Annons

Sony V3 VS Olympus 8080

Produkter
(logga in för att koppla)

Balfred

Medlem
Någon som kan ge råd vilken att välja av nedanstående.

Sony V3 (5800:)
Olympus 8080 WZ (6900:)

Har plöjt många sidor men kan inte riktigt bestämma mig.

Ps. Är inte intresserad av DSLR, sålde min 300D i Augusti pga att den för ofta fick stanna hemma till förmån för min dåvarnade kompakt digital (Canon A80)

MVH // Bosse!
 
Efter att under en månads tid haft kameran (Sony V3) i min ägo, kan jag inte annat än buga mig för Sonys konstruktörer.

Efter noggrann botanisering på Internets alla testsajter, som jag jämfört mina egna med, är fullt klart att Sony skapat en klenod som toppar sin klass.

Trots att kameran hör till de mer avancerade, lämpar den sig faktiskt såväl för nybörjaren som för den mer avancerade. Jag tar min hustru och mig som exempel på bägge kategorierna. Efter att jag för henne pedagogiskt, med bilder och diverse pilar och steg-för-steg-anvisningar, sammanfattat de viktigare delarna av hantering och inställningar på några A-5 ark, lät jag henne helt utan minsta muntligt understöd ta en serie olika typbilder inne/ute. Resultaten blev i samtliga fall tekniskt perfekta! Hon blev direkt såld på kameran.

Den skriftliga sammanfattningen jag gjorde för min hustru antyder inte att kamerans manual skulle negativt avvika från andra manualer av liknande slag. Den innehåller all detaljerad information man kan önska sig. Dock, i vanlig ordning, tvingas läsaren genom olika hänvisningar bläddra fram olika sidor för att få fram all info som berör viss funktion. Min sammanfattning gav all viktig info samlad gruppvis:

- Set Up

- Vitbalans (automatisk eller förinställd)

- Förinställning för snap shots (standardmotiv)

- Val av mätyta för fokusering
Val av tidpunkt för automatisk fokusering
Automatisk fokusering i mörker
Manuell fokusering

- Exponering (olika typer av automatik)
Manuell inställning

- Digital lagring av data

- Övriga specialfunktioner och finesser

- Sammanställning av symboler på bildskärmen och deras funktion

Totalt gjorde sammanställningen att min hustru direkt knäckte alla nybörjarproblem i ett enda svep. En kamera verkligen att växa i.

Vad jag bl.a.fäst mig vid är snabbheten i hanteringen, Tiden mellan första aktiveringen av avtryckaren och tagningen är 0,7 s varav 0,04 s efter sista intryckningsläget (en jämförelse med t.ex. Canon S70 visar för denna 1,2 s resp. 0,14 s.).

Den stora bildskärmen (37 x 50 mm) är en direkt fröjd att arbeta med oavsett belysningsförhållandena.

Zeissoptiken, 32 - 131 mm zoom (småbildsekvivalent) ligger bland de absolut bästa, vilket upplösningstesterna visar.

Kamerans upplägg såväl för fotografering som visning av bilder visar att Sony vuxit och tagit till sig tidigare års kritik. Man ser att Sony förfogar över en stab skickliga tekniker över hela området och att man har stora resurser. Enligt min mening har man mycket väl lyckats med att harmoniskt kombinera optik och digitalteknik på ett närmast optimalt sätt. Kameran känns gedigen i sin svarta metallkropp.

Sist men inte minst bildkvalitén (skärpa, färger) direkt som de kommer ut ger toppresultat. Möjligheten att använda Raw-formatet ger dessutom möjligheter till manipulering med minsta möjliga kvalitetsförlust.

Jag skulle vilja påstå att kameran, vad gäller bildkvalitet och möjligheter,ligger mycket nära proffs-nivån och bör tilltala de flesta avancerade fotografer som önskar en allt-i-ett-kamera. Med en lite mer pedagogiskt utformad manual bör den tilltala även direkta bybörjare, som kan växa i kameran, allteftersom kunskaperna tillåter de avancerade funktionerna att komma till till sin rätt.

Olympus 8080 jämfört med Sony V3 vad gäller bildupplösning ligger mycket nära varandra. Vad som framkommit av egna och andras erfarenhet är att färgåtergivningen utan manipulering direkt från kameran på V3-an är utsökt. Skulle det vara något som fällde avgörandet, kanske det skulle vara färgåtergivningen. V3-an ligger ett år längre fram i utvecklingskedjan - det kanske kan ha viss betydelse.

Innan jag satsade på V3-an hade jag under ett års tid gjort jämförelser på nät och i verkligheten. V3-an har fördelen av smidighet och mindre otyplighet. Menyerna är föredömliga och kvaliteten på kamerans uppbyggnad är superb. Den som inte lyckas att ta perfekta bilder med hjälp av histogram och andra finesser med den kameran, vet jag inte vad jag skulle rekommendera i kameraväg.
 
Balfred skrev:
Ps. Är inte intresserad av DSLR, sålde min 300D i Augusti pga att den för ofta fick stanna hemma till förmån för min dåvarnade kompakt digital (Canon A80)
Tja, svaret på din fråga är väl där, egentligen :D

V3 är betydligt mindre och lättare än 8080, så du trivs säkert bättre med den.
 
Re: Re: Sony V3 VS Olympus 8080

sagan skrev:
V3 är betydligt mindre och lättare än 8080, så du trivs säkert bättre med den.

Vill du ha något ännu smidigare men ändå behålla brännviddsomfånget och alla möjligheter kanske Casios P600/P700-modeller kan vara värda en titt.
 
Tack för tipsen!

Det blev faktiskt en V3,trots att jag kunde få en Olympus 8080 för 5300:- (öppnad kartong).

Är dock ännu så länge väldigt nöjd. Verkar vara en kamera för mig, den kombinerar snabbhet och bildkvalitet på ett mycket bra sätt. Kanke är knapparna lite små och blixten och sökare lite dåligt placerade, men som helhet 95% nöjd.

Hoppas fler på fotosidan väljer denna kamera och att f/8 problematiken löses med en firmwareuppgradering.

MVH // Bosse
 
Balfred skrev:
Tack för tipsen!

Det blev faktiskt en V3,trots att jag kunde få en Olympus 8080 för 5300:- (öppnad kartong).

Är dock ännu så länge väldigt nöjd. Verkar vara en kamera för mig, den kombinerar snabbhet och bildkvalitet på ett mycket bra sätt. Kanke är knapparna lite små och blixten och sökare lite dåligt placerade, men som helhet 95% nöjd.

Hoppas fler på fotosidan väljer denna kamera och att f/8 problematiken löses med en firmwareuppgradering.

MVH // Bosse
F/8-problemet är knappast något problem för annan än den som fotograferar helautomatiskt, vilket jag knappast tror att du gör. Bländarförval löser den saken. Det finns väl knappast någon seriös användare som inte sneglar på histogrammet och kalibrerar efter det i slutändan vid minsta osäkerhet.
 
Kameran tenderar i A och P läge att välja minsta slutar öppning så fort fort det finns tillräckligt med ljus. Vilket ger en tydlig skillnad i mindre detaljerade/mjukare foto enligt flera användare.

Har inte provat detta själv på grund av konstant "sketväder" eller mörker sen jag köpte kameran.

Det hela är ju ingret större problem men tycker ändå att Sony bör åtgärda det.

Nu återstår bara att beställa blixt och filteradapter mm från B&H.
 
Balfred skrev:
Kameran tenderar i A och P läge att välja minsta slutar öppning så fort fort det finns tillräckligt med ljus. Vilket ger en tydlig skillnad i mindre detaljerade/mjukare foto enligt flera användare.

Har inte provat detta själv på grund av konstant "sketväder" eller mörker sen jag köpte kameran.

Det hela är ju ingret större problem men tycker ändå att Sony bör åtgärda det.

Nu återstår bara att beställa blixt och filteradapter mm från B&H.
Att problemet överhuvudtaget kommit upp, har inget med seriös fotografering att göra. I P-läge har man ständig visuell kontroll av bländaren. Skulle denna råka uppnå 8 kan man sekundsnabbt ändra värdet med justervredet. A-läget använder väl ingen seriös fotograf!
 
Mitt inlägg rörde ju inte frågan vida det kan betraktas som seriös fotografering att fotografera i P eller A läge. Utan vad man bör kunna förvänta sig av en seriös kameratillverkare som Sony, oavsett man är seriös fotograf eller inte.
 
Balfred skrev:
Mitt inlägg rörde ju inte frågan vida det kan betraktas som seriös fotografering att fotografera i P eller A läge. Utan vad man bör kunna förvänta sig av en seriös kameratillverkare som Sony, oavsett man är seriös fotograf eller inte.
Jo men "problemet" är ju verkligen en petitess, som i en mängd sammanhang, bl.a. i amerikanska testsammanhang och anknutna forum trissats upp upp till oproportionerliga nivåer. Om användning av bländare 8 alltid skulle anses förkastlig, borde i så fall den bländaröppningen inte finnas (ibland vill man dock ha lite mjukhet i konturerna). Den medvetne fotografen har alltid kontroll över belysningsförhållanden och exponeringsdata, så problemet skulle då "drabba" den oerfarne, som knappast skulle märka av problemet med de bildstorlekar som en sådan brukar vilja ha. Det finns säkert väl motiverade skäl till att Sony valt den avvägning man gjort.
 
Jag avslutar denna diskussion, man kan ha olika synvinklar på de flesta saker och älta saker fram och tillbaka utan att det tillför särskilt mycket.

Jag är dock mycket nöjd med mitt val av kamera: "valet för de erfarna och seriösa som dig och mig Nils.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.