Annons

Sony Alpha 100 kit m/Sigma 18-200mm f/3.5-6.3

Produkter
(logga in för att koppla)
stupid_pic skrev:
Hej, tänkte köpa den här:
http://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=59103#tilbehor

fick ett erbjudande på på den för 7500kr och tror att jag ska ta det faktiskt. Är det någon som vet hur objektivet är? Är det någon som har några invändningar?

Valde mellan den här och Canon 400d. Är den här betydligt sämre kamera?

Nej, det är den inte. Jag skulle klart ta Sony tack vare inbyggd anti-skak i kameran. Sony får snart upp ångan med en rad nya objektiv etc.

Kör på Sony.
 
tack för svaret Martin. Det inkluderas ju ett sigma objektiv 18-200. Är detta av ytterst dålig kvalité?
 
Bildkvalitén är väl helt okej på det objektivet. Men det är ju trots allt ett vädligt stort omfång, så det innebär ju väldigt många kompromisser, något som oftast tar ut sig på bildkvalitén. Men jag har själv gått i tankar om att införskaffa ett som allround/reseobjektiv..

Byggkvalitén vet jag inte så mycket om, men sigma brukar göra ganska plastiga kreationer.

Vad det gäller kameran så tycker jag A100 spöar 400D på greppet, antiskak och användbarheten. Det den inte lyckas med däremot är ju bruset på höga iso och det smällande slutarljudet..
 
Om Sigma 18-200 mm är av ytterst dålig kvalitet beror väl främst på hur kräsen man själv råkar vara. Det är ju i alla fall inte helt kass... Generellt gäller dock att ju större omfång ett zoomobjektiv har, ju svårare blir det att åstadkomma hög optisk kvalitet. Sigmagluggen har ett zoomomfång på 1:11, medan högklassiga zoomobjektiv snarare brukar ligga omkring 1:3. Nu finns dock i och för sig ett optiskt verkligt högklassigt zoomobjektiv med omfång 1:5 på marknaden - Carl Zeiss DT 16-80/3,5-4,5 (tillverkas f.ö. bara med Alpha-fattning, dvs passar på alla Sonys och Minoltas systemkameror). När det gäller kräsenhet så bör man dock betänka, att särskilt på Forum som detta så tenderar många av oss att döma ut alla objektiv som inte kostar 10.000-tals kronor... Då bör du tänka på att goda fotografer har använt någon av Sony Ericssons bättre kameramobiler, och fått mycket uppskattning för sina bilder, när de inte har talat om detta! Med andra ord, utvecklas du till en bra fotograf, så kommer du mycket långt med ett superzoomobjektiv som Sigmat. Och det är ju ett mycket praktiskt "strosa-omkring-med" objektiv.

Sony A100 har enligt tester bättre skärpa än Canons systemkameror vid lägre ISO-tal. Vid högre ISO-tal blir den brusig, men det finns ju ett flertal olika program som kan användas vid dessa fall, som t.ex. Noise Ninja.

Det de flesta klagar på när det gäller Canon 400D är ju greppet. A100:an ligger mycket bättre i handen (Nikons hus är också bättre än Canons i detta avseende). Fast det är klart, den kamera som överträffar allt annat på marknaden jag har hållit i, är Minolta Dynax 7D. Den sitter som en handske i handen! Därmed vill jag inte säga att du ska tänka om. Du har ju möjlighet att få en ny A100 med ett universalobjektiv till ett väldigt bra pris.

AntiSkak-funktion inbyggd i kamerahuset är en mycket värdefull egenskap, som Martin B skriver. Detta gör att, förutom Sonys egna, så får samtliga begagnade Minolta-objektiv och tredjepartstillverkade dito med Alpha-fattning denna funktion, vilket gör att man kan skaffa sig högklassiga AS-gluggar för en bråkdel av priset mot vad det skulle kosta för något annat system på marknaden. Det finns naturligtvis andra systemkameror med anti-skak i huset, men ingen av dessa märken har tillverkat något större antal av AF-kameror, så utbudet av beggade objektiv på marknaden för dessa är tämligen obefintligt.


Edit: Medan jag skrev så hann Adam före, så du får stå ut med att vissa saker blir upprepade.
 
Senast ändrad:
trist med kvaliten på objektivet, men jag vill ändå ha ett reseobjektiv. Var i Indien för ett halvår sedan med två stycken foto-töntar(ååh, snart är jag själv en!). En hade en Nikon D70 med 18-70 och den andra D80 med 18-135. Det verkade mycket softare att ha ett 18-135 mm på resa faktiskt.

Däremot vill jag också köpa till ett cleanare objektiv så-småning-om , ett vid vinkel med högre kvalité.

Har sett att priserna skiftar mycket på minnen. Jag tänkte nog köpa ett 8gb flash. Spelar snabbheten på dem stor roll? har ni nåt att tipsa om/rekomendera på den fronten?
 
Skulle just skena iväg när jag såg att att du hade postat ytterligare några frågor.

Ett superzoom-objektiv är ju mycket praktiskt vid resor, det håller jag med dig om. Skulle tro att det kommer att duga alldeles utmärkt för dig nu. Blir du sedan duktigare och vet hur du ska göra för att få hög teknisk bildkvalitet, så kan du ju skaffa bättre objektiv då (vilket du ju f.ö. verkar vara inne på). De allra bästa objektiven är ju inte zoomobjektiv alls, utan fasta objektiv.

När det gäller minnen så behöver du inte köpa de allra snabbaste till denna kamera, den kan ändå inte utnyttja dessa fullt ut. Ifall du skulle köpa den nya Sony A700, så vore det en annan sak. Den är mycket snabbare än A100, och även snabbare än alla de minnen som f.n. finns på marknaden, faktiskt. Om du senare ev. skulle uppgradera till en A700, så köp ändå inte med tanke på detta redan nu det snabbaste minneskort du kan hitta! Längre fram kommer minnen att vara MYCKET billigare än de är nu. Satsa istället på ett pålitligt CF-minne från en välkänd tillverkare, som SanDisk.

Men nu måste jag flyga iväg!
 
oj, missade ditt första inlägg gunnar. fantastiska svar från er alla(specielt gunnar, du verkar har en mycket välutvecklad pedagogik!). Ni har gjort mig mer säker på vad jag bör köpa och jag tackar er därför hjälpen.

Hoppas jag får kameran imorgon!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.