Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC 828 i Sverige, äntligen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har köpt kameran på en affär i Sverige? När man läst på de internationella forumen (t.ex dpreview) så har många gett rådet att man kan ju alltid köpa kameran och se till att man har pengarna-tillbaka-garanti.

Funkar det så i en svensk butik? Nån som vet?
 
Onoff har väl såna regler iaf.

Köper du via internet så har du 2-veckors full returrätt, men då får man inte ha använt kameran.
 
Så ja....

Leverans igår, så gårkvällen gick åt att klämma och känna och testa sig fram. Mina första intryck av kameran är mycket bra.Jag jämför relativt blint mot min 717 och i denna jämförelse.

Sony har förbättrat nästintill alla de saker som jag som 717 ägare kunde "anmärka" på. Handgreppet och sättet den "ligger" i händerna är en klar förbättring inte bara jämfört med 717 utan även gentemot alla icke DSLR som jag klämmt på. Menysystemet och det sätt man väljer olika inställningar via detta är numera enklare och snabbare. Många av de knappar som satt lite avigt till har även de klättrat till ställen som jag tycker passar bättre.

Snabbheten på autofokus, uppstart och känsligheten i avtryck är även detta förbättrat. Hela kameran har snäppt till sig i snabbheten i menyer, playback mode etc.... vilket för mig är viktigt.

Manuell zoom är ett stort plus. Sen fungerar ju även den manuella zoomen under film mode. Kvalité på filmen i högsta kvalisort är kanonbra men den käkar memorystick... men kul att ha om man skall dokumentera något extra minnesvärt.

Men hur tar den bilder? Då jag fick nöja mig med extern och intern blixt + ett antal bilder utan blixt så är det svårt att säga mycket mer än att den tar bilder som är minst lika bra som 717 i dessa förhållanden. D.v.s den tar med mina mått mycket bra bilder.

Jag lyckades locka fram lite KA och detta gav lite kalla kårar. Jämförde med min 717 och min S85 och fick samma resultat. Så detta har alltid funnits i mina kameror men lite trist har jag inte lagt märke till detta innan utan fått upp ögonen för detta nu i och med den diskussion som förts på detta forum och många andra.

Så för att sammanfatta gårkvällens introduktion innan det är dags att ge sig in i denna dags goa arbetstimmar så är jag mycket nöjd.
Som jag nämnde ovan jämför jag relativt blint mot min 717 och i denna jämförelse är 828:

Mycket snabbare i autofokus, menysystem och hanteringen av kameran känns enklare då den är klart mer genomarbetad.
Vidvinkeln har jag saknat länge, manuell zoom likaså och de bilder jag har tagit är i mina ögon mycket bra.
Men den största fördelen är att kameran "känns" så mycket bättre när man hanterar den. Äntligen en kamera som snackar samma språk som iallafall jag gör. (Jag är halvskåning hehe)

Skidresa till helgen, skall bli kul att se hur jag och nya kameran samarbetar.
 
grattis till den nya kameran! underbart att du är nöjd! :D

var köpte du den ifrån, och för hur mkt, om man får fråga..?
 
yaz skrev:
grattis till den nya kameran! underbart att du är nöjd! :D

var köpte du den ifrån, och för hur mkt, om man får fråga..?

Tackar... blev den udda fågeln Dustin.se som fick min beställning. Priset 9995

Nu skall jag hem och "leka" lite hehe...
 
dustin.. där ser man :)

nu när du säger det.. tror jag såg nått av dina inlägg på dpreview. hänger rätt mkt på STF där ;)

ha så kul med kameran! själv kommer jag beställa en så fort onlinebutikerna i tyskland får in den.
 
Jag har suttit och letat efter en galning efter F828'an! Ska man köpa den i Sverige så kommer man knappt under 10000:-. De med lägre pris får inte in den förrän om 2-4 veckor. Lika är det på de franska/tyska sidorna jag letat på! suck.. jag vill ha kameran nu!

Någon som har något förslag på affär där man kan få tag på kameran till lagomt pris?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.