Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7 II:or - video

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tillhör de som avskyr Sonys taffliga video-knapp som jag alltid retar mig på. Blev glad när jag såg att man nu faktiskt kan programmera om kamerans videostart till någon av kamerans C-knappar (Custom). Jag har lagt videostart och stopp på C2 som ju sitter på övre panelen där man aldrig behöver riskera att man kommer av den av misstag. C2-knappen är också mycket mer distinkt och lättmanövrerad än den gamla dedikerade videoknappen.

Verkar dock bara som om det är möjligt i de nyare kamerahusen för det finns ingen sådan möjlighet med gamla A7r fast jag uppgraderat firmware till 3.1.

Har dock en fråga: Någon som vet hur man fjärrstartar och stoppar en videosession. Sonys lilla fjärrstyrningsmanick verkar ju inte ha någon sådan knapp vad jag kunnat se. Går det med någon app tro?

"Cheap Must Have Remote to Start Stop Video on Sony A7s A7RII A7sII RX10MKII Cameras"
(funkar även för A7 ,A7r och A7 II vad jag förstår)

Det här är ju precis det jag letar efter.
Både fjärrstyrning av kamerans på/av samt inte minst också video på/av.
Ett par trehundra spänn är ju heller inget att bråka om.

Tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar