Annons

SONY's nya objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser fint ut. På tiden att Nikon och Canon får lite konkurrans. Sony har ju dom ekonomiska resurserna till att utveckla nya kameror iaf.

Får hoppas på att dom satsar högt och börjar producera lite proffskameror, inte bra två företag äger en hel marknad.

Obektiven ser väl rätt fina ut. Hittar ni någon info om dom är gjorda av plast eller metall? Jag gillar inte riktigt dom små räfflorna på zoom- och fokusringarna. Var det så när det stod Minolta på dom också?
Designen känns lite som hasselblads H-serie, väldigt ren. 135/1.8 verkar vääldigt fin.

Synd att 135/1.8 förmodligen bara tecknar tillräckligt för mindre sensorer. Ser riktigt fin ut.

paco skrev:
Synd att 135/1.8 förmodligen bara tecknar tillräckligt för mindre sensorer. Ser riktigt fin ut.

Bildvinkel, anslutning till 35mm-kamera; grader 18゚
Bildvinkel, anslutning till en kamera i PS-C-format; grader 12゚

Tillsammans med en 1,4x blir ett perfekt komplement till min 300/4.

Linmajon skrev:
Ojojuj...inte dåligt. Kolla in
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA100/ZCARLZEISSGRP.JPG
Inte ens Canon går säkra nu. Om gluggarna verkligen är så välbyggda som de ser ut kommer jag att dregla över dem ett tag... De kostar förstås inte gratis, men viktigast är att de är värda slantarna.
Jo vi har diskuterat dessa i Alphatråden & dreglar så att våra KMkameror är i fara, har beställt en av varje... Skojar bara men är ngt sugen på åtminstone 85:an:)'

//Larsa

Vad tror ni om den nya 28:an? Av det gigantiska skärpedjupet att döma verkar det vara en supervidvinkel avsedd för 6x7 cm-formatet :)

Skämt åsido så har uppenbarligen något gått rejält snett med skärpedjupsberäkningarna. Jämför med 20/2,8 som verkar ha en lagom stor oskärpehetscirkel för vanliga små APS-sensorer (skärpedjupet är som synes mycket mindre än för ovanstående 28:a) och 50/1,4 som har en skärpedjupsskala för småbild.

Pupillen skrev:
Av det gigantiska skärpedjupet att döma verkar det vara en supervidvinkel avsedd för 6x7 cm-formatet :)

:)

Eftersom dessa bilder verkar vara photoshoppade innan produktionen kommit igång, så tror jag nog att någon har tatt fel avståndsskalefönster...

Å andra sidan har jag funderat på att hitta ett billigt beg Pentax67 system. Man kanske skulle prova sina Minolta gluggar på det? ;-)

/Andreas

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar