Annons

Sony AF - hur det funkar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det kommer mer och mer av AF-teknik i våra Sony-kameror för varenda modell som släpps nu. Sony har skrivit en välbehövlig 35 sidig PDF - "4D focus camera settings guide", som i detalj guidar oss bland alla inställningar som kan göras och förklarar hur de olika delsystemen samverkar och överlappar varandra. Den här guiden utgår från hur det ser ut i A6000, det innebär att den inte är heltäckande när det gäller "följande Eye Focus" som ju är en förfining av single shot eye focus som ju funnits sedan A7-serien släpptes först (A7 och A7r).

http://www.sony.net/Products/di/com...a/ILCE-6000_4DFOCUS_Camera_Settings_Guide.pdf

Jag tror att de flesta som tar sig tid att läsa igenom dokumentet inser att det inte är helt lätt att genom hederlig gammal "trial and error"-teknik få grepp om hur allt detta funkar.

Ta gärna dokumentationen som utgångspunkt och diskutera AF-möjligheterna vidare.

För de som inte orkar läsa så har Gary Fong gjort ett antal filmer på Youtube, som även de täcker mycket av samma ämne. Gary har även gjort en film om följande Eye Focus, som kan ses som komplement.
 
Ja det skiljer ju lite mellan modellerna så det är ju inte fel att länka till resurser för andra modeller. Sedan ska vi ju som sagt inte glömma allt som finns på Youtube. Gary Fong har ju förtjänstfullt lagt ut videomaterial också om både Face Detection och Eye Focus.
 
Ja hur funkar AF på Sonykameror, Gary Fong och en del andra måste också ha modet att berätta på riktigt hur pass bra det fungera i verkligheten, tex ögonfokus, hur snabbt kan motivet röra sig innan ögonfokusen tappar motivet och börjar att vela i väg någon annanstans.

Ser på dom länkar som är inlagda så måste Sony en gång för alla verkligen titta över gränssnitt och upplägg, glömmer man att stänga än det ena och slå på det andra vad gäller nu själva ämnet för tråden så hamnar användaren väldigt lätt fel med autofokusen. Det får inte vara för krångligt med allt meckel i menyerna, kanske ögonfokus och ansikt-fokus borde ha sina egna knappar, skall man konfigurera för många knappar skulle nog ja till slut tappa borta mig.

Kraven på effektiv autofokus ökar hela tiden för eliten men kanske inte lika viktig för amatören, att få 50-60 % skarpa i en serie av bilder var ganska så bra för några år sedan, men eliten söker nästan millimeter skillnad på halvstängt ögonlock eller alla hundtassar i luften samtidigt osv.

Martin Agfors brukar retas lite med Sony gubbsen på deras pressevents, varför autofokus motiven alltid är så isolerade från störande element, det tycker jag är skitbra att han gör, och hoppas att många fler gjorde det samma.
 
Ja hur funkar AF på Sonykameror, Gary Fong och en del andra måste också ha modet att berätta på riktigt hur pass bra det fungera i verkligheten, tex ögonfokus, hur snabbt kan motivet röra sig innan ögonfokusen tappar motivet och börjar att vela i väg någon annanstans.

Ser på dom länkar som är inlagda så måste Sony en gång för alla verkligen titta över gränssnitt och upplägg, glömmer man att stänga än det ena och slå på det andra vad gäller nu själva ämnet för tråden så hamnar användaren väldigt lätt fel med autofokusen. Det får inte vara för krångligt med allt meckel i menyerna, kanske ögonfokus och ansikt-fokus borde ha sina egna knappar, skall man konfigurera för många knappar skulle nog ja till slut tappa borta mig.

Kraven på effektiv autofokus ökar hela tiden för eliten men kanske inte lika viktig för amatören, att få 50-60 % skarpa i en serie av bilder var ganska så bra för några år sedan, men eliten söker nästan millimeter skillnad på halvstängt ögonlock eller alla hundtassar i luften samtidigt osv.

Martin Agfors brukar retas lite med Sony gubbsen på deras pressevents, varför autofokus motiven alltid är så isolerade från störande element, det tycker jag är skitbra att han gör, och hoppas att många fler gjorde det samma.

Om Eye Focus ska funka så måste den först konfigureras för den är inte på by default och det finns annat också. Det måste sedan faktiskt finnas ett öga att fokusera på för det första men gör det inte det så kan man istället ha avtryckaren programmerad så att men tillsammans med Face Detection har en backupplan. FD är snabbt och snabbare än exv. Lock on AF vilket en del testare påpekat av något skäl.

Följande Eye Focus har starkt förbättrat Eye Focus om jag jämför min A7 II och min A6300. Om man håller in den knapp som man lagt Eye Focus på så kommer kameran hela tiden att leta efter närmaste öga. Man kan hjälpa upp snabbheten med att dels ha förfokusering på och Face Detection och har då som sagt en backup. Men trycker man in Eye Focus så överstyr det allt annat AF-relaterat eftersom det är den metoden för har högst upplösning.

Med vanlig följande AF så kan man välja att använda Focus Area Wide, det är kanske det gamla naturliga. Då kommer kameran leta efter rörliga mål över hela skärmens drygt 400 fokuspunkter. Om man vill följa en särskild person som rör sig bland andra så finns numera denna funktion i två versioner. Dels den äldre Lock on AF som måste aktiveras i menyerna och dels den nya (i A6300 och A7r II) som man lagt lite förvirrande bland Focus Area längst ner och den heter Lock on AF: Focus Area. Den senare utlöses när avtryckaren trycks ned till hälften. Gör man det och väljer en spelare i en fotbollsmatch t.ex. så följer kameran den spelaren oavsett vad som kommer framför i form av målställningar och spelare. Jag vet att du refererat Martin tidigare men det kan ju också vara så att Martin missat dessa nya funktioner och att de Sony-representanter han träffat inte förstått frågan och kunnat hjälpa honom med en demo av funktionen.

Ingen skugga på Martin kring detta för du ska veta att nätet är fullt med frustration och frågor om varför Sony tagit bort en funktion som tydligen funnits i A6000. Men det har de alltså inte utan den funktionen ligger längst ner i Focus Area-menyn och där kan man aktivera Lock on AF på avtryckaren för vilken Focus Area som helst man väljer att använda. Så Focus Area är oerhört viktigt att fatta och visar i hela sin komplexitet att man måste lära sig detta. Det funkar faktiskt inte med trial and error och de som skäller på Sony här i ren och skär okunnighet borde skämmas lite också för att de faktiskt inte bemödat sig om att lära sig hur det fungerar. Man kan idag välja att låta bli att låta bli att lära sig sin kamera och använde den som man alltid gjort med alla andra kameran man haft och gå miste om allt det nya och att skaffa sig den kunskap som krävs för att rätt kunna dra nytta av alla finesser man faktiskt betalt för. Idag finns inga ursäkter för okunskap då Youtube är fullt med video även för de som aldrig orkar läsa en rad i onödan.

https://www.youtube.com/watch?v=TjaVyAzwRyg

Kolla gärna denna video för den är väldigt bra och informativ. Sedan håller jag inte fullt med om att din bild av varför det går snett för en del okunniga. Det handlar långtifrån bara om att man "glömmer slå på och av" funktioner. Lyckligtvis hjälper Sony till en del i gränssnittet, genom att val som av exv. Focus Mode (AF-S, AF-A och AF-C m.fl.) också i bakgrunden stänger av inkompatibla val. Har man valt Lock on AF: Flexible spot och väljer att välja AF-S istället för AF-C så kommer kameran automatiskt att inaktivera Lock on AF och istället väljs det statiska Flexible spot istället. Lock on Af kopplas alltså alltid ur när man väljer AF-S (single) eller AF-A (auto).

Det är mycket att hålla reda på men det är långtifrån oöverstigligt och Sony har åtminstone i en del fall ansträngt sig för att inte göra inkompatibla val möjliga och det underlättar ju en hel del för att göra val som passar ihop.

Det finns andra val också att ta hänsyn till och man kan exv. ställa ISO Auto minimum shooting speed så att kameran inte går ner för långt i slutartid för att bilderna ska kunna bli skarpa när Auto ISO aktiverats. Alla dessa val måste beaktas om man ska lyckas med rörlig AF (AF-C). Men så är det ju med alla kameror.

Du frågar om hur snabb Eye Focus är och den frågan går det ju inte överhuvudtaget att svara på eller hur. Men man kan väl säga så att frågan kan vidgas och man kan fråga sig vad alternativet är om man inte har följande Eye Focus. Eye Focus handlar inte bara om att det reducerar en massa steg och omsorger en fotograf måste bry sig om utan Eye Focus, som man delvis nu slipper. Eye Focus handlar främst om precision - att fokusera på närmaste öga på motivet. När man fått snitts på detta och lärt sig hur det funkar så kommer fotografen istället kunna fokusera på sitt motiv istället för att ängslas över om fokus ligger rätt på något öga. Eye Focus är inte svaret på alla "porträttfotoproblem" men på en del av de viktigaste av dem och det ger fler bilder med skärpan på rätt ställe om motiven är människor. Motfrågan är väldigt enkel: vad är alternativet för de som saknar följande Eye Focus?? Personligen tycker jag detta är en av de få verkligt revolutionerande funktioner som kommit på senaste år och de gör att flytt av fokuspunkter och gamla "fokus-omkomposition" -tekniker känns väldigt föråldrade i sammanhang som dessa nu.
 
Om man vill följa en särskild person som rör sig bland andra så finns numera denna funktion i två versioner. Dels den äldre Lock on AF som måste aktiveras i menyerna och dels den nya (i A6300 och A7r II) som man lagt lite förvirrande bland Focus Area längst ner och den heter Lock on AF: Focus Area. Den senare utlöses när avtryckaren trycks ned till hälften. Gör man det och väljer en spelare i en fotbollsmatch t.ex. så följer kameran den spelaren oavsett vad som kommer framför i form av målställningar och spelare. Jag vet att du refererat Martin tidigare men det kan ju också vara så att Martin missat dessa nya funktioner och att de Sony-representanter han träffat inte förstått frågan och kunnat hjälpa honom med en demo av funktionen.

Lock On AF är en bra Sony-funktion som blivit ännu bättre i A6300. Däremot är den inte så unik som Sony och hans-som-gör-videos-på-nätet-som-jag-glömt-vad-han-heter ibland vill framhålla (för övrigt ett allmänt fenomen bland kameratillverkare). Flera kameratillverkare har liknande funktioner och i synnerhet Nikons variant (som de haft och utvecklat i nästan tio år) fungerar ofta bättre i praktiken.

Det jag idag mest saknar hos Sonys autofokus är inte tekniska prestanda eller funktionalitet, utan att de gör de olika funktionerna enklare både att hitta och framför allt att använda.
 
Tackar för bra information, jättebra.

Att glömma stänga av och på olika funktioner, då refererade jag till länken som lades in tidigare, där stod det just så att man inte kan ha kvar vissa funktioner om man snabbt går till en annan AF funktion. Nu beskriver du StenÅke att kameran själv till vissa delar sköter det själv som du beskrev, har inte återläst den länken nu, men man fick stänga av Face Detektion tror jag det var beroende på vad man väljer härnäst, i Youtube med Bong så ser man hur Face Detektion hoppar in när han egentligen inte vill det, oj där kom Face Detektion säger han plötsligt, det kan vara handy men inte nu.

Vad jag menade med följande ögonfokus var att jag var nyfiken på hur mycket kan motivet röra sig eller röra på huvudet innan ögonfokus tappar kontrollen. Jag menar det är inte meningen att man skall välja in Ögonfokus på en handboll spelare där i gröten av spelare, man har nästan fått intrycket att vissa testare provar ögonfokus vid fel tillfälle. En modell som vrider på huvudet för olika poser, hänger ögonfokus kvar där som exempel.

I Bongs video när han lät flickan bli störd av killen vid ett snabbt tillfälle bara gick halvt framför flickan liksom, han pratade på när killen var bakom flickan, titta fokus ligger kvar på flickan säger Bong. Här skulle Bong absolut låtit killen gång på gång springa framför flickan i en mycket längre sekvens, det hade varit riktigt spännande att se.

Det blir ingen annan råd StenÅke än att du får besöka en fotbollsmatch och låsa fokus på spelare, så kommer det väl att visa sig hur störd fokusen blir när andra springer framför. Bong hade ju jordens läge där med Flickan och Killen dom hade ju växelvis kunnat korsat varandra och satt kameran verkligen på prov.
 
När det gälller hur Sony hanterar en del kontroller folk har lång erfarenhet från andra märken blir det som sagt konstigt ibland. Här ett klipp från 4K.com om att man inte hittar hur man ställer in fokuspunkter:

"First of all and possibly most annoying because we’ve noted it in other Sony shooters, there’s the whole issue of selecting a focus point for the AF system. It’s simply cumbersome and Sony has never fixed this in any mirrorless model we’ve seen so far, including the a6000 from 2014 and now even the a6300! Changing the AF point can’t be done by touch screen adjustment, can’t be done through any sort of joystick control and thus the only way to handle AF adjustment is by pressing the center button on the back button/dial combo and then toggling the selection for AF around to what you’d like. This is not at all efficient or easy to do during rapid-fire photography sessions and if it weren’t for the fortunate fact that the a6300 has an excellent and mostly intelligent lock-on AF tracking system, this whole AF selection issue would be a serious detriment to this camera."

De säger alltså att det inte skulle finnas någon joystick styrning för att välja var fokuspunkten ska ligga. Det är helt enkelt inte sant. Så här funkar det: Om man väljer Flexible spot eller Expandable Flexible Spot i Focus Area så kommer man in direkt i ett läge där fokuspunkten kan styras med fyrvägshjulet på baksidan.Det blir inte mer nära en joystick än så i de flesta kameror idag. Väldigt få har en regelrätt joystick. Man behöver alltså inte trycka på någon dedikerad knapp för detta utan det sker automatiskt när man väljer Focus Area. Saker kan göras på olika sätt och det måste nog de som testar Sony vara beredda på då de allt som oftast inte går i Canikons fotspår på gott och ont beroende på hur man ser på det.

Därmed inte sagt att man har rätt i att det kanske är dags snart för en touchscreen och att användargränssnittet i A6000/A6300 kan vara det sämsta som Sony gjort hittills i vissa avseenden. Men återigen så är lösningen på detta att konfigurera om kameran så den passar en så bra det går.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.