ANNONS
Annons

Sony DSC-H5 vs. Konica Minolta 7hi

Produkter
(logga in för att koppla)

Phi

Medlem
Igår gick min Konica Minolta 7hi sönder efter knappt fyra års trogen tjänst. Jag var väldigt nöjd med den, tyckte att den gav bra bilder och gillade att det var långzoom, macrofunktion, att det var manuellt fokus och att man hade möjlighet till att göra många inställningar.

Nu skall den ersättas snarast. Vad tror ni, blir Sony DSC-H5 en bra ersättare? Är det någon som använt båda och kan jämföra bildkvaliteten?

Har läst att den har problem med kromatisk aberation vid höga kontraster. Är det något man störs av? Ett annat minus som jag ser det är att man inte kan sätta på en extern blixt.

Något annat tips på en bra ersättare? Hade gärna skaffat systemkamera men har en budget på 6000:- och har nog inte råd att investera i några objektiv ändå...

Åh vad sorgligt, en 7Hi... :-( vad hände!? går den inte att fixa? det e ju en toppenkamera...

Vill du ha en lika bra o lite bättre t o m så försök norpa en A1 eller A2 från nån oförstående innehavare. Det finns de som säljer dem för ett par, tre tusenlappar. Det e rena rama fyndet!

Lycka till!

Ja, det känns jättetrist. Jag har ingen aning om vad som har hänt. Dagen innan tog jag helt okey bilder, men sedan skulle jag ta fram den igår när vi åkt speciellt för att fotografera...

Displayen är skum, dålig färgåtergivning, suddigt, det är som ett bredd halvgenomskinligt streck över displayen. Jag laddar upp en bild, kanske någon som kan lista ut vad som har hänt? Jag är rätt oteknisk men det känns inte som om det går att fixa för en skälig summa.

Tack för ditt tips, skall kolla in A1 och A2 och se om jag kan hitta dem för en vettig summa. Du tror inte på Sony DSC-H5 eller?

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    12.8 KB · Visningar: 276
Men oj! Vilken tur att jag lade in bilden och att du kollade inlägget! Skall givetvis försöka lämna in den.

Ja precis!!! det där e ju (nästan helt säkert) det fel som deras förlängda garanti omfattar. Hoppas det löser sej. Vad gäller Sonyn så är den säkert bra, men en 7Hi ska inte behöva gå i graven för det!

Lycka till!

Snacka om flyt att du postade inlägget här :)
Jag är dock också lite intresserad om någon har erfarenhet av Sonys DSC-Hx kameror. Funderar antingen på H2:an eller H5:an men har även kollat in Canon PowerShot S3 IS lite. Allt positivt eller negativt om dessa modeller skulle vara intressant att höra.

HDFS) (KGS skrev:
Ja precis!!! det där e ju (nästan helt säkert) det fel som deras förlängda garanti omfattar. Hoppas det löser sej. Vad gäller Sonyn så är den säkert bra, men en 7Hi ska inte behöva gå i graven för det!

Lycka till!
Min gamla D7i som jag sålde till en god väns son har råkat ut för samma sak, han ska skicka in den.

//Larsa

Robert_Andersson skrev:
Snacka om flyt att du postade inlägget här :)
Jag är dock också lite intresserad om någon har erfarenhet av Sonys DSC-Hx kameror. Funderar antingen på H2:an eller H5:an men har även kollat in Canon PowerShot S3 IS lite. Allt positivt eller negativt om dessa modeller skulle vara intressant att höra.

Canons S-IS serie är toppen på det mesta, utom en sak... de saknar blixtsko :-(

.Z. skrev:
Min gamla D7i som jag sålde till en god väns son har råkat ut för samma sak, han ska skicka in den.

//Larsa

Ja, Dimage 7 och A-serien kan man lugnt sälja till goda vänner... ska tipsa kompisen i Norr som köpte min D7 så han inte kastar den om det händer... brrr...

Ska snart sälja min 7hi och köpa an Sony A100. Nån som vet hur mkt man kan få ut för en 7hi nu för tiden? Säljer med kortläsare, batterier, minneskort, minolta läderväska, ögonmussla m.m

2500 kanske 3000? om jag minns rätt sålde jag min D7 för 2500 för ett par år sedan redan (dock utan minneskort)... Jag kommer troligen behålla Ani som backupkamera den dag jag faller till föga o köper nån systemkamera.

runt 2500:- för en Minolta Dimage 7hi / 7i

Prylen kostade runt 10 000:- när de kom 2002. Tänk vad utvecklingen går framåt, men den tar lika goda bilder idag som förut.

Jag sålde en gluttsnäppa Dimage 7i hösten 2003 för 5000:-. Jag bedömer att priserna sjunker mer och mer för var dag som går, dels beroende påatt bättre grejer finns till lägre priser för var generation som kommer och dels att utbudet av begagnade kameror blir allt större.

Just denna kamerafamilj som 7i/7Hi/A1/A2 utgör är perfekta startkameror till barn som vill börja fotografera på riktigt, men inte ännu kan hantera en systemkamera eller att den ekonomiska risken att ge telingen en kamera som kan gå sönder.

Roland Magnusson (RolandM) skrev:perfekta startkameror till barn[/B]

eller slutkameror för oss som A) inte bryr sej om prestigen B) inte vill baxa runt på flera kg utrustning jämt C) ändå softar sönder sina bilder efter exponeringen ;-) D) sällan visar sina bilder i större format än 50x70 cm

Än finns ingen kamera som jag hellre skulle vilja hänga runt halsen regelbundet än en A2, märkligt med tanke på att den börjar bli "urgammal" med digitalkameramått mätt.

När vi ändå är inne och snackar Dimage 7hi etc. Hur kan man kolla hur många exponeringar man gjort totalt? Jag har ju bytt firmware på min ett par gånger. Nollställs allt då?

Nä, du får räkna bilder. Jag använder löpande numrering och söker på t ex bild PICT4362.JPG (6567 går bra också) och hittar jag tio såna har räkneverket gått tio varv, 100.000 bilder. Min A1 hann bara sex-sju varv... men det har fördubblats sen dess...

Nåja, hur många du än har tagit så kommer kameran att hålla för många till, så antalet är mest en akademisk fråga. Aette närmar sej 200.000 exponeringar nu...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar