Annons

Spara för webben i Photoshop CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

TROX

Medlem
När man fixat ordning en bild i PS och ska spara den i "spara för webben" så händer det något med färgerna. Jag jobbar i färgläget adobeRGB...och vipps blir de mörkare/fel färger. Har hört talas om att i "spara för webben" funkar inte olika färgrymder och inte i Image Ready heller. Är det så? När man i stället väljer "spara som - jpeg" så blir det perfekt.

Kan man fixa så att "spara för webben" bibehåller rätt färgrymnd? Att kryssa i ICC rutan verkar inte ändra på läget....
//TROX
 
konvertera till sRGB innan du sparar för webben.
program som tex. IE i windows saknar färghantering och kan inte visa en färgprofil med större färgrymd än sRGB i din bild.
 
tackar för snabbt svar!

Då blir det alltså till att jobba med bilden i sRGB också...annars vet man ju inte mycket om slutresultatet....eller?
//TROX
 
jag är inte någon superexpert på just färghantering och profiler, men så här jobbar jag för att få ett gott resultat på alla vis.

jag plåtar bilden i adobe RGB och jobbar med den i aRGB i photoshop.
när jag är klar sparar jag bilden som en lzw-komprimerad tif (inget måste) och stänger ner den.
för att anpassa bilden till webben ändrar jag med ctrl+shift+K i arbetsfärgrymder där jag skriver sRGB i RGBfältet.
sedan "konvertera till aktuell RGB" i RGBfältet i färghanteringsprincip (oftast bildbehandlar jag många bilder och sen öppnar jag allihopa i sRGB för att göra webbilder av dom, istället för att göra proceduren en och en).
det här gör jag innan jag öppnar bilden och när den väl öppnas så kommer den konverteras till sRGB det första den gör.
jag har klickat i "fråga vid öppna" i ej matchande profiler så jag inte glömmer att ändra tillbaka till aRGB.

det sägs att det ska rent teoretiskt funka att bara konvertera bilden till sRGB när man är klar och sen spara för webben.
men jag upplever att det här sättet jag arbetar på fungerar mycket bättre.
varför, kan jag inte förklara riktigt.
 
Oj då! vilket bök! Om du plåtar i AdobeRGB så undrar jag varför du inte fortsätter i den färgrymden i stället för sRGB.

....Jag tycker du verkar kunna en hel del!
:)

Ska givetvis prova ditt recept
//TROX
 
jo men det är ju det jag gör.
jag bildbehandlar bilden i aRGB och skickar den oxå för kopiering i den färgrymden.

men.. när jag ska - efter färdig bildbehandling - lägga upp den på nätet (och enkom för nätet), så gör jag denna procedur för att få bilden i sRGB istället.
den är heller inte så krånglig som den låter.
 
Estethia skrev:
.

jag plåtar bilden i adobe RGB och jobbar med den i aRGB i photoshop.
när jag är klar sparar jag bilden som en lzw-komprimerad tif (inget måste) och stänger ner den.
för att anpassa bilden till webben ändrar jag med ctrl+shift+K i arbetsfärgrymder där jag skriver sRGB i RGBfältet.
sedan "konvertera till aktuell RGB" i RGBfältet i färghanteringsprincip (

är aRGB och adobeRGB samma sak? när jag kollade PS CS2 så finns det dessutom TVÅ AdobeRGB...en monitor adobeRGB och en adobeRGB.....

kan du reda ut det för mig?
//TROX
 
Jag hoppar in här med ett närbesläktat problem. Mitt problem är att jag får en rödare ton när jag sparar för web. Jag gör hela bildbehandlingen i adobeRGB och konverterar bilden till sRGB för att avsluta med lite skärpning. När jag sedan väljer att spara för web och gör mina storleksförändringar där får jag alltså en rödaktig ton. Om jag väljer att "spara som" jpg får jag en korrekt färg. Anledningen till att jag vill använda spara för web är att jag tycker mig fått ett bra och smidigt arbetsflöde på detta sätt.

/c
 
TROX skrev:
är aRGB och adobeRGB samma sak? när jag kollade PS CS2 så finns det dessutom TVÅ AdobeRGB...en monitor adobeRGB och en adobeRGB.....

kan du reda ut det för mig?
//TROX
ojojoj. nu ger jag mig in på områden i bildhantering som jag inte har full koll på (det blir rätt när jag jobbar mot kopiering och webben, men jag har inte hundra koll på vad som händer och varför).
men jag drar iväg några gissningar.

aRGB och AdobeRGB är samma sak.
det är jag som inte orkar skriva ut AdobeRGB hela tiden, sorry for that.

om jag förstått det rätt så är sRGB och aRGB (adobeRGB) ett par gamla skärmprofiler (observera att jag kan ha hur fel som helst) som har blivit ett par standarder.
så jag gissar att monitor adobeRGB är "ur-profilen" och att den inte är utvecklad(?) som standard aRGB är. den senare är den man ska använda.
(med extrema reservationer att jag har totalfel)
 
PapaC skrev:
Jag hoppar in här med ett närbesläktat problem. Mitt problem är att jag får en rödare ton när jag sparar för web. Jag gör hela bildbehandlingen i adobeRGB och konverterar bilden till sRGB för att avsluta med lite skärpning. När jag sedan väljer att spara för web och gör mina storleksförändringar där får jag alltså en rödaktig ton. Om jag väljer att "spara som" jpg får jag en korrekt färg. Anledningen till att jag vill använda spara för web är att jag tycker mig fått ett bra och smidigt arbetsflöde på detta sätt.

/c
jag förstår egentligen inte varför jag försöker svara, men jag gissar vidare. ;o)

aRGB (adobeRGB) är en lite större färgrymd än sRGB.
framförallt har den fler röda och även gröna toner (har jag iaf för mig).
beroende på vilket media jag ska använda bilden till så låter jag bilden vara varm och lite röd eller så drar jag bort det röda i bildbehandlingen.
om du tycker dina bilder blir för röda när du konverterar dom till sRGB så kan du dra bort lite rött med tex selektiv färgändring innan du gör om bilden för webben.

kanske bättre att mipert eller stefan ohlson svarar istället för mig.
det här är inte mitt territorium i ps.
 
Nu är det ju inte riktigt samma sak jag frågar efter men... varför kan jag inte spara som jpg när jag väljer save as? De format som finns är psd, tiff, raw och några till.

För att kunna spara som jpg måste jag gå via save for web, så ska det ju inte vara! vad är fel?
 
Hannese skrev:
Nu är det ju inte riktigt samma sak jag frågar efter men... varför kan jag inte spara som jpg när jag väljer save as? De format som finns är psd, tiff, raw och några till.

För att kunna spara som jpg måste jag gå via save for web, så ska det ju inte vara! vad är fel?
har du kanske bilden i 16 bitar?

bild-läge-16 bitar/kanal
 
Hannese skrev:
Nu är det ju inte riktigt samma sak jag frågar efter men... varför kan jag inte spara som jpg när jag väljer save as? De format som finns är psd, tiff, raw och några till.

För att kunna spara som jpg måste jag gå via save for web, så ska det ju inte vara! vad är fel?

Kan det vara att du är kvar i 16 bitars läge?

/c
 
PapaC skrev:
Men det är inte när jag konverterar från AdobeRGB till sRGB som problemet uppstår utan när jag väljer at spara för web. När jag väljer spara som blir det korrekt. Du kan se resultatet på bilderna jag länkar till. Den första är gjord med spara för web och den andra med spara som.
http://www.papac.se/bilder/watchout.jpg
http://www.papac.se/bilder/watchout2.jpg

/c
jag gissar att det är att du inte konverterar din bild till sRGB som jag beskrivit mitt arbetssätt ovan?
jag har råkat ut för samma sak som du nämligen.
fast när jag konverterat bilden vid öppnadet så är skillnaderna mycket mindre när jag sedan sparar för web.
fast varför vet jag inte.
 
Skumt, man tycker ju att PS skulle vara ett så anpassat program att konvertera är konvertera när eller hur man än gör det. Jag skall testa din metod och se om den fungerar. Jag tyckte den verkade lite omständig med fler steg men det är nog bara en fråga om vana.

/c
 
jo, jag tycker som du.
och jag har fått höra att jag gör helt fel och att det inte ska behövas.
men det blir skillnad ändå.
mina ps-versioner har kanske alltid varit lite knasiga?
 
Hannese skrev:
Japp! Tack för ett snabbt svar, det funkar nu.

Bör man jobba i 16 eller 8?
om du bara ska göra basic bildbehandling och har bra med kräm i din dator så är det bättre att jobba på i 16 bitar.
man förlorar mindre information när man gör justeringar än om man använder 8 bitar.

men när du ska skicka iväg bilderna för kopiering hos labb, eller göra lite mer avancerad bildbehandling, är det 8 som gäller.
du kan tex. gärna börja i 16 och avsluta bildbehandlingen med 8.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.