Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spar

Produkter
(logga in för att koppla)

911RS

Aktiv medlem
Spar bilder i kameran

Hej,

Jag har 2 frågor.

Sparar ni alltid bilderna på samma sätt(format) eller beror det på vad ni ska använda bilderna till. Vad rekommenderar ni? använder en Minolta A2

Vilket bildredigeringsprogram är att föredra, bra att få en åsikt innan man installerar ett nytt.

Senast ändrad:
Förstår inte rikigt vad du menar. Om du menar RAW eller JPG format så svarar jag att jag sparar 99% av alla bilder i bästa JPG-uppösningen. Vissa bilder som är extremt viktiga eller studiobilder sparar jag i RAW. Då kan man senare ändra om en massa parametrar i datorn.
Som bildbehandlingsprogram använder jag mestadel Paint Shop Pro 9. Det är både billigt, avancerat och lättanvänt. De flesta föredrar Photoshop CS, men enligt mig klarar Paint Shop Pro 9 det mesta som Photoshop CS klarar och är på köpett mycket mer lättanvänt. Och kostar 10 gånger mindre.
Testa att ladda ner demo för båda programmen och välj det som känns bäst.

/A\

Bästa jpg eller raw... borde använda raw mycket mer än jag gör, men jag e en lat jäkel ;-). För efterbearbetning använder jag nästan uteslutande Photoshop.

Roterar bilderna gör jag dock i Graphic Converter, men det kan du glömma, för det finns bara till riktiga datorer ;-)

Välkommen till fotosidan Roger! Hoppas racern går bra!

Extra Fine heter häftigaste jpg läget, superfine ger TIFF bilder o så har du raw som ger just rawbilder, alltså bilder som är så lite påverkade som möjligt i kameran o därför måste fixas lite med i efterhand.

Med A2 har du möjlighet att ta BÅDE raw och jpg samtidigt (vi som kör med A1 måste bestämma oss en gång för alla). Det är bra om du är velig ;-) och har stort minneskort...

Med raw får du fler färger att labba med innan du spar bilden i jpg för att visa oss på fotosidan t ex, eller för att skicka till nåt lab för att få eminenta utskrifter att hänga på väggarna. Raw ger dej också möjlighet att ställa in vitbalansen i efterhand. Massor av fördelar alltså.

Nackdelen är större filer som fyller ditt minneskort fortare (speciellt om du kör bådeoch) att kameran gör längre pauser för att skriva ner filerna på minneskortet, men själva exponeringen går faktiskt något fortare (eftersom kameran slipper omvandla filerna till jpg) så du kan ta fler bilder per sekund medan du plåtar, men när det tar stopp får du vänta längre innan du kan börja plåta igen.

En annan nackdel är att du inte kan tömma kortet, bränna ner bilderna på en CD o skicka till polarna, för de kan inte öppna .mrw filer (om de inte är synnerligen smarta o har minoltas rawconverterare installerad)...

Ut i snön o prova dej fram! till 94,23%, enligt det Schweiziska jpg-institutet, klarar du dej med bästa jpg.

HDFS) (KGS skrev:

Roterar bilderna gör jag dock i Graphic Converter, men det kan du glömma, för det finns bara till riktiga datorer ;-)

jag antar att du har en Mac som använder graphic Converter, fast har du en riktig Kamera så behöver du inte vända dom i datorn ;o)

//Jan

Nä det är sant, jag e rätt avis på dem som har automatisk rotering av bilderna redan i kameran. Det tar en jäkla tid att rotera hundratals bilder förlustfritt!

Sätter upp det på önskelistan över funktioner till A3.

HDFS) (KGS skrev:
Nä det är sant, jag e rätt avis på dem som har automatisk rotering av bilderna redan i kameran. Det tar en jäkla tid att rotera hundratals bilder förlustfritt!

Sätter upp det på önskelistan över funktioner till A3.

fast till ditt försvar så måste jag säga att Mac e Coolt...

Man blir klokare och klokare.... nu fattas bara praktiska prov också.

Med lite tur kommer resultat att precenteras efter nyårshelgen....

911RS skrev:
Med lite tur kommer resultat att precenteras efter nyårshelgen....

Va!? har du fått tag i en A2 med film? varför ska det ta så lång tid ;-)
(Du vet att du kan öppna kameran innan kortet är fullt va? bilderna blir INTE ljusskadade)

Typiskt mig här kommer ny teknik och jag fattar ingenting...

Tanken var snarare att jag skulle ha en chans att fota några gånger med kameran samt att jag ska bort till bildskänare vidder i nyår.

Men det förstod nog alla att jag menade:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar