Annons

spädning av SD 76

Produkter
(logga in för att koppla)

frox

Medlem
köpte framkallare idag, men etiketten är fruktansvärt nött så jag ser inte vad det står, det kanske inte ens står men hur som helst hur ska jag blanda den 1 + 4, sen har för mig att man på kemin lärde sig "siv" syra i vatten, gäller det här också eller spelar det ingen roll, blir det någon skillnad på slutresultatet... blir det som när man blandar saft fel att allt lägger sig i botten och inget i resten av glaset... jaja ni fattar;)
tacksam för svar
/claes

SIV är mest till för att det inte ska bli våldsamma reaktioner mellan syra och vatten. det spelar alltså ingen roll.
det blandar ut sig bra. om du vill kan du ju vispa runt i blandningen för att unvika "saft i botten på glaset" effekt.
hejs

Är du säker på att den ska spädas 1+4? Min flaska innehåller bruksfärdig lösning. Den är på en liter om det nu säger nåt.

tack för det snabba svaret
jo det står väldigt svagt att det är det... så den behöver alltså inte spädas---
hur många rullar kan man framkalla på en liter? går den att återanvändas
/claes

jo jag misstänkte att det var för att det inte skulle smälla, men vispa var en bra idé.. att jag inte tänkte på det, måste använda det istället för att dricka vidrig saft;)

Enligt informationen som jag fick från Stena Metall kan man köra 9 rullar. Glatt ovetande om detta har jag kört 15-16 rullar på en liter utan problem.

oj såpass... då kanske man ska skippa att hälla ut det efter att liten är slut...
går det att rena den på något vis eller är det bara att köra på?
/claes

Vet inte om jag ska rekommendera att köra så många rullar egentligen. Det kanske kan bli några brister eller nåt, men inget som jag har märkt av. Det finns förnyare som man fyller på med. Jag kan leta upp bruksanvisningen som jag har på hårddisken och maila den till dig.

SD-76 är Stenas D-76. Har för mig att de kallade framkallaren D-76, men fick problem med Kodak, som inte ville att de skulle sälja den under deras namn. S:et antar jag står för "Stena".

Du kan köra outspätt eller 1+1 och använda de rekommenderade tiderna för vanlig D-76.

Med utspädning 1+1 får du lite skarpare negativ, och då använder du bara framkallaren en gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar