Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sortera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja. Det är väl en uppenbar risk att får en del dubbletter beroende på hur "stökigt" det är i dina kataloger men när du väl har samlat allt i en katalog bör du kunna "städa" upp det hela.

Det går utmärkt att välja Copy men samtidigt välja "Into Subfolder" och Organize into one folder så kommer du att kunna styra exakt var du vill ha bilderna. utan att det bildas en kronologisk mappstruktur.

EDIT: Ser nu att du skapat en ny tråd med dessa frågor och fått samma svar där.

Jag tog dig på ordet o startade en ny tråd. Tack för ditt råd o din hjälp

Bee

Efter att ha prövat olika strukturer har jag gjort det på enklaste sätt. LR (och tidigare EOS Utility) sparar bilderna i en mapp per datum: ÅÅÅÅ/MM/DD oavsett kamera eller motiv.
Ibland blir det mappnavigering i LR och då passar det att ha bilderna i kronologisk ordning. Räknaren till höger visar antalet bilder, så det är lätt att hitta en bild.

Men jag försöker tagga bilder med nyckelord, speciellt med ord jag vet att jag kommer söka på. Hellre för många än för få nyckelord på en bild, det är lättare att gallra än att inte hitta något.

Datumstrukturen på mappar är även till nytta då man behöver gräva fram en bild utanför LR, tex från en backup.

Det jag anser är viktigast är att man inte ska röra mappar och filer.
Inte döpa om, flytta eller greja med manuellt - det är då misstag begås. Låt datorn importera, och låt de sedan vara!
Tagga, sortera, gruppera och dona med filer gör man i ett program (tex LR) som ändrar i META-data, inte i själva datat i sig!

Lösningen är att använda en programvara som kan organisera dina bilder.

Jag använder Adobe Lightroom. Min grundsortering sker i mappar på hårddisken i kronologisk ordning. Detta är dock ganska oväsentligt hur filerna lagras på hårddisken för inne i programmet kan du sedan organisera det precis hur du vill. Du kan lägga dina bilder i så kallade "collections" vilket är samlingar av bilder. En bild kan läggas i flera collections men inga extra filer skapas på din hårddisk.

Du kan också "tagga" dina bilder med nyckelord för att enklare hitta dem.

Vad är skillnaden mellan mappar och collections?/marie

Vad är skillnaden mellan mappar och collections?/marie

Mapparna är den grundläggande placeringen på hårddisken. Du kan se dessa innifrån Lightroom och det är samma som du ser med utforskaren eller findern.

Collections (samlingar på svensk version) existerar bara i Lightroom. Det finns två typer av collections.

"Vanliga", dvs inne i programmet skapar du en collection och sedan markerar du vilka bilder som skall tillhöra den samlingen.

"Smarta". Dessa skapar du också själv inne i programmet men du lägger inte till några bilder explicit. Istället definierar du regler för vilka bilder som skall ingå i samlingen. Det kan t ex vara bilder som har minst 4 stjärnor och har keyword, Nisse, Lotta eller Stina. Du kanske döper samlingen "Bra bilder på min familj" och så fort du taggar en bild med t ex 4 stjärnor och Stina så kommer det automatiskt att dyka upp i samlingen.

Båda typerna av collections är mycket användbara, men som sagt, de existerar bara i själva Lightrooms databas, inte i operativsystemets filsystem.

Mapparna är den grundläggande placeringen på hårddisken. Du kan se dessa innifrån Lightroom och det är samma som du ser med utforskaren eller findern.

Collections (samlingar på svensk version) existerar bara i Lightroom. Det finns två typer av collections.

"Vanliga", dvs inne i programmet skapar du en collection och sedan markerar du vilka bilder som skall tillhöra den samlingen.

"Smarta". Dessa skapar du också själv inne i programmet men du lägger inte till några bilder explicit. Istället definierar du regler för vilka bilder som skall ingå i samlingen. Det kan t ex vara bilder som har minst 4 stjärnor och har keyword, Nisse, Lotta eller Stina. Du kanske döper samlingen "Bra bilder på min familj" och så fort du taggar en bild med t ex 4 stjärnor och Stina så kommer det automatiskt att dyka upp i samlingen.

Båda typerna av collections är mycket användbara, men som sagt, de existerar bara i själva Lightrooms databas, inte i operativsystemets filsystem.
Tack för svaret. Jag har inte Lightroom därför frågar jag. Kan man ändå fortsätta att arbeta i mappar i Lightroom och utesluta detta "collection"-sorteringssystemet?.

Tack för svaret. Jag har inte Lightroom därför frågar jag. Kan man ändå fortsätta att arbeta i mappar i Lightroom och utesluta detta "collection"-sorteringssystemet?.

Collections är inget man behöver använda sig av. Det går alldeles utmärkt att bara jobba med traditionella mappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar