Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony E 35/1,8 alt. Zeiss Touit 32/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

NNP

Medlem
Hej,

Förhoppningsvis kan ni komma med lite inputs gällande normal objektiv till en Sony A6000?

Jag har tittat på Sony E 35/1,8 OSS (ca 3500:) samt Zeiss Touit 32/1,8 (ca 6000:).

+ Sony:n har bildstabilisering, troligen inte speciellt användbart på den korta brännvidden?
+ Sony:n är billigare.
+ Sony:n är något mindre

- Mer störig boken på Zeiss 32:an?
- Långsammare & högre ljudnivå på fokusmotorn i Zeiss 32:an.

Tittat på detta test (http://3d-kraft.com/index.php?optio...son-review&catid=40:camerasandlenses&Itemid=2)
Skillnaden är inte jätte stor utifrån detta test.

Andrahandsvärde & kvalité bör vara högre hos Zeiss Touit?

Tack på förhand!

Hej,

Förhoppningsvis kan ni komma med lite inputs gällande normal objektiv till en Sony A6000?

Jag har tittat på Sony E 35/1,8 OSS (ca 3500:) samt Zeiss Touit 32/1,8 (ca 6000:).

+ Sony:n har bildstabilisering, troligen inte speciellt användbart på den korta brännvidden?
+ Sony:n är billigare.
+ Sony:n är något mindre

- Mer störig boken på Zeiss 32:an?
- Långsammare & högre ljudnivå på fokusmotorn i Zeiss 32:an.

Tittat på detta test (http://3d-kraft.com/index.php?optio...son-review&catid=40:camerasandlenses&Itemid=2)
Skillnaden är inte jätte stor utifrån detta test.

Andrahandsvärde & kvalité bör vara högre hos Zeiss Touit?

Tack på förhand!

Mitt val skulle bli Sony-objektivet.

Jag brukar göra så att jag till att börja med helt bortser från priset. Sedan ordentligt kolla de absolut viktigaste egenskaperna, dvs. bildkvalitet och AF. Om inget av objekiven då diskvalificerat sig så kan man gå vidare och titta på andra egenskaper och i slutändan ta med priset för att om skillnaden är liten och prisskillnaden är stor avgöra ifall det är värt det.

Huvudskälet att välja Sony 35/1,8 är att det nya hybrid-AF läget på A6000 fungerar med det.

Det här är en egenskap som ofta inte är med i tester, speciellt som i det här fallet där det är gjort med en äldre NEX-7. Det är stor skillnad med A6000 om PDAF kan användas eller om man blir begränsad till CDAF.

Jag har bl.a. det gamla E 18-50 och det var en drastisk skillnad före och efter fw-uppgraderingen av det objektivet, så det här är en superviktig sak som inte framgår i det här testet alls.

Idag finns inget annat än original Sony-objektiv som fungerar med PDAF på A6000 och objektiven måste uppdateras med senaste fw. Det är möjligt att Zeissen funkar eller kan fås att funka i framtiden, men jag har inte sett någon indikation på det och då blir det en väldigt stor skillnad i ekipagets egenskaper.

En väldigt viktig egenskapen är självklart bildkvaliteten.
Om ett objektiv inte ger tillräckligt bra skärpa så faller allting annat hur mycket finesser och snyggt det är osv., men det gör det inte i det här fallet. Båda objektiven är mycket bra.

Jag har inte provat objektiven och tycker inte det framgår i testet du länkar till att det skulle vara någon skillnad att tala om. Han misstänker i testet att hans NEX-7 inte naglar skärpan perfekt, vilket tar bort en del av värdet av jämförelsen. Sony-objektivet har omtalats att vara mycket bra skärpemässigt och att ge bra bokeh.

I testet med bilderna tagna med manuell fokus på klockan t.ex. så tycker jag att bilderna är väldigt lika, så lika att det för mig inte skulle vara någon praktisk skillnad alls. Testaren drar slutsatsen att det finns en liten övervikt för Zeiss-objektivet, men jag tycker faktiskt det är tvärtom. Beträffande CA så kan detta korrigeras för i kameran vid jpeg-foto för Sony original-objektiv, men inte för tredjepart.
För externa raw-konverterare kan det förstås finnas profiler för alla, men också där är det troligare att det finns för original-objektivet än för ett tredjeparts.

Bildstabilisering är visst värdefullt på ett normalobjektiv och speciellt om du filmar.
Att AF-motorn är tystare är också bra vid filmning.

Jag tror inte andrahandsvärdet på Zeiss är högre. Möjligen i % räknat, men i reda pengar sjunker det nog mer i värde än Sony-objektivet.

Storlek och känsla och byggkvalitet är relativt lika. Zeissen är aningen schysstare och Sonyn aningen mindre. För mig så är detta en ganska oviktig egenskap som påverkar valet minmalt.

Så även om man helt bortser från priset så tycker jag att Sony-objektivet vinner matchen och då det bara kostar drygt hälften så känns saken rätt självklar.

/Mats

Senast ändrad:
QUOTE]

Hej
Har 35/1,8 OSS objektivet. Är väldigt nöjd med det. Har ej provat Zeiss Touit 32/1,8.
Dock är mitt favo objektiv cz 24. Otroligt skarpt även på en Nex-7 med 24 mpix :)
Dock saknar jag bildstabiliseing.
Bildstabilisering är viktigt vid dåligt ljus. Har någon gång lånat ut kameran och då kan det bli oskärpa redan vid 1/50 del om folk är lite snabba....

35/1,8 OSS är mitt favoritobkektiv på A6000 (och Nex-7). Det är mycket skarpt och stabiliseringen gör absolut nytta. För mig är Touit inte värt den högre kostnaden.

Tack hittills för alla inputs!

Hybrid-AF är någonting som finns inbyggt i Zeuss Touit 32:an men kommer nån gång framöver via en uppdatering enl. dom själva. Det kan förstås väntas på i åratal om man har otur.

Kanske finns det fler test som jämför de båda objektiven samtidigt. Utifrån testet som jag länkade till, håller jag med dig Mats - skillnaden mellan de båda är väldigt liten. Lite mindre CA på Zeiss men det tar kameran hand om. I regel fotar jag enbart jpeg också.

Skärpan på full bländaröppning är mycket viktig för mig, samtidigt som då också bokeh måste vara acceptabel. Måste jag välja så sätter jag skärpan som första prio tillsammans med kontrast.

Just nu lutar det åt Sony's egna av främst prisskäl då Zeiss inte väger upp nån fördel med sitt nästan dubbla pris.

Tyvärr missade jag helt att överväga Sony Zeiss Sonnar T*FE 35/2.8 ZA i jämförelsen så här i efterhand. Något dyrare än Zeiss Touit som är anpassad för APS-C enbart.
Det hade förvisso garanterat hybrid AF - men det har också Zeiss lovat på Touit varianten med en firmware-uppdatering.

Jag har slagit till på ett Carl Zeiss Touit 32/1,8 under dagen till bra pris.

Nån gång framöver lär steget till fullformat bli verklighet i form av motsvarande Sony A7 och då blir det till att använda objektivet med reducerad upplösning eller sälja/köpa nytt - vilket inte hade varit fallet med en Sonnar FE 35/2.8.

Ska man tro på denna test så går jag inte miste om någonting frånsett möjligheten till fullformat? http://www.dxomark.com/Lenses/Compa...r-Touit-18-32-Sony-E___1083_0_1251_736_1159_0

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar