Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spänning till blixtar (SB-26, SB-28 mfl)

Produkter
(logga in för att koppla)

-Henrik-

Aktiv medlem
Jag har ett par Nikon-blixtar som tar 4st AA/R06 batterier (1.2V/st).

Det finns ju ett uttag för att koppla in batteripack på framsidan av de här blixtarna. Men vad vill de ha för matningsspänning på det uttaget egentligen?

Vad är det för kontakt? Något man kan köpa löst någonstans eller finns det billiga kablar man kan "slakta".

Jag har ganska gott om batteripackar för andra ändamål och skulle lätt kunna snickra ihop en för att mata blixtarna med om jag bara vet vilken spänning de vill ha.

Eller är det kanske så att blixten drar en faslig massa ampere via det uttaget? Mer än vad seriekopplade NiMh-celler klarar av kanske.


All info mottages tacksamt! :)
 
Senast ändrad:
Det verkar ju vara 6V som gäller på strömuttaget på framsidan. Har jag rätt?

Men var får man tag i kontakten? Finns de lösa eller är det kabelslakt som gäller?
 
Fortsätter väl med monologen här tills någon kunnig dyker upp.

1. Connection: with cord SC-16
2. Charging time: 3 sec. (alkaline); 2 sec. (NiCd)
3. Flash output: 250 (alkaline); 100 (NiCd)
4. Source: 6 batteries (alkaline/NiCd, type LR6/AM3)
5. Dimensions: 69 x 158 x 25 mm
6. Weight: 140g (ex. batteries)


6st LR6, undra om de sitter serie? 7.2V eller kan det vara 3.6V ?

Men någon lös kabel med den kontakten hittar jag inte?
 

Bilagor

  • sd-8a.jpg
    sd-8a.jpg
    10.8 KB · Visningar: 200
Det var länge sedan jag kikade på den kontakten men jag har för mig att den innehåller 3 stift.

Om så är fallet så finns ingång för högspänning (325V?) och lågspänning (6V) i samma kontakt.
 
Ja, det är tre stift. Ett lite kortare stift till vänster och två jämnhöga till höger.

Försöker hitta en servicemanual på nätet för att se vilken spänning det skall vara på respektive stift
men jag har inte lyckats.
 
Lös kabel med kontakt kan du få tag på via någon som säljer Quantums batteripackar och tillbehör.

B&H, Adorama m.fl. har dem.
 
Jag har det där batteripacket (vann det i nån tävling, tror inte dom visste vad dom gav bort). Får batterierna att räcka ganska länge...och att blixten laddar snabbt är ju inte en nackdel direkt. Dock så går det ju en synkkabel också, jag har dock ingen aning vad den gör?
 
Ja. Adorama hade quantum-kabeln med rätt anslutning. Men den kostade mer än det där batteripacket som Nikon erbjuder, i Sverige.

Kan det va så att "sync-kabeln" talar om vilken spänning som ges på framsidan eller något?

Vilket uttag ansluter den till? Rund PC-anslutning eller en sån där med små stift?

PC-anslutningen är redan upptagen för radiomottagaren nämligen på mina blixtar.


Quantum-kabeln
 

Bilagor

  • pnck.jpg.jpg
    pnck.jpg.jpg
    6.1 KB · Visningar: 157
Ack så fel jag hade.

Hållaren för 6st R6 batterier från Nikon kostar ju ca. 2.500kr. Fascinerande.

Kanske får köpa en dyr kabel från Adorama eller B&H i alla fall.
 
De här batteripacken finns ju. De levererar bara vanlig 6V. Antingen med adapter i "batteri-utrymmet" eller genom anslutning på framsidan av blixten (typ SB-26,28,80,800 osv).

Det är blybatterier med gel utan någon elektronik så vitt jag förstår?

En sån skulle man ju kunna bygga ganska enkelt själv om man köpte rätt sladd och ett 6V gel-batteri på biltema till exempel.


Är det någon som har koll på den där sabla sröm-kontakten på blixtarna?

Vilket stift vill ha "högspänning" och vilka vill ha 6V?



Black Box http://www.aljacobs.com/ ($159 med frakt utan kablage)
 

Bilagor

  • blackbox.gif
    blackbox.gif
    28.1 KB · Visningar: 117
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.