ANNONS
Annons

Spara favorit inställningar i 1 & 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phototrigger

Aktiv medlem
Tänkte ställa in mina favoritinställningar för porträtt foto på vridratten ovanpå på 2 och sedan mina favoritinställningar för landskap på 1.

Har en fundering! Visst sparas dom inställningarna på minneskortet? (Har bara ett minneskort)

Jag brukar alltid formatera minneskortet när jag har fört över mina bilder till datorn! Försvinner även mina favoritinställningar då?

Eller har kameran något slags eget internminne där de lagras?
 
Hur det lagras beror på vilket kamerafabrikat du använder. Om inställningarna lagras på minneskort - ja då försvinner dom när du formaterar kortet. (Har själv en Sony a7r4 där lagras på minneskortet.) Kolla i manualen där finns den info du behöver. Varför formaterar du kortet så ofta?
 
Hur det lagras beror på vilket kamerafabrikat du använder. Om inställningarna lagras på minneskort - ja då försvinner dom när du formaterar kortet. (Har själv en Sony a7r4 där lagras på minneskortet.) Kolla i manualen där finns den info du behöver. Varför formaterar du kortet så ofta?


Har en Sony A7 III
Tycker det är snabbaste och enklaste sättet att bli av med bilderna från kameran. Hur gör du?
 
Nu har jag inte någon Sony, men jag kan inte tänka mig att några kamerainställningar lagras på kortet. Då skulle tex inställningarna försvinna när man skiftar kort. Kamerainställningar såsom de man ställer in i menyer lagras i ett intern minne i kameran.

Kan lägga till att det är bra att formatera kortet efter varje tömning, det gör jag också. Det fanns fördelar att göra så jämfört med att radera bilderna, varför vet jag dock inte :), men man radera nog på ett bättre sätt även om man med ett återställningsprogram kan återställa bilderna även efter en formatering
 
Senast ändrad:

Jag har samma kamera. Inställningar på 1 & 2 lagras inte på minneskortet.
Däremot lagras inställningarna M1-M4 på minneskortet. Du kan enkelt kontrollera det genom att svara inställningar på t.ex. M1 stänga va kameran och ta ut minneskortet. Starta kameran och välj 1 & 2 vilket kommer att fungera, prova sedan M1 vilket inte kommer att gå för kameran gnäller om att den saknar minneskortet.
 
Att formatera kortet i tid och otid var mer rimligt förr i tiden, när minneskorten var osäkra och ofta blev lite förvirrade med tiden. Formatering återställde ordningen, så att säga.
Numera vill man inte göra det, utan kör med Radera alla istället. Då försvinner bara bilderna, inte mappstrukturer, sparade inställningar och annat som man kan ha på kortet.
 
Du har redan fått svar på var dina inställningar sparas men jag kan lägga till ett tips som kan vara värt att ha i minnet (ditt eget). Även om det ibland är nödvändigt att formatera om ett minneskort bör man generellt sett vara sparsam med det då det faktiskt är en åtgärd som sliter mycket mer på minneskorten än en vanlig "radera allt" gör.

Du tror väl inte på fullt allvar att kameran skriver över hela minneskortet på så kort tid som en formatering tar och därigenom orsakar "mycket mer" slitage?
 
Den återskapar katalogen, det är vad som händer.
Om man istället raderar bilder markerar den filerna som finns i katalogen som ej längre existerande, men återskapar inte katalogstrukturen från början.

Det är skillnaden. Det går fortare att bara skriva dit en ny katalogstruktur, än att markera alla filer i strukturen som raderade. Åtminstone om man har ett någorlunda stort antal filer på kortet.

Finessen med att radera istället för att formatera är förstås att raderingen bara jagar bildfiler, inte inställningsfiler som kan finnas där. Formateringen bevarar inget, då den skriver en tom katalog över den gamla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.