Annons

Sortera Virtual copies i LR Collections ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag har gjort en collection med virtuella kopior i Lightroom. Jag kan inte ändra ordningen på bilderna, någon som vet vad det kan bero på
Tycker det borde gå, har försökt flera gånger.
Tacksam för hjälp.

Lotta

Jag har aldrig sorterat just virtuella kopior, men det borde väl gå om du sätter "Sort" till "User order". Görs under tumnagelbilderna.

Jag tror inte att det går. Den virtuella kopian finns ju inte som en fysisk bild, den är ju "virtuell". Den virtuella kopian är ju bara en kopia av originalets metadata i katalogen. När du skapat en virtuell kopia så blir den automagiskt "stackad" med originlaet.

Jag testade just och det fungerar utmärkt (LR 3.4.1).

En virtuell kopia blir stackad med originalet när man tittar på bilderna i den folder de ligger. Men om man lägger dem i en collection så blir de "egna" bilder som kan sorteras i User Order.

De kan sirteras manuellt även i foldervyn, men då dras de ju ut ur sin stack.

Jag har själv aldrig använt virtuella kopior. Jag förstår vad det är och varför man kanske vill kunna skapa dem, men jag tycker de hanteras lite ologiskt.

Collectionen skapades genom att välja några bilder ur en annan collection genom att klicka i include selected photos + make new virtual copies. Som test gjorde jag en ny collection genom att kopiera samma bilder (ingen ny virtuell kopia). Denna collection går utmärkt att sortera!

Lyckas flytta en av bilderna i det krånglande collectionen. Går att flytta till början, men den hoppar till ursprunglig plats i mitten för andra lägen. Svårt att förklara, verkar vara en bugg tycker jag! Nu har jag kommit på en workaround iallafall.

Behövde beskära bildera för ett webbalbum, därför gjorde jag virtuella kopior.

Lotta

....men den hoppar till ursprunglig plats i mitten för andra lägen.....

Menar du att den inte behåller sin ordning när du tittar på bilden i andra collections eller folder? Isåfall antar jag att det beror på att User Order Sort bara gäller inom den vyn?

....men den hoppar till ursprunglig plats i mitten för andra lägen.....

Menar du att den inte behåller sin ordning när du tittar på bilden i andra collections eller folder? Isåfall antar jag att det beror på att User Order Sort bara gäller inom den vyn?

Jag menade att bilden inte fastnade dit jag drog den utan hamnade på en plats den haft i ett tidigare. Idag fungerar det klanderfritt, fast jag hade sett problemet flera gånger tidigare. Sorteringen är fortfarande på User Order.
Nåja, jag jobbar vidare...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto