockLeffe skrev:
Intressant tråd, då jag själv backade upp mina bilder på en extern HDD som pajade av att den välte från stående till liggande position (ganska dåligt?). Har köpt en till som jag är extremt försiktig med, men jag undrar om inte onlinelagring kan vara ett alternativ?

På t.ex mediamax.com kostar 100GB ca 35:- /mån (jmf med svenska storagegate.se som tar 129:-/mån för 20GB!) och det finns nog billigare än så!

Frågan är om deras lagring går att lita på? Har DE kontinuerlig backup o.sv.? Vad tror ni?

MvH // Leffe

Är tveksam till att man kan ha seriös backup till sådana priser. Vad står det villkoren?

Kan vara bra komplementering till annan backup.

Mvh
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar