ANNONS
Annons

Sony Alpha 560 eller 580?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakimlar

Aktiv medlem
Hej

Jag känner att det blivit dags för mig att uppgradera min kameraväska med ett nytt hus. En släkting som bor i New York ska komma hem en sväng i sommar så jag får passa på att skicka en beställning till honom.

Nu till frågan. Jag står och vacklar väldigt mycket mellan alpha 560 eller 580. Som student är budgeten ganska snäv så jag undrar om det är värt den extra tusingen att gå på en 580.

Vad jag kan utröna är det bara 14 mp mot 16 mp som är skillnaden och det kanske jag kan leva med.

Missar jag något annat väsentligt? Kommer jag ångra mig?

Där ser man. =)

Kollade Sonys hemsida och jämförde dem och som du säger är det väl egentligen bara upplösningen som skiljer. Om man kollar B&H så är prisskillnaden ungefär $150 vilket jag tycker är mycket för två megapixel.

Själv har jag en K-5 med 16 megapixel och min flickvän har en K-7 med 14. Däremellan är det egentligen ingen nämnvärd skillnad. Bildkvalitén är densamma och man kan beskära båda rejält utan att tappa kvalité. Nackdelen med 16 är mer påtaglig, nämligen att det tar en del extra plats och jag får inte plats med lika mycket bilder på mina minneskort.

Där ser man. =)

Kollade Sonys hemsida och jämförde dem och som du säger är det väl egentligen bara upplösningen som skiljer. Om man kollar B&H så är prisskillnaden ungefär $150 vilket jag tycker är mycket för två megapixel.

Själv har jag en K-5 med 16 megapixel och min flickvän har en K-7 med 14. Däremellan är det egentligen ingen nämnvärd skillnad. Bildkvalitén är densamma och man kan beskära båda rejält utan att tappa kvalité. Nackdelen med 16 är mer påtaglig, nämligen att det tar en del extra plats och jag får inte plats med lika mycket bilder på mina minneskort.

Jag har kollat runt lite och det verkar som att sensorn i 580 ska vara något modernare. Sen blir det väldigt tekniskt med termer som jag inte hänger med på.

Om man tittar här så verkar det vara skillnad på dem:

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Sony/(brand3)/Sony

Märker man av den skillnaden? Hur?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar