Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - tips för en gammal våtfilmsfotograf från Minoltatiden

Produkter
(logga in för att koppla)

PetterN

Ny medlem
Har inte varit aktiv och fotat på ett gäng år nu och då var det våtfilm och Minolta Dynax 7000i. Tänkte komma igång igen och tänkte hitta ett billigt men helt OK Sonyhus (digitalt så klart :) )med förhoppningen att kunna använda mina gamla pluggar och kanske blixt.
Har några frågor som jag vore jättetacksam att få hjälp med. Jag har hittat en Alpha 350 med 18-70 mm, 3,5-5,6 objektiv till en OK penning och undrar:
- kan A-350 rekommenderas trots att den väl slutade säljas för nåt år sen? Har tekniken sprungit iväg mkt sen dess, eller skulle det vara ett ok val?
- funkar det OK att nyttja mina gamla Minolta AF-objektiv (har 35-105 och 100-300 samt 50 mm från våtfilms (135-) tiden.
- Blixt: är det samma fäste som på Dynax 7000-tiden? Kan man använda gammelblixten m.t.p. spänningar och så (ingen risk man skjuter kameran?)
- andra kloka tips?

Stort tack på förhand!

//Petter
 
Har inte varit aktiv och fotat på ett gäng år nu och då var det våtfilm och Minolta Dynax 7000i. Tänkte komma igång igen och tänkte hitta ett billigt men helt OK Sonyhus (digitalt så klart :) )med förhoppningen att kunna använda mina gamla pluggar och kanske blixt.
Har några frågor som jag vore jättetacksam att få hjälp med. Jag har hittat en Alpha 350 med 18-70 mm, 3,5-5,6 objektiv till en OK penning och undrar:
- kan A-350 rekommenderas trots att den väl slutade säljas för nåt år sen? Har tekniken sprungit iväg mkt sen dess, eller skulle det vara ett ok val?
- funkar det OK att nyttja mina gamla Minolta AF-objektiv (har 35-105 och 100-300 samt 50 mm från våtfilms (135-) tiden.
- Blixt: är det samma fäste som på Dynax 7000-tiden? Kan man använda gammelblixten m.t.p. spänningar och så (ingen risk man skjuter kameran?)
- andra kloka tips?

Stort tack på förhand!

//Petter

Jag har själv en a300 och liksom a350 ger den alldeles utmärkt bildresultat som jag tycker står sig väl i jämförelse med nyare kameror - förutsatt att tillräckligt ljus finns, vid iso 100-200 finns all möjlighet till finfina bilder men vid högre iso hänger den inte med nyare kameror. Sökaren är annars det sämsta med kamerorna, inte rolig, lite ljuset-i-slutet-av-tunneln-känsla. Springer du på en a700 till bra pris så är den ett bättre verktyg.

Dina objektiv kommer att fungera utmärkt, bra gluggar, cropfaktorn kommer kanske få dig att önska något mer vidvinkligt än 35mm, men det beror förstås på hur du fotar. Minoltablixtar kräver en adapter, vill minnas att den heter FS-1100, kopior finns på nätet. Du kommer bara att kunna köra blixten manuellt så om blixten inte har möjlighet till manuella inställningar har du ingen glädje av den.
 
Senast ändrad:
Har inte varit aktiv och fotat på ett gäng år nu och då var det våtfilm och Minolta Dynax 7000i. Tänkte komma igång igen och tänkte hitta ett billigt men helt OK Sonyhus (digitalt så klart :) )med förhoppningen att kunna använda mina gamla pluggar och kanske blixt.
Har några frågor som jag vore jättetacksam att få hjälp med. Jag har hittat en Alpha 350 med 18-70 mm, 3,5-5,6 objektiv till en OK penning och undrar:
- kan A-350 rekommenderas trots att den väl slutade säljas för nåt år sen? Har tekniken sprungit iväg mkt sen dess, eller skulle det vara ett ok val?
- funkar det OK att nyttja mina gamla Minolta AF-objektiv (har 35-105 och 100-300 samt 50 mm från våtfilms (135-) tiden.
- Blixt: är det samma fäste som på Dynax 7000-tiden? Kan man använda gammelblixten m.t.p. spänningar och så (ingen risk man skjuter kameran?)
- andra kloka tips?

Stort tack på förhand!

//Petter


A350 är en väldigt bra kamera.
Den har en 14 megapixel CCD-sensor, medan de nyare modellerna har CMO-sensor.
Den är trevligt byggd. Alla dina objektiv passar och blixten med, men beroende på vilken modell det är så kanske inte trådlös blixtstyrning fungerar. De enda Minolta-blixtarna som är 100% kompatibla med alla finesser är Program Flash 3600 HS(D) och Program Flash 5600 HS(D) De andra (5400 HS m.fl.) passar, men har inte lika bra exponeringsmätning och trådlös styrning.

Skillnaden är att CCD blir betydligt brusigare vid svagt ljus och höga ISO-tal, men å andra sidan ger den renare bilder vid bra ljusförhållanden. Det är stor skillnad på de nyare kamerorna i det avseendet, så en A55 som går att få för c:a 7000 kr. har en hel del fördelar, men börja med en A350 om du får den till bra pris och kanske updatera senare till den kommande A77 istället.


/Mats
 
Minoltablixtar kräver en adapter, vill minnas att den heter FS-1100,

Det är väl i så fall gamla gamla Minolta-blixtar. Någon adapter behövs inte för Petters blixtar.
Sedan iISO-skon introducerades 1988 är det precis samma fatting och spänningar mm, men bara de nyare (D)-blixtarna funkar fullt ut med det trådlösa systemet.
http://en.wikipedia.org/wiki/IISO_flash_shoe

Eftersom det är en minolta Dynax 7000 han har så är det samma blixt-fattning på den.

Som sagt, är det 3600HS(D) eller 5600HS(D) så är det exakt samma som Sony HVL-F36AM och HVL-F56AM och de funkar superbra.

Jag har själv 3 st Minolta 3600HS(D) och de är helt suveräna ihop med Sony-systemet.


/Mats
 
Det är väl i så fall gamla gamla Minolta-blixtar. Någon adapter behövs inte för Petters blixtar.
Sedan iISO-skon introducerades 1988 är det precis samma fatting och spänningar mm, men bara de nyare (D)-blixtarna funkar fullt ut med det trådlösa systemet.
http://en.wikipedia.org/wiki/IISO_flash_shoe

Eftersom det är en minolta Dynax 7000 han har så är det samma blixt-fattning på den.

Som sagt, är det 3600HS(D) eller 5600HS(D) så är det exakt samma som Sony HVL-F36AM och HVL-F56AM och de funkar superbra.

Jag har själv 3 st Minolta 3600HS(D) och de är helt suveräna ihop med Sony-systemet.


/Mats

Rätt av Mats - fel av mig. Jag läste slarvigt och såg en gammal 7000 AF framför mig.
 
STORT tack för snabba och engagerade svar!!
Det blir en begagnad 350 - ska bli riktigt kul komma igång igen!
Några detaljfrågor:
- blixt: har ju alltså en gammal Dynaxblixt (5200) - måste jag kör den helt manuellt eller funkar det med automatik?
- vilken är nu omräkningsfaktorn mellan mina gamla pluggar i 135-Minoltan och en Sony A-350?
- hur SNABBT minneskort bör man ha om man inte vill att kortet ska vara begränsningen vid serietagningar? (kanske en korkad fråga)

Igen, stort tack för er hjälp!

//Petter
 
Blixten fungerar bara manuellt. Omräkningsfaktorn är 1,5ggr, dvs 35mm kommer att upplevas som ett 50mm (ca). Därför kommer det medföljande 18-70 att fungera som ditt normalobjektiv. Omräkningsfaktorn gäller även för skärpedjupet. F2.8 kommer att upplevas som F4. Ljusinsläppet är däremot detsamma.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.