ANNONS
Annons

Sortera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

119138

Avslutat medlemskap
Hur strukturerar ni era bilder på datorn? sorterar ni på datum, kategori eller hur gör ni? Skulle gärna höra varför också.

Ja har default sortering.. allså mappar med datum.. så vet jag ungefär vart ja letar. När ja lägger upp dom "färdiga bilderna namnger ja mapparna med ett "bra" namn följt av årtalet innan dom hamnar på internätet.

Ok, Det blir inte för mycket mappar att hålla reda på?

Jag tar så enormt mycket skitbilder så de är korkat att spara på allt. Men när jag har rensat efter en runda är de inte så många som blir kvar. Alltså blir de massor med mappar med lite bilder i om jag skulle spara på det viset. Men om jag sparar i kategorier så måste jag ha dubbla kopior av alla bilder som går under "natur" om dom dessutom är tagna under något annat event typ familjesammankomster.

Undrar helt enkelt om alla dras med detta enorma problem. Någon kanske har en bra lösning?

Vet inte om det är optimalt men funkar för mig iaf.

Har två mappar under Bilder (win org mapp) en heter Oredigerade och den andra Redigerade, i den första läggs alla bilder in i datumsorterade mappar oavsett typ och kategori då detta bara är lagring av org filer, skräpbilder gallras redan här.

Sen i mappen Redigerade till vilken jag kopierar från Oredigerade det som jag vill ha och arbeta vidare med så delar jag upp det i kategorier eller särskillda mappar om det är många bilder från ett och samma tillfälle, här finns även mappar för Webbilder och andra användningsspecifika bilder.

Har hellre lite fler mappar med lite innehåll än samlingsmappar med blandat innehåll då det blir så rörigt att hitta enskilda bilder när man behöver det.

Sedan kopieras dessa mappar till extern HD och annan dator för backup.

Men om jag sparar i kategorier så måste jag ha dubbla kopior av alla bilder som går under "natur" om dom dessutom är tagna under något annat event typ familjesammankomster.

Undrar helt enkelt om alla dras med detta enorma problem. Någon kanske har en bra lösning?

Lösningen är att använda en programvara som kan organisera dina bilder.

Jag använder Adobe Lightroom. Min grundsortering sker i mappar på hårddisken i kronologisk ordning. Detta är dock ganska oväsentligt hur filerna lagras på hårddisken för inne i programmet kan du sedan organisera det precis hur du vill. Du kan lägga dina bilder i så kallade "collections" vilket är samlingar av bilder. En bild kan läggas i flera collections men inga extra filer skapas på din hårddisk.

Du kan också "tagga" dina bilder med nyckelord för att enklare hitta dem.

Vidare finns det i princip obegränsat med sorterings och filtrerings funktioner.

Exempelvis kan jag nu se att jag har 12967 bilder, 770 av dem är tagna på ISO 800 och av dem är 37 tagna under januari 2007 och jag får direkt fram dem direkt på skärmen med ett musklick.

Om du gillar att organisera och hålla ordning på dina bilder är det en dröm. Dessutom kan du utföra redigeringar, skapa web-album och göra utskrifter.

Rekommenderas varmt.

Lånar den här tråden lite grann, Visst kan LR sortera och kopiera mina bilder i nya mappar? Jag har en hel drös gamla bilder som är sorterade på många konstiga sätt. Skulle vilja ha dom sorterade i nya mappar efter datum på exif filen. tex YY-MM-DD. Om det är nån som vet hur jag ska gå till väga är en liten guide välkommen.

Ja Lightroom kan automatiskt sortera dem i mappar vid importen baserat på datum när bilden är tagen.

Om du idag har dina bilder i t ex "Mina Bilder" och där under i en salig röra så kan du peka på den mappan vid importen, LR bör då hitta alla dina bilder i Mina Bilder OCH dess undermappar.

Om du då vid importen väljer "Copy to" och där väljer t ex
C:\Bilder\Katalogiserade (du kan skapa den innifrån dialogrutan)

och sedan väjler "Organize by date" och väljder formatet som ser ut YYYY\YYYY-MM-DD så borde det resultera i en snygg och prydlig grundstruktur.

Du kan sedan gå in och döpa om mapparna - om du tycker det behövs. Själv behåller jag alltid datumdelen och lägger till kort info om vad det är för bilder
t ex "2008-06-27 Trädgårdsbilder"
Detta gör du alltså innifrån Lightroom genom att högerklicka mappen.

Tack för guiden! Var det där "copy to" jag hade glömt. Kommer att bli fint i mitt bibliotek nu:) Får bara hoppas att klockan var rätt inställd på alla mina och sambons gamla digital kameror.

Hej! Men hur sjutton gör jag för att sortera album? Vill ex. inte ha "photoshoppat" som första, utan som sista album.

Fredrik

Hej! Men hur sjutton gör jag för att sortera album? Vill ex. inte ha "photoshoppat" som första, utan som sista album.

Fredrik

Folder viewn sorteras alfanumeriskt, det tror jag inte man kan ändra på.

Hur menar du att "photoshoppat" kommer först? Det borde väl komma sorterat på "P" vilket innebär att det t ex kommer efter alla mappar som börjar på årtal.

Flera metoder samtidigt tror jag, beroende på ämne. Sport är enkelt, där är det sorterat på slag av idrott eller motorsport följt av datum. Fåglar och djur är också enkelt, där ligger bilderna som regel i en mapp per art. Andra bilder är lite svårare men jag försöker lägga saker efter kategori, typ landskap, arkitektur osv, jag ser inte att datum är speciellt intressnat för det mesta här.

Jag har börjat använda nyckelord för nya bilder vartefter jag lägger in dom i Lightroom, men jobbet att kategorisera tusentals gamla bilder känns så stort att jag har ett jättemotstånd mot att börja ett sånt arbete. När det dyker upp ett behov och jag importerar in gamla mappar i LR för att jobba med någon bild så försöker jag lägga in lite nycklar, men det är lite halvhjärtat. Jag hittar hjälpligt bland bilderna ändå och jag har inte ett så stort sökbehov att jag skulle tjäna tillbaka tiden för jobbet att katalogisera allt.

Sortera i Lightroom - ej datumordning

Jag har mina bilder sorterade på kategorier, exvis fåglar, hundar, resor, m.m. Nu har jag skaffat LR 4 och när jag importerar så lägger den sig i datumordning och skapar mappar med årtal. Jag förstår att det är standard men jag vill inte ha det så.

Om jag importerar hela minabilder-mappen med alla undermappar, hur gör jag för att få med förinställningarna jag hade på de gamla bilderna? Och var ställer jag in att jag inte vill ha sorterat på datumordning?

Jag har haft en del datakrascher så jag har tyvärr flera LR-kataloger. Egentligen vill jag ju bara ha en enda katalog till bilderna som ligger under minabilder-mappen.

Tack på förhand! //Bee

Jag har mina bilder sorterade på kategorier, exvis fåglar, hundar, resor, m.m. Nu har jag skaffat LR 4 och när jag importerar så lägger den sig i datumordning och skapar mappar med årtal. Jag förstår att det är standard men jag vill inte ha det så.

Om jag importerar hela minabilder-mappen med alla undermappar, hur gör jag för att få med förinställningarna jag hade på de gamla bilderna? Och var ställer jag in att jag inte vill ha sorterat på datumordning?

Jag har haft en del datakrascher så jag har tyvärr flera LR-kataloger. Egentligen vill jag ju bara ha en enda katalog till bilderna som ligger under minabilder-mappen.

Tack på förhand! //Bee

Du kanske får fler goda råd om du startar en ny tråd med en mer informativ rubrik i forumet för övriga mjukvaror.

Nåväl, när du importerar dina bilder i Lightroom så finns det ett antal val du kan göra. Jag gissar att du använder dig av "copy" vilket kommer att skapa nya mappar i datumordning. Om du istället väljer "add" så kommer bilderna att läggas till i databasen men inte kopieras på disken och du behåller då din gamla struktur.

För att få med gamla redigeringar som du gjort finns det två varianter.

1) Om du tidigare har sparat dina redigeringar till fil så kan du importera på nytt igen och Lightroom kommer att känna igen dina redigeringar, keywords etc. Däremot kommer du att tappa information om Collections.

2) Om du inte tidigare har sparat till fil (vilket är default) så skall du INTE importera igen. Då kommer du tappa allt. Du MÅSTE gå tillbaka till din gamla katalog. Förhoppningsvis har du någon form av backup...

Om du har flera katalog-filer som är aktiva kan du "slå ihop" dem genom att extportera och importera kataloger.

Det är alltid lite vanskligt att ge råd på distans men att få ordning på en "virrig" struktur brukar gå men det kan kräva lite jobb och det kan vara svårt att beskriva i ord hur man skall göra.

Du kanske får fler goda råd om du startar en ny tråd med en mer informativ rubrik i forumet för övriga mjukvaror.

Nåväl, när du importerar dina bilder i Lightroom så finns det ett antal val du kan göra. Jag gissar att du använder dig av "copy" vilket kommer att skapa nya mappar i datumordning. Om du istället väljer "add" så kommer bilderna att läggas till i databasen men inte kopieras på disken och du behåller då din gamla struktur.

För att få med gamla redigeringar som du gjort finns det två varianter.

1) Om du tidigare har sparat dina redigeringar till fil så kan du importera på nytt igen och Lightroom kommer att känna igen dina redigeringar, keywords etc. Däremot kommer du att tappa information om Collections.

2) Om du inte tidigare har sparat till fil (vilket är default) så skall du INTE importera igen. Då kommer du tappa allt. Du MÅSTE gå tillbaka till din gamla katalog. Förhoppningsvis har du någon form av backup...

Om du har flera katalog-filer som är aktiva kan du "slå ihop" dem genom att extportera och importera kataloger.

Det är alltid lite vanskligt att ge råd på distans men att få ordning på en "virrig" struktur brukar gå men det kan kräva lite jobb och det kan vara svårt att beskriva i ord hur man skall göra.

Tack för dina råd!

Jag gör så då att jag tar upp en gammal katalog och importerar de andra katalogerna så att jag får en enda.
Hänger inställningarna/history med också då?

Jag vill helst copy mina filer när jag importerar mitt compact flash-kort men jag vill inte att det automatiskt sparas i datumordning utan jag vill välja var någonstans bilden ska hamna eftersom jag har en struktur redan.

Tack på förhand!
Bee

Jag gör så då att jag tar upp en gammal katalog och importerar de andra katalogerna så att jag får en enda.
Hänger inställningarna/history med också då?

Ja. Det är väl en uppenbar risk att får en del dubbletter beroende på hur "stökigt" det är i dina kataloger men när du väl har samlat allt i en katalog bör du kunna "städa" upp det hela.

Jag vill helst copy mina filer när jag importerar mitt compact flash-kort men jag vill inte att det automatiskt sparas i datumordning utan jag vill välja var någonstans bilden ska hamna eftersom jag har en struktur redan.

Det går utmärkt att välja Copy men samtidigt välja "Into Subfolder" och Organize into one folder så kommer du att kunna styra exakt var du vill ha bilderna. utan att det bildas en kronologisk mappstruktur.

EDIT: Ser nu att du skapat en ny tråd med dessa frågor och fått samma svar där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar