Annons

Sony RAW + LR ?

Produkter
(logga in för att koppla)

BjörnSH

Ny medlem
Hej

Har precis köpt mig en Sony Rx10 III och mina bilder (RAW) går inte att se/importera till LR5. Ser ut som jag måste uppgrader till LR6 (?).

Till er som kör Sony (RAW). Använder ni er av LR eller något annat liknande program och i så fall vilket ?

Än så länge använder jag LR. Jag kommer att göra detta tills Adobe upphör med den fristående versionen och helt gått över till CC. Jag tror personligen att detta kommer att hända när LR7 kommer. Så länge jag då inte köper någon nyare kamera/objektiv kommer jag att fortsätta med LR6. Köper jag något som inte stöds av LR6 blir det antagligen Capture One Pro för Sony om inget annat alternativ dyker upp på marknaden.

Det stämmer nog att du måste uppgradera till LR6 för att köra dina RAW-filer. RX 10 III är ju en betydligt nyare kamera än LR5, även med senaste uppgraderingsversionen.

Jo det stämmer. LR5 har jag kört i många år nu. En uppdatering till LR6 verkar kosta ca 80USD om jag såg rätt på deras hemsida.

Capture one Pro. Är det minst lika bra som LR eller same same. Kanske rent av bättre ?.

Har du några andra bra redigeringstips ?

Tack för svaret!

Ja den fristående versionen var ju inte så där helt pedagogiskt upplagd av Adobe direkt och det är väl meningen att man ska fatta att man ska gå över till CC. Har också 6:an men använder den alltmer sällan då jag har DxO Optics Pro 11 och Capture One 9 istället.

Det som fick mig att fundera över min framtid med Adobe var när man för några år sedan mailade oss och talade om att man fått sin kunddatabas stulen och att de i samband med det uppmanade oss att byta lösenord. Sånt får faktiskt inte hända om de envisas med att registrera en massa data om oss som de egentligen inte varken behöver eller borde göra. Efter det har jag inget förtroende för företaget längre och vill inte prenumerera på deras tjänster eftersom de ju då måste ha exv. mina kortuppgifter.

Jag har haft två bedrägerier mot ett av mina kort. I första fallet försvann 18 000:- efter att tjuvar vittjat det via en pokersite. I det andra fallet rörde det sig om en massa mindre inköp (bl.a. Netfilix abonnemang som gjorts via Facebook, som jag dessutom aldrig varit med i. Men Facebook ska ha cred för att de själva upptäckt detta och autokrediterat det som gått via dem.

Det är faktiskt rätt förbluffande hur dåliga många IT-företag ofta är på IT-säkerhet och rationell databehandling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar