Annons

Sony Nex-3 / Sony Nex-5 eller Nikon d3200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag behöver lite hjälp med val av kamera.
Det jag fotar är det vanliga vardagslivet och en del makro.
Jag vill ha en bra och smidig att ha med sig kamera som är snabb och med bra bildkvalité.
Vad rekommenderar ni?
Det är då mellan Sony Nex3 alt Nex5 (pga WiFi) och Nikon d3200 eller kanske Sony CyberShot DSC-HX20V eller 50 med Wifi?
/Alex
 
Det går alldeles utmärkt att fotografera i fullt solsken med de vinklingsbara skärmarna på NEX-kamerorna, men D3200 är en snabbare kamera så om man har bråttom eller fotograferar motiv som rör sig snabbt kan den vara ett bättre (och större) val.
 
Bäst bildkvalitet, och störst möjlighet att leka med skärpedjup när du komponerar dina bilder får från kamerorna med stor sensor. Nikon D3200, och NEX modellerna har lika stor sensor och borde ge ungefär lika bildkvalitet

Ska vi tro DXO så ger D3200 bäst prestanda vad det gäller färgdjup, dynamiskt omfång och brus vid svagt ljus.
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...-Sony-NEX-5R-versus-Nikon-D3200___905_826_801


D3200 ger dig också bättre batteritid. En spegelreflex drar ju i stort sett bara ström när du fotograferar medan en spegellös drar ström även när du tittar i sökaren. Jag vet inte hur det är med dessa NEX modeller men de flesta spegellösa brukar gå ned i standby läge efter några minuter för att spara ström, vilket gör att man ofta måste "väcka" dem innam man kan fotografera eller ens få en sökarbild, vilket ger sämre aktionsberedskap. Så det kan vara värt att undersöka hur det är med det om man funderar på spegellöst.

På tal om sökare, så är D3200:s spegelreflexsökare att föredra framför en skärm på baksidan av kameran som kan bli svår att se i soljus. En riktig sökare skärmar även av motivet bättre, så att man inte störs av omgivningen när man komponerar bilden.

Nikon ger dig också större valmöjligheter vad det gäller optik med autofokus, kan du klara dig med manuellt fokus vinner däremot NEX modellerna där du kan montera i stort sett vad för optik som helst med lämplig adapter, men då blir de som sagt helt manuella

NEX modellerna blir väl aningen mindre, men med optik monterad blir de ändå så stora att du förmodligen behöver ha kameran i en rem runt halsen, och då spelar inte några millimeter hit eller dit så stor roll. Om du inte tror att det huvudsakliga användningsområdet för kameran är att bära på den, är det bättre att satsa på bäst bildkvalitet

Tänk även på att Wifi drar ganska mycket ström, så det kan vara ide att skaffa extra batterier om man ska utnyttja sådana finesser. Wifi kan för övrigt fås till D3200 med extra tillbehör.
 
Åk till en butik o kläm o känn på dem också! Jag började med en Nikon men bytte efter ett par år till NEX. Min man var väldigt tacksam för jag blev alltid arg, tyckte han, när jag använde min Nikon. Och det får man ge honom rätt i, det var nåt med knappar och menyer som inte funkade för mig. Så för mig blir bilderna mycket bättre med NEX inte för att NEX är bättre precis, utan för att jag inte är förbannad på den...

Dessutom tycker jag att storleksskillanden på dem är betydande. Som kvinna får jag ner min NEX i handväskan. I helgen hade jag den i jackfickan på julskyltningen. Inget av det var aktuellt med min Nikon.

Jag tycker bägge alternativ är bra kameror så du kommer nog att bli nöjd med vilken du väljer. Har du någon lite skitdetalj du tilltalas av på en av kamerorna så kan du mycket väl välja den kameran utan att känna att du går bort dig
 
Tack för alla svar :)
Det lutar nu mot Nex3. Dels för storleken och dels för alla finesser som hdr bilder, panorama osv
Jag undrar om SD WIFI kort är något att ha? Hur fungerar det öht?
/Alex
 
Tack för alla svar :)
Det lutar nu mot Nex3. Dels för storleken och dels för alla finesser som hdr bilder, panorama osv
Jag undrar om SD WIFI kort är något att ha? Hur fungerar det öht?
/Alex

Nackdelen med dem om man jämför med att ha "riktig" wifi inbyggd i kameran är att eyefi korten bara kan användas för att sända bilderna man tar till en dator eller surfplatta/telefon medan kameror med "riktig" inbyggd wifi oftast även kan fjärrstyra kameran från telefon eller platta som visar live view.

Det tar också ganska lång tid att överföra bilderna, speciellt om man använder RAW. Skulle kunna tänka mig att det kan ta bortåt en halv minut för en 16Mpixel bild. Om man vill förhandsgranska sina bilder på en surfplatta "on location" gör man därför bäst i att fotografera både RAW och JPEG i lagom låg kvalitet, och bara skicka JPEG bilden till surfplattan och spara RAW filerna på kortet för senare bearbetning, i Lightroom/Photoshop eller vad nu Sony skickar med för RAW hanteringsprogram, när du kommer hem.

Eftersom de här kamerorna bara har en kortplats blir du altså tvungen att spara RAW bilderna på eyefi kortet, vilket i sin tur innebär att du bör välja ett kort med så stort lagringsutrymme som möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.