Annons

Sony DSC-V1

Produkter
(logga in för att koppla)

CorneliusT

Medlem
Står just nu och väljer i en webbbutik och väljer mellan Sony DSC-V1 och Canon IXUS 500
Behöver lite hjälp i valet har läst på mig massa om kamerorna men skulle gärna vilja ha lite hjälp av folk som faktiskt äger dessa.

Vad jag har föstått så är nackdelarna med sonyn batterierna och brus när det gäller IXUS, är det något som gör att man kanske ska kolla på andra modeller / märken?

Tacksam för svar..

ps. har kollat dpreview.com


/Johan Alenius
 
Enligt testerna jag läst så har Sonyn klart snabbare AF..Canon har fördelen av att använda de betydligt billigare CF korten.
IXUSEN är betydligt mindre, V1 är väl närmare A80 i storlek, men även A80 är mindre.

Ta en titt på Canon A80 tycker jag...testvinnare i senaste FOTO.
 
Vad skulle du rekomendera om min budget ligger på max 6'000? Jag tvekar...
Ska mest fotografera folk i sportmiljöer men även macro och natur
 
Tjenare,

Sony har väl mer manuella inställningar än Ixus 500, om du skall jämföra nått från Canon med V1 så är det väl A80, S50 eller den nya S60 som har samma funktioner. Själv har jag en Sony V1 och jag är kanon nöjd med den, som du säger så är batteritiden något begränsad.
Ett tips är att kolla på dom i en "riktig" fotobutik och be och få klämma på bägge modellerna, kika på menyer och dyl. Sen kan man ju alltid pruta mer priset i en riktig butik :). Prutade ner min V1 till 5200:- från 6000:- och du fick jag två års garanti. Normalt har Sony endast 1 år. Canons garanti gäller om jag inte förstått det helt fel bara i det landet kameran är köpt.
Lycka till med kamera köpet.

Mvh.
Joakim
 
Memory stick behöver inte alltid vara mycket dyrare än CF,
SanDisk 256MB Ultra II CompactFlash 790:-
SanDisk MemoryStick 256MB PRO Ultra II 979:-
Liten skillnad men jag vet inte om den lilla skillnaden skall vara avgörande...

/Joakim
 
CorneliusT skrev:
Hur är det med minnen till V1. Räcker det med 128 eller måste man ha mer?

Jag hade satsat på minst 256MB, själv har jag bara 128+32MB och det räcker till lite över 60 bilder i maxupplösning jpeg. Letar för fullt efter billiga SanDisk MS PRO Ultra II. Du slipper köpa en minneskortsläsare till V1 den har USB 2.0.

/Joakim
 
Jag äger en Sony DSC-V1 sedan några månader tillbaka. Det är min första digitalkamera och jag är väldigt nöjd med den. Den har många inställningsmöjligheter och tillsammans med den lättförstårliga bruksanvisningsboken så lär man sig kameran ganska snabbt.Vidare så är kameran liten och smidig att ha med sig(jag kan ha den i jackfickan). Jag har ju som sagt var inget att jämföra med men jag tycker att bilderna blir KANONBRA. Det som är dåligt är: batteriet som snabbt tar slut, svårt att göra rent linsen för man kommer inte åt den så bra pga skyddslocket är som det är(du får kolla in en affär det är lite svårt att förklara),sedan är lite svårt att hålla kameran vid fotografering framförallt vänsterhanden hur man ska placera den, finns liksom ingenstans att hålla ordentligt. Kameran är köpt hos Scandinavian Photo för 4700:-.
Lycka till med ditt kameraköp mvh Camilla
 
CorneliusT skrev:
Jo men den känns för stor och då ingår inte minne antar jag.
Visst, det är en helt annan storlek..men oxå en helt annan känsla att hantera (känns mer som en "riktig" kamera ;-) hastighet är betydligt högre, den har betydligt bättre omfång och sen har den har även bildstabilisator.

Nej, något minneskort ingår inte..för 16mb räknas väl inte? ;-)

Jag föreslår att du iaf testar att plåta med A1...den är väldigt trevlig på alla sätt.
 
Tack för alla svar, över förväntan!
Tänkte gå till en fotobutik på lunchen imorgon och testa lite, inte för att jag kommer köpa där men iaf.
V1 känns som det kan vara något pga av inställningsmöjligheter men samtidigt någorlunda rimligt format för att man ska orka ta med den.
Fast allt kan ju hända imorgon!
/JA

ps. 16Mb räknas inte =)
skulle bara veta vad jag genomlidigt med min gamla kamera!
 
Vad blev det?

Bara nyfiken, har du köpt någon kamera. Köpte själv en V1'a för någon månad sedan. Kamera + extra batteri + 256mb memory stick PRO hamnar på ca 6000:-. Är förresten väldigt nöjd med kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.