ANNONS
Annons

Sony DSC-RX1R, första intrycket

Produkter
(logga in för att koppla)

SandmanNet

Aktiv medlem
Jag har länge velat ha en kompaktkamera att ha med mig när man åker på
en utflykt, grillkväll eller annat tillfälle där man fortfarande vill
ta bra bilder men inte ta med sig hela fotoväskan.

Problemet är det finns många kompromisser när det gäller
kompaktkameror. Optiken, sensorn och framförallt kontrollen. Jag
kollade länge på Fujifilm X100 och sedan på X10 och även på andra
modeller. Men det var ingen som kändes helt rätt.

Sedan släppte Sony deras DSC-RX1. En kompaktkamera med fast 50mm optik
och med en fullformatsensor. Om du läst min blogg innan så vet du att
min fasta 50mm är den optik som oftast sitter på min kamera. Det är
helt enkelt den mest perfekta och mest mångsidiga optiken som finns.

Så jag har testat den här nu ett par dagar, och är väldigt nöjd.
Visst, det är ju ingen systemkamera och man förlorar ju en hel del
kontroll, men har kvar mer än normalt för kompaktkameror. Om kameran
är i manuellt läge så ställer man in bländar via en normal bländarring
på optiken, slutare ställer man in med ett skruvhjul på baksidan, likt
Nikon och ISO är en knapp som man trycker på och sedan väljer man på
skärmen. Den har manuellt fokus med, och zoomar in på skärmen när man
vrider på fokusringen. Det är lite bökigt och jag håller mig nog helst
till autofokusen.

Den är väldigt behändig i handen, inte lika bekväm som en "riktig"
kamera, men det är bra tyngd i den och den är väldigt gedigen.
Uppstartstiderna är någon sekund, vilket känns som en evighet jämfört
med en riktigt kamera, men ändå snabbt nog i kompaktkamerasammanhang.
Man får ju tänka på att den här inte ska ersätta min systemkamera,
utan snarare min iPhone som kamera.

Bildkvalitén då? Ja, det är där jag är mest nöjd. Jag valde "R"
versionen, vilket betyder att den saknar lågpassfilter (alltså, den
mjukar inte upp bilderna med kantutjämning) så bilderna blir väldigt
skarpa. Autfokuseringen är något jag måste vänja mig vid och få till,
det är inte alltid den fungerar som jag vill. Här kommer lite
testbilder:

DSC00071.jpg
DSC-RX1R, 35.0 mm, f/7.1, 1/25 sec., 0.00 EV, 800
Närbild med en bländare på 7,1. Kameran har en inställning som gör man kan flyttar närgränsen (den flyttar ut objektivet från kameran) och på så sätt så kan man ta detaljbilder.

DSC00070.jpg
DSC-RX1R, 35.0 mm, f/2.0, 1/800 sec., 0.00 EV, 3200
Här är samma bild fast med en bländare på 2, som är största bländaren. Det korta skärpedjupet och den mysiga oskärpan (Bokeh) är något jag verkligen gillar med den här kameran. Ovanligt för en kompaktkamera

DSC0006759.jpg
DSC-RX1R, 35.0 mm, f/2.0, 1/250 sec., 0.00 EV, 3200
Använd [/pages/Anvand_Aldrig_Den_Inbyggda_Blixten:aldrig den inbyggda blixten]

DSC0002368.jpg
DSC-RX1R, 35.0 mm, f/2.0, 1/400 sec., 0.00 EV, 500

DSC0002592.jpg
DSC-RX1R, 35.0 mm, f/2.0, 1/400 sec., 0.00 EV, 200

DSC00062.jpg
DSC-RX1R, 35.0 mm, f/2.0, 1/20 sec., 0.00 EV, 1000
Mycket bra färgomfång även när ljuset är sämre

DSC00074.jpg
DSC-RX1R, 35.0 mm, f/2.0, 1/80 sec., 0.00 EV, 800
Ibland har den lite svårt för att fokusera på något vettigt, men gör ett rätt bra jobb ändå

DSC00083.jpg
DSC-RX1R, 35.0 mm, f/2.0, 1/2000 sec., 0.00 EV, 100
Bild i motljus, himlen är helt utbränd men färgerna är bra även om vi har en flare från objektivet.

DSC0008938.jpg
DSC-RX1R, 35.0 mm, f/2.0, 1/125 sec., 0.00 EV, 2500
Ett till exempel på närgränsen. Det går att komma riktigt nära med ett 50mm, vilket är väldigt välkommet

DSC_0049.jpg

Jag har haft min rx1a sedan påsk. Det har hunnit bli några bilder, men jag känner inte att jag hittat rätt med handhavandet ännu. Tycker också det är lite knepigt med EVF jämfört med de optiska sökare jag är van vid. Det är dock väldigt uppskattat med en kamera som är lätt att ha med.

Det står 50mm på ett par ställen. Det borde väl vara 35mm, eller?

Lycka till med fotograferandet!
/Ola

Jag har haft min rx1a sedan påsk. Det har hunnit bli några bilder, men jag känner inte att jag hittat rätt med handhavandet ännu. Tycker också det är lite knepigt med EVF jämfört med de optiska sökare jag är van vid. Det är dock väldigt uppskattat med en kamera som är lätt att ha med.

Ja, det är ju det som är största fördelen. All den här upplösningen, färgomfånget och en f2-bländare som går ned i vanliga jobbväskan utan problem. Så otroligt smidigt.

Det står 50mm på ett par ställen. Det borde väl vara 35mm, eller?

Hehe, my bad. Ja, klart det ska vara 35mm :)

Kul artikel. Det fanns inte så mycket skrivet när jag bestämde mig.

Det dynamiska omfånget imponerar på mig varje gång jag sätter mig med några bilder. Kanske inte rättvist att jämföra med min lite äldre Canon 7D, men det är verkligen jätteskillnad.

Nu när det börjar bli mörkt och inneväder skall jag sätta mig och försöka få till någon av de programmerbara knapparna till att köra autofokusen. Jag vill hitta ett lättare sätt att komma till förstorad sökarbild där fokus skall ligga.

/Ola

Nu när det börjar bli mörkt och inneväder skall jag sätta mig och försöka få till någon av de programmerbara knapparna till att köra autofokusen. Jag vill hitta ett lättare sätt att komma till förstorad sökarbild där fokus skall ligga.

Nu kanske jag missförstår dig, men i MF-läge så förstorar den ju bilden på displayen automatiskt när du vrider på fokusringen.

Nu kanske jag missförstår dig, men i MF-läge så förstorar den ju bilden på displayen automatiskt när du vrider på fokusringen.

Jo, det tänkte jag skulle vara del i det hela. Idag kör jag mest med fokuspunkt mitt i bilden och komponerar om efter att jag hittat fokus. Men om man använder det förstorade läget så är det inte så snabbt att komponera om. Jag tror jag behöver hitta ett snabbt sätt att flytta fokuspunkten kombinerat med autofokus på en knapp (inte avtryckaren) och just den förstorade bilden med peeking.

Jag har alltså någon form av ide hur jag vill använda kameran men varit för lat för att byta till den tekniken.

För att fortsätta att skicka tråden i olika riktningar så kan jag berätta att jag skaffat piratmotljusskyddet från JJC (via ebay). Det är jag nöjd med. Tror det landade på ~400kr och känns stabilt och bra.

/Ola

Tack för länken. Håller med om varenda ord!

Men det där med histogrammet lät ju underligt, jag sparar enbart i RAW så mitt histogram kan ju inte visa data från en JPG bild då, eller?
Jodå, det skapas alltid en liten jpeg-bild som visas på skärmen. Det är också den bild som visas i din råkonverterare innan programmet har hunnit generera en ny bild. Så det histogram du ser på alla kamerors skärm är aldrig råfilens histogram, utan det histogram som skapas utifrån den jpeg-bild som skapats utifrån de inställningar som du har i kameran.

Jodå, det skapas alltid en liten jpeg-bild som visas på skärmen. Det är också den bild som visas i din råkonverterare innan programmet har hunnit generera en ny bild. Så det histogram du ser på alla kamerors skärm är aldrig råfilens histogram, utan det histogram som skapas utifrån den jpeg-bild som skapats utifrån de inställningar som du har i kameran.

Ok, det var ju riktigt dåligt. Pinsamt dåligt.

Usch, jag borde skärpa mig och inte låna denna tråden mer, men eftersom jag redan börjat skriva om att jag ville hitta lite nya inställningar så kan jag kanske avsluta den delen av tråden.

Jag tog mig tid igår och hittade inspiration i tråden "Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!", Göran Segeholms inlägg #320:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=147165

Genom att ställa fokusväljaren till MF och programmera "AF/MF Control Hold" på AEL knappen så fick jag en tumfokus funktion. Sedan satte jag funktionen "Focus Magnifier" på vänstra knappen. Då är det hyfsat enkelt att välja var man skall få förstorat när man fokuserar.

Skall öva på detta och se om jag kan vänja mig.

/Ola

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar