Annons

Sony Nex 5r + SEL50f1.8 bakfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

ol-korv

Medlem
Jag har problem med att min kamera fokuserar strax bakom exempelvis ett ansikte när jag fotar med det objektivet. Fokus hamnar då på axlarna. Jag har inte alls märkt av samma problem med mina andra objektiv.

Jag använder oftast autofokus med inställningarna på multi både på fokusområdet samt ljusmätningen. Har detta problem både i bra och dåligt ljus. Mjukvaran är uppdaterad till senaste, problemet fanns även innan uppdateringen.

Är inte så jättebevandrad med fotografering, har inte haft någon kamera innan denna så jag vet inte om det är någon inställning eller om det helt enkelt är objektivet det är fel på. Är det någon som har nån idé?

//Elias

Har du samma problem om du ställer fokus i flexible spot eller center?

Flerområdes-varianten på min NEX-6 tycker jag ofta lägger skärpan fel. På öronen eller luggen istället för ögonen.

Har mycket hög träffprocent med enpunktsmätning på NEX-6, även med 50mm f/1,8 vidöppen.

Övriga lägen är lite sisådär. "Centrumvägd" fokus fungerar näst bäst träffmässigt. Multi-area är lika mycket träff som miss.

Hastighetsmässigt är det tvärtom. Enpunktsmätning är absolut långsammast. Men det brukar bli den ändå. Hellre att det tar ett ögonblick extra och fokus sitter än att det blir fort men fel.

I och med att NEX-systemet i grund jobbar med kontrastfokus ska det mycket till för att du ska råka ut för bakfokusering. Det sannolika är att kameran sätter skärpan perfekt - på fel ställe.

Om du inte märker det på dina andra objektiv är det sannolikt för att skärpedjupet blir större med till exempel ett 18-55mm f/3,5-5,6 - så missen behöver inte betyda lika mycket då.

Har du samma problem om du ställer fokus i flexible spot eller center?

Flerområdes-varianten på min NEX-6 tycker jag ofta lägger skärpan fel. På öronen eller luggen istället för ögonen.

Jag har knappt använt någon av de andra. Men ska prova centermätningen, spotmätningen verkar vara lite för bökig då jag väldigt sällan fotar på folk som sitter still utan det blir mest ögonblicksbilder.

I och med att NEX-systemet i grund jobbar med kontrastfokus ska det mycket till för att du ska råka ut för bakfokusering. Det sannolika är att kameran sätter skärpan perfekt - på fel ställe.

Om du inte märker det på dina andra objektiv är det sannolikt för att skärpedjupet blir större med till exempel ett 18-55mm f/3,5-5,6 - så missen behöver inte betyda lika mycket då.

Okej, jag har dock sett problemet än om jag använder f4...Men som du säger så sätter den kanske skärpan rätt men det är bara det att personen rör sig aningen...Jag kom precis på att jag ska prova stänga av att den låser AEL om jag trycker ner slutarknappen halvvägs. Kan ju ställa in en av knapparna med den funktionen istället...Det kanske gör att den följer personens små rörelser bättre?

Tack för svaren förresten.

Jag litar inte på autofokus på min NEX-7 för porträtt, trots enpunktsmätning. Jag använder AF för grundinställning och justerar manuellt med förstorad sökarbild för att vara säker på att det blir rätt.

Gör man så kan resultatet bli strålande :) http://www.fotosidan.se/blogs/afe/elaka-portratt-funkar-inte-alltid.htm

Fina och naturliga. Det gillar jag.

Det var väl bara det här som jag tyckte såg lite galet ut men modellan kanske har svetsarblick så det behöver ju inte vara något fel i sig.

Har mycket hög träffprocent med enpunktsmätning på NEX-6, även med 50mm f/1,8 vidöppen.

Övriga lägen är lite sisådär. "Centrumvägd" fokus fungerar näst bäst träffmässigt. Multi-area är lika mycket träff som miss.

Hastighetsmässigt är det tvärtom. Enpunktsmätning är absolut långsammast. Men det brukar bli den ändå. Hellre att det tar ett ögonblick extra och fokus sitter än att det blir fort men fel.

Jag har också en 50mm/1,8 till min NEX 7 och tycker det är en rent förträfflig kombo.

Jag tycker som afe, att man får mycket bättre kontroll om man finlirar manuellt. Ställ gärna om kameran i menyerna under "Kamera" och AF/MF Select och välj där DMF (betyder Direct Manual Focus för de som inte är bekanta med förkortningen i menyerna) om ni inte redan gjort det. DMF med NEX:arna är ju ännu bättre än på A-modellerna eftersom de modeller som har DMF automatiskt går in i Focus Aid=förstoringsläget när man vrider på fokusringen på objektiven samtidigt som peakingen är aktiv.

På A-modellerna jag haft har man ju annars fått aktivera det manuellt på samma sätt som man även måste med NEX:arna om man använder helt manuella objektiv med adapter. Så vad jag vet så är det bara E-mountobjektiven som ger denna möjlighet. E-mountobjektiv och DMF tycker jag ger absolut snabbast hantering med manuell fokusering. E-objektiven har till skillnad från A-objektiven en betydligt lägre utväxling som gör att man verkligen får en hög precision. Nackdelen utan DMF är att man riskerar att få skruva både länge och väl om man inte får hjälp av autofokussystemet initialt.

Omvänt är det om man har A-mountobjektiven med Sony-adaptern. Manuell fokusering med A-mountobjektiv lider istället ofta av att de är tillverkade för snabbhet och har då istället en lite väl brant "fokusgänga" som det istället är svårare att finlira och hitta rätt med.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar