Annons

Sony FE 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla Cyberphotos test, verkar vara en ordinärt bra normalobjektiv med alla dess brister och fördelar, denna dock till ungefär dubbla priset mot konkurrenterna.
 
Ja
Borde kanske vara billigare då det är samma pris som 50/1.4
Sjunker kanske.....
 
Håkan Bråkan, är inte 50/1.4 ett alfa objektiv som kräver adapter för FE ?
50/1.4 kostar för övrigt lika mycket som 50/1.8 på cyberfoto.

Men du kanske menar andra konkurrent objektiv som ligger på 1500:- (ge gärna ett exempel, naturligtvis för FE med autofokus och likvärdig ljusstyrka).

Exempelbild: Sony A7 med 50/1.8, F8 1/320s -1ev iso100 och redigerad med CaptureOne
 

Bilagor

  • 2016_05_02_14-05-15.jpg
    2016_05_02_14-05-15.jpg
    91.5 KB · Visningar: 117
Håkan, insåg att du inte talat om 50/1.4 så glöm den kommentaren, fel av mig.
Men jag är ändå intresserad av vilka konkurrentobjektiv du menar.

För övrigt har jag inte testat objektivet speciellt mycket men jag tycker det är ett fynd till det priset såhär långt.

Objektivet jagar dock fokus i dåligt ljus och har en ljudlig af motor men bra skärpa, färg och bokeh.
Distortion och CA ser jag inte mycket av eftersom CaptureOne fixar detta för mina raw-filer.
Det enda som stör mig hittills är närgränsen som är 45cm och lite väl lång.

Hade tänkt ladda upp en större (400k) bild men av någon anledning så förminskades bilden till 95k, kan försöka igen om någon vill men behöver i så fall veta hur.
 
Håkan, insåg att du inte talat om 50/1.4 så glöm den kommentaren, fel av mig.
Men jag är ändå intresserad av vilka konkurrentobjektiv du menar
.

Kan inte svara för Håkan, men skulle misstänka att han jämför med motsvarande 50/1,8 ifrån de andra fullformatssytemen (som Canon, Nikon, och numera kanske även Pentax).
 
Kolla Cyberphotos test, verkar vara en ordinärt bra normalobjektiv med alla dess brister och fördelar, denna dock till ungefär dubbla priset mot konkurrenterna.

Om du syftar på 50 mm-objektiv från till exempel Canon eller Nikon så är Sonys dyrare än deras 50/1,8, men verkar mer tänkt som en konkurrent till deras 50/1,4-varianter (som har ungefär samma pris). Sonys objektiv har inte den lite plastigt sladdriga känsla som de hälften så dyra 50/1,8-varianterna från Canon och Nikon har.

Hur det står sig optiskt är svårt att säga utan att verkligen ha jämfört mer noga, men efter någon timmes ytligt testande ser det lovande ut. Skarpt, snygg oskärpa.
 
Instämmer.

Mitt Nikon 50/1,8 är fantastiskt bra rent optiskt, och enormt prisvärt (köpte helt nytt för tusenlappen, men var iofs på bra kampanj). Å andra sidan tyvärr helt i plast som de flesta moderna objektiv.

Där är ju mina Fujinonobjektiv i metall betydligt roligare, men å andra sidan också betydligt dyrare precis som Sonys motsvarigheter.

Däremot så skulle jag inte säga att det är direkt plastigt på ett sladdrigt vis. Även fast det är mycket plast så tycker jag att det ändå är en mycket god byggkvalitet och helt godkänd kvalitetskänsla. Faktiskt inte ett dugg sämre än 50/1,4 eller många andra av Nikons betydligt dyrare objektiv.

Det sagt så kan jag absolut uppskatta den bättre känslan i bra metallobjektiv som tex Fujinon, Zeiss, Samyang, eller som ovan Sony (även om jag inte klämt på just dessa).
 
Har kommit en del recensioner under senare tid och det man säger är att den är optiskt OK, plastig men för sitt pris ett bra köp. Zeiss FE 50/1.8 är optiskt och mekaniskt bättre men den gluggen är rätt unikt enastående och kostar minst det dubbla.
 
Jag antar att du menar 55/1,8 Zeiss som dem enastående gluggen (och det är den).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.