Annons

Sony Vaio för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)
Känner inte denna modell som du skrev om, men har själv en Vaio F11S1E som jag köpte när macbooken gick sönder och skärmen på denna är suverän, den här slår macbooken 10-0.
Se till att du har ordentligt med minne osv också.

bestämde mig först för en 15" macbook pro, sen en sony vaio f serie, sen till slut blev det en Asus N53Jq (i7 740, 1300mhz minnen, 500gb) för 10k på onoff och är kanonnöjd. Kan inte besvara hur bra den återger färger, är du petnoga ska du inte välja en bärbar alls, men skärmen på min asus tillräckligt bra för att ha på resande fot. Hemma kör jag med en extern skärm, främst för storleken och kunna ha verktyg på ena skärmen.

Rekommenderar den varmt.

edit: stoppade även in 2x4gb efteråt

Jag har en Vaio F (fjolårsmodell) med full HD skärm 16.4tum. Kostade runt 10.000 med blurayspelare som var något jag ville ha. Skärmen har hög DPI: 133. Det påverkar lite hur man bedömer och hanterar skärpa jämfört med mer "normala" DPI-tal runt 100. För mig duger den fint, bildbehandlar bara på den numer.

Tyvärr kommer dom liksom alla andra laptops fyllda med bloatware, så det första man får göra är att sätta sig och rensa bland allt skräp Sony laddat in på den :-(

Tack för alla svar!
Många som rekommenderar vaios F-serie, men borde inte Z-serien vara steget över den?

Jag har

en Vaio Z (VPCZ1) och den har också en grym skärm. Vet inte om den är bättre än F serien, men den är ju definitivt inte sämre iaf.

( I övrigt är den sjukt snabb, men den kostar ju en slant också...)

Läser man runt så ska sony vaios skärmar vara bland de bästa! bra dator, har klämt och testat den. dock kostar deras i7 varianter i fserien runt 16k för den billigaste så kände att det avr lite för mycket för mig, men har du pengarna så kör på bara ;)

Olika bokstäver i namnet betyder matt/omatt skärm, vet inte vilka bokstäver som står för vad dock.

Tack för alla svar!
Många som rekommenderar vaios F-serie, men borde inte Z-serien vara steget över den?

Z-serien är ju en affärsdator med SSD-disk, Windows 7 Professional och inbyggt 3G-modem.
Annars verkar den ha samma premiumskärm som F-serien.

Det svar jag fick angående glossy eller matt skärm är att det mer är en smaksak.
Du slipper reflexer i den matta skärmen men den blanka har lite andra fördelar.

Tror inte du blir missnöjd oavsett vad du väljer. Lycka till!

En annan sak är att Sony har bra service när hårddisken på min sambos dator nere på hennes jobb kraschade så kom de o hämta datorn o lämna den igen när den var fixad.Har för mej att de har 8dagar sen ska man ha fått tillbaka datorn.

En annan sak är att Sony har bra service när hårddisken på min sambos dator nere på hennes jobb kraschade så kom de o hämta datorn o lämna den igen när den var fixad.Har för mej att de har 8dagar sen ska man ha fått tillbaka datorn.

Starkt argument! Jag har en Vaio F-serie som funkar bra med LR o PS. Den största anledningen till köpet var dock Sonys service. Jag är otroligt trött på Anovo som många andra märken använder som "servicepartner". Enormt trista att ha att göra med, har haft strul med dom både privat och på jobbet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto