Annons

Sony DSC-RX100 hjälp åt far.

Produkter
(logga in för att koppla)

PWA

Ny medlem
Hej!

Min far har en Sony DSC-RX100 som han använder dagligen på sina promenader med "gubb-gänget" (Alla runt 80 år).
Nu tyvärr har kameran låst sig och fungerar ej.

Hjälpte honom att sända in den till InfoCare Linköping för reparation, men skulle visst hamna på 4.880:75...
Kostnadsförslaget avsåg:
Byte av optikenhet (3.703:75
Trimning
Funktionskontroll

Finns det någon räddning för kameran som Ni kan tipsa om?
Annat ställe, eller annat.
Tips på annan typ av kamera som verkligen är kanon och ger honom otroligt fina foton!

Stort TACK för Era råd och tips!

Med vänlig hälsning
Pa

Beroende på vilken version han har så får man ju en ny eller bra begagnad för reparationskostnaden.
Det verkar vara standardåtgärd att byta hela optikenheten vid problem där och reservdelskostnaden skiljer sig troligen inte så mycket mellan verkstäder. Möjligt att det inte går att reparera optikenheten utan byte är ett måste.

Beroende på vilken version han har så får man ju en ny eller bra begagnad för reparationskostnaden.
Det verkar vara standardåtgärd att byta hela optikenheten vid problem där och reservdelskostnaden skiljer sig troligen inte så mycket mellan verkstäder. Möjligt att det inte går att reparera optikenheten utan byte är ett måste.

På nyare grejer verkar inställningen hos reparatörer inte vara att laga utan att byta ut hela komponenter. Detta ökar reparationskostnader avsevärt. Så om inte det funkar att ta ut batteriet och därefter om problemet inte är löst att göra en återställning i menyn blir det att köpa en ny. En beg RX100 första modellen ligger idag under 2000kr. Modell två ligger lite högre.

---
Hjälpte honom att sända in den till InfoCare Linköping för reparation, men skulle visst hamna på 4.880:75...
---
Detta är ett exempel på ett ständigt pågående förfall, okunnighet och "gradvis tillvänjning" som förefaller vara en egenskap människan är född med. Vi ser det överallt i samhället, och vi behöver hela tiden vara uppmärksamma på detta och göra vad vi kan för att försöka motverka. Exemplet du tar upp är en tendens jag sett hos vissa serviceverkstäder - dvs man har ingen aning om/bry sig ej om varans bruksvärde eller ens nyvärde.

Jag skulle gärna se att du ställde en enkel fråga till InfoCare i Linköping:
Hur kommer det sig att ni inte i samband med reparationskostnadsförslaget informerar mig om att nypriset för denna kamera är 3.090 kr (på CyberPhoto). Vi som konsumenter förväntar ju oss att serviceställena ska ha såpass koll på läget att de avråder från reparationer som är i närheten och överskrider inte bara bruksvärdet utan t.o.m. nypriset för produkten??? I sådana här fall känner man sig helt enkelt lurad av företaget ifråga. Man väntar sig helt enkelt inte att ett seriöst företag enbart ska tänka på att gama åt sig så mycket kosing de kan, oavsett vilka överpriser de tror att de kan komma undan med.

I ditt fall är det nog tyvärr inte så mycket mer du kan göra, ifall det inte hjälper med uttagning av batteri en stund samt total återställning, som Fredrik skrivit ovan.

---
Tips på annan typ av kamera som verkligen är kanon och ger honom otroligt fina foton!
---
Tja, det är faktiskt så att den bästa bildkvaliteten bland kompaktkameror i sina respektive prislägen finner du hos Sonys Serie RX100, RX100 II, RX100 III, RX100 IV resp. RX100 V.

Jag skulle i första hand rekommendera RX100 III, som kostar bara 800 kr mer än reparationen av din pappas RX100... Sony har infört åtskilliga förbättringar som gör III:an lättare att använda än den första versionen. Har EVF (något jag för egen del anser vara en "nödvändighet"), och objektivet har bl.a. betydligt högre ljusstyrka än RX100 och RX100 II.

Har RX100 III själv, och blir häpen varje gång jag tittar på den tagna bilden efteråt. Knivskarpa bilder, gång på gång. FÖRUTSATT att det inte handlar om snabbrörliga objekt. Denna modell har enbart kontrastdetekt autofokus, vilken är MYCKET noggrann, men långsam. Trodde aldrig att denna kamera skulle bli den jag huvudsakligen kom att använda, men så blev det.

Vill man ha förnämlig bildkvalitet men fortfarande ha en väldigt liten och lätt kamera fast med ett avsevärt antal förbättringar, så får man väl säga att RX100 V "har allt". Blixtsnabb AF även för snabbrörliga objekt (med 315 PDAF-punkter). Seriebildtagningshastighet 24 bild/sek (med AF- och exponeringsmätning mellan varje bild, även i RAW). Och bufferten rymmer 150 bilder med högsta upplösning och RAW. Stackad sensor gör denna till marknadens snabbaste kompaktkameran. Ultra-slowmotion upp till 1000 bild/sek. Mycket bra 4K-video utan "line skipping" eller"pixel binning", sökare med större bild och högre upplösning och mycket annat.

Jag känner inte till någon kamera med förmåga att få så många och så bra bilder oavsett situation och som man alltid kan ha tillgänglig. Sony har packat mycket mer superkraft i en liten kamera än någon annan hittills har lyckats med, och med tanke på dess kapacitet och kombination av såväl bildkvalitet som snabbhet är priset förvånansvärt lågt - CyberPhoto tar 9.989 kr. Att man sedan kanske inte har råd att lägga dessa pengar är en helt annan sak. Det är anledningen till att jag själv inte har uppgraderat än...
.

Senast ändrad:
Stort tack för Era råd och tips.

Körde lite hederlig Googling och provade:
https://www.ifixit.com/Guide/Repairing+DSC-RX100+Error%3A+%22Turn+camera+off+then+on%22+-+%22Kamera+aus-+und+wieder+einschalten%22/54458
Då fick jag igång den. Rengjorde och monterade ihop, men då hänger den sig.
Det är något som slagit i och snett... Tyvärr.
Men med bottenplattan fäst utan skruvar går kameran att använda!

Tack än en gång och hoppas råd till fler som ev. stöter på liknande strul.

Med vänlig hälsning
Pa

Du tycker inte du överdriver en del nu?
Hehe, allt beror förstås på perspektivet. :)

Jag skriver ju inte alls att RX100 V är bäst i alla situationer - klart att den i krävande situationer inte kan konkurrera med "fullblod" som t.ex. D850 eller D5 (som jag för min del tycker är förnämliga kameror).

Väsentligt att se avgränsningarna.
När jag skriver "... och som man alltid kan ha tillgänglig"
menar jag:
'... med en så skrutt-liten kamera'

Då är väl mitt påstående inte SÅ överdrivet? Jag har i alla fall inte kunnat hitta några mängder av kameror som skulle kunna överträffa den i sin kategori. Inte någon enda som sagt. Fast jag kanske inte har letat tillräckligt...?

---
Körde lite hederlig Googling och provade:
https://www.ifixit.com/Guide/Repairing+DSC-RX100+Error%3A+%22Turn+camera+off+then+on%22+-+%22Kamera+aus-+und+wieder+einschalten%22/54458
Då fick jag igång den. Rengjorde och monterade ihop, men då hänger den sig.
Det är något som slagit i och snett... Tyvärr.
Men med bottenplattan fäst utan skruvar går kameran att använda!
---
Det är fler som erfarit samma sak som du efter att ha följt detta tips, t.ex.:

It actually works, but only as long as I keep the camera disassembled. Once I put it back together again, the same problem re-occurs. It looks clean, but is there something in particular I should look for? Something that I should try to avoid "squeezing" when assembling?
Niklas James - 08/03/2016

Hi Niklas,
had the same issue. I remove the panel at the bottom and it works for a while - but - as you can read, a workaround is less as a fix ( ;
Cherry - 09/02/2016

Förefaller vara någonting som behöver justeras speciellt noggrannt, som du förmodar.

Just objektivet ser jag som svagaste delen i kompaktkameror. Hur dyr den än är verkar det vara värsta smäcket som med en svag motor och en del finmekanik ska åka ut och in. Det behövs nog ingen hård smäll för att något ska gå sönder när den är utfälld. Dom är bra så länge dom är hela i alla fall.

Min Rx100 har ibland ett brum i objektivet som förstör ljudupptagningen när man filmar och annars är väldigt störande. Uppstår vanligen vid svagt ljus och upphör om man vinklar kameran nedåt. Tydligen vanligt fel om man googlar och Sony bytte optikenheter på garantin vilket heller inte alla gånger löste problemet. Förhoppningsvis har de lyckats åtgärda det på senare versioner ifall man köper en nyare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar