Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Cybershot DSC-HX20V, Panasonic Lumix DMC-TZ30 eller Canon Powershot SX260HS??

Produkter
(logga in för att koppla)

josefinnilsson1982

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har funderat fram o tillbaka ang om jag ska köpa min första systemkamera eller om jag ska gå på kompaktkamera istället.. Har fortfarande inte bestämt mig. Först o främst ska den med till Kap Verde om en månad där det blir bilder på barn o familj förstås, hav, himmel och annat underbart. Vill kunna ta bilder från håll, inte stå precis jämte den jag ska fota utan vill få naturliga bilder där de inte är medvetna om att jag fotar dem alltid..

Har kollat "Bäst-i-test-2013" där Sony Cybershot DSC-HX20V (varför alltid så krånliga namn??) fick 1:a plats,
Panasonic Lumix DMC-TZ30 fick 2:a plats och
Canon Powershot SX260HS fick 3:e plats..
Dessa tre är tydligen "långzoomare" vad jag förstått. Vet inte riktigt vad det innebär. Nån som kan förklara? Eller är det så enkelt att det betyder att de har bra zoom?

Jag har fått tre andra tips av några av er på denna sidan, där Canon G15 verkar bra, samt Canon G1X och Canon Powershot SX50 HS (som ska ha en otrolig zoom).

Vilken är bäst för mig? Hjälp!
 
Stora zoom-omfång, innebär stor flexibilitet, då du kan gå från vidvinkel till långt tele.
Det är visserligen nog vad du eftersöker, men det eftersökes av ALLA fotografer alltid, och anledningen till att alla inte ändå köper det alltid, är alltså att de är de sämsta objektiven, optiskt sett.

Det innebär ju absolut inte att de är oanvändbara. För många är kvaliten utmärkt nog. Och de är ju fantastiska reseobjektiv/kameror, då man kan fotografera allt utan att ha en hel koffert med objektiv med sig.
 
Har du nån rekommendation till mig om vilken av dem jag ska välja..?

Eller om jag ska satsa på Canon 600d... Fast den kanske blir alltför stor och otymplig.. Vill ju inte ha en fin camera, hemma i byrålådan som jag inte använder för att den är för stor..
 
De här kamerorna har mycket rejäl zoom, 20 ggr.

Jämför du det med systemkamerapaketet du tittade på, så är ju 18-55 bara en klassisk 3 ggr zoom, och 50-250 bara ca 4.5 ggr. Båda tillsammans ger ett omfång från 18-250, dvs ca 14 ggr.

Med nån av de där kompaktkamerorna får du alltså t.o.m. större kontroll över avståndet, och det med bara ett fast objektiv.

...Men naturligtvis får man ju inte allt för intet...
Men ta absolut en titt på lite exempelbilder från de kamerorna, och se om du tycker de är bra nog.

Systemkameror är ju lite grann för tokar som vill kunna ta bilder i dunkel och sen kunna dra upp dem i affischstorlek. ...Men det är härligt att kunna göra det ;-)
(Men många av dem smyger ändå iväg med en långzoom på resan.)
 
Har du nån rekommendation till mig om vilken av dem jag ska välja..?

Eller om jag ska satsa på Canon 600d... Fast den kanske blir alltför stor och otymplig.. Vill ju inte ha en fin camera, hemma i byrålådan som jag inte använder för att den är för stor..

Jag kan säga så här, att vara på resandes fot (förutom i bil) med en kameraväska innehållande systemkamera + några objektiv, är inget vidare. Det gör man nog bara en gång. Resa TILL ett ställe, är väl lite annorlunda, men man skall fortfarande kånka på bagaget.

Skall jag resa nånstans just FÖR att fotografera, sliter jag på systemväskan. Annars inte. Jag har en Ixus i fickan istället.

Annars kan/vill jag inte råda dig. Jag misstänker att om du blir förälskad i fotografering och bilder, kommer du att skaffa en systemkamera, förr eller senare. Men sen är det också så att alla vi har också en kompaktkamera i fickan. Så är det.
 
Jag har haft en Canon Ixus fram till nu, när den gick sönder. Därav mitt intresse för ny camera :)

Men Vilken av camerorna jag skriver om är bäst tror du? Eller de är lika bra alla??

Måste säga att jag är mest sugen på SX50HS just för zoomen, men kanske säkrast att bäst i test-sony istället? Kommer jag ha nytta av den enorma zoomen på canon SX50? Eller kommer jag behöva ett stativ för att inte bilderna ska bli suddiga?
Canon SX50 får man för 3900.
Canon G1X för 5480.
Canon G15 för 4400.
Sony DSC-HX20V för 2990.

Hur kommer det sig att cameran som fått bäst i test kostar minst?
Kan man anta att dyrast camera är bäst? Alltså ranka dem så här:
1. Canon G1X
2. Canon G15
3. Canon SX50
4. Sony Cybershot
 
Jag var i Kap Verde i höstas och trivdes bra med en Panasonic GF3 med Panasonic 14/2,5 och Olympus 45/1,8. Låg vikt och smått! Jag kompletterade med en Canon S95 med UV-hus.

Vill du ha zoomobjektiv finns nu Olympus PM1 till bra pris. Nästan lika liten som Panasonic GF3.
2800:- med ett 14-42 och ett 40-150 zoom

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928784
 
Jag var i Kap Verde i höstas och trivdes bra med en Panasonic GF3 med Panasonic 14/2,5 och Olympus 45/1,8. Låg vikt och smått! Jag kompletterade med en Canon S95 med UV-hus.

Vill du ha zoomobjektiv finns nu Olympus PM1 till bra pris. Nästan lika liten som Panasonic GF3.
2800:- med ett 14-42 och ett 40-150 zoom

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928784

Får jag fråga var på kap Verde du var? :)

Men håller en Olympus PM1 samma kvalite som tex Canon Powershot SX50HS, Canon G15 eller G1X? Eller varför är de så mycket dyrare?
 
Får jag fråga var på kap Verde du var? :)

Men håller en Olympus PM1 samma kvalite som tex Canon Powershot SX50HS, Canon G15 eller G1X? Eller varför är de så mycket dyrare?

Vi var på södra delen av Boa Vista men vi åkte iväg två av dagarna så vi även fick se andra delar av ön. Den ena gången med ett gäng Land Rovers. Det rekommenderas!

Att PM1 är billig är för att den är utgående. Den har ersatts av PM2 som kostar 5500:- med 14-42 zoom. Jag skulle vilja säga att PM1 är bättre än alla i din lista, med undantag för G1x. G1x är riktigt bra!
 
Var i en fotobutik igår, och där hade de en SX40HS (föregångaren antar jag), den var ca 1000 kr billigare och oxå ett helt otroligt zoom. Nån som vet om det skiljer nåt mer än zoomen mellan SX40HS och SX50HS??
 
Vi var på södra delen av Boa Vista men vi åkte iväg två av dagarna så vi även fick se andra delar av ön. Den ena gången med ett gäng Land Rovers. Det rekommenderas!

Att PM1 är billig är för att den är utgående. Den har ersatts av PM2 som kostar 5500:- med 14-42 zoom. Jag skulle vilja säga att PM1 är bättre än alla i din lista, med undantag för G1x. G1x är riktigt bra!

Vi var på Sal för några år sedan där vi gjorde en ötur med LandRovers. Men ska till Boa Vista denna gången. Får se om det oxå är en stor grushög bara ;-), för det var Sal. Knappt några växter, inget gräs, inget grönt. Men havet o stränderna var ju underbara.

Jag tycker att PM1 verkar väldigt liten alltså.
 
Jag tycker att PM1 verkar väldigt liten alltså.

Den är liten och det är just därför jag tycker om micro 4/3 kamerorna. Man har alltid plats att ha med en systemkamera om man har PM1 eller Panasonic GF3 (eller liknande).

Vill du ha storkompakt så såg jag att Nikon CoolPix P7100 säljs billigt just nu, 2500:-
Cyberphoto gav den guld när de testade den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.