Annons

Spara Exif vid konv till jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Hur gör jag för att få exif-informationen att hänga med från en nef-fil när jag konverterar den till jpg? I Capture NX följer infon med utan problem men inte i Photoshop som jag trodde var ett riktigt avancerat program.

När jag framkallar mina .nef i camera raw följer exif alltid med. Enda gången jag vet att exif försvinner är när man använder Save for web.. Men jag gör alltid mina jpg med Save as. Kan det vara det?

Att photoshop är avancerat råder nog inga tvivel om, det är väl oftast att man inte vet hur man gör allt bara.

Kan nog tänkas. Jag öppnar bilderna för det mesta direkt i Photoshop utan att gå omvägen via Camera Raw, om det nu kan spela roll.

Photoshop kan inte öppna neffar utan camera raw. Så du använder det nog utan att vara medveten om det.

Använder du Save for web?

Jag använder alltid spara som. Nu testade jag att gå via Camera Raw och spara där och då fick jag med infon. Märkligt. Det är ju väldigt omständligt eftersom jag helst vill göra all efterbehandling i Photoshop innan konvertering.

Vad menar du med "spara där"? Camera Raw är ju inte en fristående applikation som kan spara jpeg-filer. Använder Du Camera Raw så blandar du in Photoshop förr eller senare. Och "efterbehandling i Photoshop innan konvertering" är en omöjlighet.

Du behöver nog beskriva ditt flöde tydligt steg för steg för att få ordentlig hjälp.

Jag navigerar i Adobe Bridge som öppnas när jag i Photoshop klickar på Arkiv - Bläddra. Om jag i Bridge dubbelklickar på en nef-fil så öppnas den i Camera Raw och inte direkt i Photoshop. Där kan jag göra en massa ändringar av filen men jag känner mig mer hemma i Photoshop än i Camera Raw och vill helst göra redigeringen där (i PS alltså).

Det kanske kan bero på att jag använder Nikon Picture Project vid överföringen från kameran till datorn. Kan det vara så att det programmet genom någon Nikon-plugin sparar någon info i varje bild som sedan gör att jag inte kan redigera nef-filen på rätt sätt i Photoshop?

Du har säkert fått Nikon-viruset, det kan förvirra saker och ting. Kolla igenom alla Adobe-mappar på hårddisken och ta bort alla filer som har något med Nikon i filnamnet. Då får du tillbaka Camera Raw istället för den undermåliga plugin som Nikon installerar utan att fråga när man installerar någon av deras programvaror.

Säkert är det Nikons plugin som dödar din exif också.

Men oavsett vilket så är det ett ofrånkomligt faktum att Photoshop i sig inte kan öppna råfiler. Du kan alltså hur du än bär dig åt inte redigera råfiler där utan att först konvertera dem - vilket du nu har gjort med Nikons plugin.

Vill du göra merparten av jobbet i Photoshop är det naturligtvis inga problem. Dock blir det efter konverteringen, med en eller annan programvara.

Tack för tipset. Tog bort en Nikon-plugin som störde. Nu öppnas filerna som de ska i Raw och när jag gjort de ändringar jag vill där så kan jag numera öppna filen inklusive ändringarna i Photoshop. Ett nytt problem är att jag inte kan spara filen som jpg efter redigering. Endast psd, raw, tiff etc. Vad beror det på?

Edit: Nu hänger dessutom Exif-infon med. Kanonbra!

lexus430 skrev:
Tack för tipset. Tog bort en Nikon-plugin som störde. Nu öppnas filerna som de ska i Raw och när jag gjort de ändringar jag vill där så kan jag numera öppna filen inklusive ändringarna i Photoshop. Ett nytt problem är att jag inte kan spara filen som jpg efter redigering. Endast psd, raw, tiff etc. Vad beror det på?

Edit: Nu hänger dessutom Exif-infon med. Kanonbra!

Kan det vara så att bilden ligger i 16-bit.
Jpg stödjer bara 8-bit.

/Thomas

jtkarlsson skrev:
Kan det vara så att bilden ligger i 16-bit.
Jpg stödjer bara 8-bit.

/Thomas

Ingen dum tanke! Ska kolla det när jag kommer hem. Frågan är bara hur man smidigast ändrar det? Det finns ju ett sådant val längst ned till vänster i Raw-fönstret. Är det där man ändrar eller gör man det efter att man öppnat bilden i PS?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar