Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A37 +Minolta SR-7 Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Conry

Ny medlem
Hej!

Jag har en Minolta SR-7 kamera med 4 objektiv. Jag funderar på att skaffa en digital systemkamera. Jag har hört att Sony's digitala systemkameror ska passa till gamla Minolta objektiv men att man i vissa fall kan behöva någon adapterring.

Så hur ligger det till, kan jag köpa en Sony SLT-A37 och använda mina gamla objektiv? Objektiven är av märke Sigma, Rokkor, Raynox och Expert.
Oerhört tacksam för svar
Mvh
Conry

Hej!

Jag har en Minolta SR-7 kamera med 4 objektiv. Jag funderar på att skaffa en digital systemkamera. Jag har hört att Sony's digitala systemkameror ska passa till gamla Minolta objektiv men att man i vissa fall kan behöva någon adapterring.

Så hur ligger det till, kan jag köpa en Sony SLT-A37 och använda mina gamla objektiv? Objektiven är av märke Sigma, Rokkor, Raynox och Expert.
Oerhört tacksam för svar
Mvh
Conry

Tyvärr inte.

Din Minolta är den gamla sorten med manuella Rokkor-objektiv före 1985 då AF infördes och bajonetten ändrades till A-mount. Det är den som är samma som på Sonys kameror. De Minolta-objektiven heter AF. De "nyare" minolta-kamerorna som är kompatibla med Sony heter Dynax (Maxxum i USA och Alpha i Japan). Så hade det varit en minolta Dynax hade det varit fritt fram.

Däremot kan dina objektiv användas på Sony NEX med en adapter.

Rokkor är Minoltas egna märkesobjektiv och kan ha ett visst värde för vissa av dem är mycket högklassiga. Sigma och Expert från den tiden gör sig nog bäst att lämna till återvinningen tyvärr.

Raynox har jag inte hört talas om, men det finns garanterat andra här som har gjort.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar