Så tänkte jag med, så jag beställde a7r3 och när familje medlem sprang mot mig började jag ta bilder. Vissa var suverena, spontana i olika konstiga ställningar. Jätte nöjd tills jag redigera dem i datorn, då såg jag att fokusen skiftade från springande medlem till omgivningen trä. Besvikelse. Lämna tillbaka det. Därför går mina tankar mot A7r4.
Har Ni tagit bilder i skymning, var ISO är 3200, 6400 eller en snäpp högre.
Tackar för svaret
Ja jag håller med Stefan Nilsson helt. Sedan vi fått den automatiska hierarkiska AF som kom med A6400 (Real Time AF som Sony kallar den) så har mycket förändrats. "This changes everything" skrev någon amerikan i en review och för mig har det verkligen gjort det ....... MEN det är inte idiotsäkert för man kan exv. i ren okunskap välja en focus area som inte är optimal.
Sony rekommenderar (genom Mark Galer) att man väljer främst "Wide" eller "Flexible spot". Skälet till det är att dessa är designade att hugga på rörelse i motivet och funkar med den nya fokushierarkin. De andra fokusområdena gör ofta inte det, så de får man vara försiktig med för de är i princip reliker från en gången AF-tekniktid.
Hittas ett öga så hugger hierarkin i kameran på närmaste öga, finns inget öga så blir det ett ansikte, saknas ett sådant så hugger kameran på det som rör sig och är det inget som rör sig så låser den på det som ligger i förgrunden. Tycker man att kameran väljer fel så siktar man bara med sökarens mitt på något annat och komponerar som man behagar. Genom det kan man även sluta bry sig om statiska fokuspunkter för det är överlägset med det dynamiska. Av samma skäl har jag helt slutat använda AF-S, då det går bättre med AF-C till allt - en sak mindre till att bry sig om
Sedan kan du få oskärpa av för långa slutartider också. Av det skälet är Galers rekommendation att kombinera den nya AF-tekniken med Auto ISO Minimum Shutter Speed väldigt vettig. Du kan utan problem sätta Auto ISO limits till mellan 100 och 8000 eller rent av 10 000. Det kan ibland se lite rått ut bruset även med marknadens bästa FF-sensorer men idag är det inga som helst problem trots ISO 8000-10000 i dåligt ljus. Det fixar både DxO Photolab 4:as Deep Prime eller Topaz. Gillar man inte att pilla med RAW så finns nu en black box i form av DxO PureRaw där man bara öppnas RAW-filerna och väljer Deep Prime och väljer exportformat och destination så sköts allt annat automatiskt.
Med Auto ISO min SS kommer kameran att säkerställa att att slutartiden som standard alltid blir enligt tumregeln 1/brännvidden. Så har du zoomat in 400mm på din telezoom så sätts slutartiden till 1/400 och skruvar du på en 35:a så ska den hamna på 1/35 ca. Kör du i A eller bländarprio så är det enda då behöver bry dig om att välja passande bländare för motivet.
Inflexibelt? Nää, när du aktiverat funktionen och lagt ut den på en konfigurerbar knapp (jag har lagt min på AEL som jag inte använder längre), så kan jag via bakre inställningshjulet snabbt välja bias som Fast och Faster som ger en slutartid på 1/800 eller 1/1600 med exv ett 400mm objektiv eller Slow eller Slower som ger längre tider enligt samma princip. Tycker du det är för slött så kan du istället välja snabbare tider med den främre ratten istället. Genom detta har jag helt frigjort mig från mycket menypicklande jag sysslade med tidigare via Menu-knappen.
Med denna konfiguration tillsamnans med Photolab 4 är mina konfigurationsproblem historia och jag känner mig ytterst sällan satt på pottan när det händer numera med min A7III, för jag vet att jag kan lita på både AF och exponeringsautomatiken utan att bry mig ett dugg oavsett vilket AF-objektiv jag än skruvar på. För mig är den tekniska bildkvaliteten och en bättre timing mycket viktigare än kameramicklandet och bilderna anser jag att jag skapar till absolut övervägande del i RAW-konverteraren än i kameran. Kameran är för mig numera bara en automatisk manick som säkerställer ett råmaterial av hög teknisk kvalitet. Så jag kan inte säga att jag är särskilt intresserad längre av vare sig nya kameror eller nya objektiv.
De få Sony-objektiv jag har (G 24-105mm, G 90mm makro och G 70-200mm) klarar det mesta. Möjligen köper jag till sist ett G 200-600mm. Däremot kommer jag aldrig att sluta fascineras av den enastående mjukvarautvecklingen som bl.a. DxO (Photolab, Nik och PureRaw), Phase One (CaptureOne) och Camera Bits (PhotoMechanic Plus) står för, som jag anser är det enda verkligt intressanta inom foto idag för mig tillsammans med mjukvarorna i alla enastående kameramobiler.