Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7RIV

Produkter
(logga in för att koppla)

ivangrozni

Medlem
Går i tankarna att skaffa en A7R4 Tar mest bilder på familjen, familjen i rörelse. Det som oroar mig är den höga ISO bruset. Hur stor problem är det, hur högt iso kan man stäla, vart är gränsen. Har någon tagit bilder i skymning, solnedgång i mörkret.
Plåtar mest i kontinuerligt läge, hur stor problem är bufferten, hur långt är pausen vid skrivning till minnet. Kan man ta 3-4 serier i rad eller måste man vänta till första serien har skrivits till minne och efter det ta en till serie.
 
Högt brus jämfört med vad? Det är sannolikt en av de bästa kamerorna på marknaden när det kommer till ISO-prestanda. Fullt i klass med A7RIII och övriga kameror ifrån Sony. Nikon och Canon kan ha något som är likvärdigt men sannolikt inte bättre.
 
Tänk också på att jämföra samma bildutsnitt. A7RIV kan ev. se ut som den brusar mer vid 100% förstoring än t.ex A7RIII. Kom ihåg att skalar vi ner bilden ifrån A7RIV -> 42MPx = A7RIII så kommer bilderna se väldigt snarlika ut. Kanske rent av lite fler detaljer i bilden ifrån A7RIV.

Jämför här (några populär kameror vid ISO 6400):

Flippa mellan "Full" == 100% förstoring och "Comp" = likvärdigt bildutsnitt. Då ser du vad jag menar.
print_full.png
 
Ja, du kan fota flera serier trots den skriver till kortet.
Men inga ändringar i menyn går göra.
Bruset är inga problem. Men 60mpx är kanske overkill om du enbart ska fota familj!?!?
Kräver en del av din dator så du tänker på det.

/Stefan
 
Så tänkte jag med, så jag beställde a7r3 och när familje medlem sprang mot mig började jag ta bilder. Vissa var suverena, spontana i olika konstiga ställningar. Jätte nöjd tills jag redigera dem i datorn, då såg jag att fokusen skiftade från springande medlem till omgivningen trä. Besvikelse. Lämna tillbaka det. Därför går mina tankar mot A7r4.
Har Ni tagit bilder i skymning, var ISO är 3200, 6400 eller en snäpp högre.
Tackar för svaret
 
Mycket brus A7R4? Har fotat digitalt i mer är 20 år: Du har ett icke-problem. För det första behöver du bara 24mpix så som du beskriver ditt fotande. Sedan ser jag överbrusreducerade bilder som fula där allt ser ut vara av plast. Själv håller jag koll bara på färgbrus som kan förfula. Har A7r4 och klart vid förstoringar över 1m med ISO 6400+ behöver man pyssla om bilden lite extra.
Ditt problem med följande AF: Inte mitt gebit A7r3 och A7R4 är för högupplöst stillbild framför allt men är hyggligt snabba också.
 
Så tänkte jag med, så jag beställde a7r3 och när familje medlem sprang mot mig började jag ta bilder. Vissa var suverena, spontana i olika konstiga ställningar. Jätte nöjd tills jag redigera dem i datorn, då såg jag att fokusen skiftade från springande medlem till omgivningen trä. Besvikelse. Lämna tillbaka det. Därför går mina tankar mot A7r4.
Har Ni tagit bilder i skymning, var ISO är 3200, 6400 eller en snäpp högre.
Tackar för svaret

Vad hade du för objektiv, inställningar i kamerans, AF känslighet, AF prioritet etc. Dessa är superviktiga med. Springande familjemedlemmar väldigt nära är svårt för vilken kamera som helst.

/stefan
 
Fotograferat i frilanstjänst med både A7r3 och A7r4 i många år med alla möjliga objektiv. Iso är inget problem nuförtiden. 60 MP är klart overkill för det mesta. Går nu ner till 50 MP. 40 MP räcker för det allra mesta. Satsa på A73 eller A7r3 och bättre optik.
 
Sony fe 24-70 2.8 GM är objektivet, den borde klara av allt. Inställningar, ingen aning om man ska vara ärligt, kollade på YouTube video och gjorde som han visade.
 
Fotograferat i frilanstjänst med både A7r3 och A7r4 i många år med alla möjliga objektiv. Iso är inget problem nuförtiden. 60 MP är klart overkill för det mesta. Går nu ner till 50 MP. 40 MP räcker för det allra mesta. Satsa på A73 eller A7r3 och bättre optik.

A7r4 har bättre autofocus, så för TS är den nog det bättre valet trots allt. Är bilderna inte skarpa spelar det ingen roll om de är aldrig så brusfria.
 
A7r4 har bättre autofocus, så för TS är den nog det bättre valet trots allt. Är bilderna inte skarpa spelar det ingen roll om de är aldrig så brusfria.

Jag använder själv A7RIII med 70-200GM och har inga problem att fånga springande barn förutom när de kommer riktigt nära (2-3m). Däremot kräver det lite experimenterande och googlande för att hitta bästa inställning av AF.

Det sagt, A7RIV har bättre AF. Är pengar inget problem så kör på A7RIV. Den har flera förbättringar. För familjefoto (inkl springande barn) tror jag A7RIII fixar biffen.
 
Så tänkte jag med, så jag beställde a7r3 och när familje medlem sprang mot mig började jag ta bilder. Vissa var suverena, spontana i olika konstiga ställningar. Jätte nöjd tills jag redigera dem i datorn, då såg jag att fokusen skiftade från springande medlem till omgivningen trä. Besvikelse. Lämna tillbaka det. Därför går mina tankar mot A7r4.
Har Ni tagit bilder i skymning, var ISO är 3200, 6400 eller en snäpp högre.
Tackar för svaret

Ja jag håller med Stefan Nilsson helt. Sedan vi fått den automatiska hierarkiska AF som kom med A6400 (Real Time AF som Sony kallar den) så har mycket förändrats. "This changes everything" skrev någon amerikan i en review och för mig har det verkligen gjort det ....... MEN det är inte idiotsäkert för man kan exv. i ren okunskap välja en focus area som inte är optimal.

Sony rekommenderar (genom Mark Galer) att man väljer främst "Wide" eller "Flexible spot". Skälet till det är att dessa är designade att hugga på rörelse i motivet och funkar med den nya fokushierarkin. De andra fokusområdena gör ofta inte det, så de får man vara försiktig med för de är i princip reliker från en gången AF-tekniktid.

Hittas ett öga så hugger hierarkin i kameran på närmaste öga, finns inget öga så blir det ett ansikte, saknas ett sådant så hugger kameran på det som rör sig och är det inget som rör sig så låser den på det som ligger i förgrunden. Tycker man att kameran väljer fel så siktar man bara med sökarens mitt på något annat och komponerar som man behagar. Genom det kan man även sluta bry sig om statiska fokuspunkter för det är överlägset med det dynamiska. Av samma skäl har jag helt slutat använda AF-S, då det går bättre med AF-C till allt - en sak mindre till att bry sig om

Sedan kan du få oskärpa av för långa slutartider också. Av det skälet är Galers rekommendation att kombinera den nya AF-tekniken med Auto ISO Minimum Shutter Speed väldigt vettig. Du kan utan problem sätta Auto ISO limits till mellan 100 och 8000 eller rent av 10 000. Det kan ibland se lite rått ut bruset även med marknadens bästa FF-sensorer men idag är det inga som helst problem trots ISO 8000-10000 i dåligt ljus. Det fixar både DxO Photolab 4:as Deep Prime eller Topaz. Gillar man inte att pilla med RAW så finns nu en black box i form av DxO PureRaw där man bara öppnas RAW-filerna och väljer Deep Prime och väljer exportformat och destination så sköts allt annat automatiskt.

Med Auto ISO min SS kommer kameran att säkerställa att att slutartiden som standard alltid blir enligt tumregeln 1/brännvidden. Så har du zoomat in 400mm på din telezoom så sätts slutartiden till 1/400 och skruvar du på en 35:a så ska den hamna på 1/35 ca. Kör du i A eller bländarprio så är det enda då behöver bry dig om att välja passande bländare för motivet.

Inflexibelt? Nää, när du aktiverat funktionen och lagt ut den på en konfigurerbar knapp (jag har lagt min på AEL som jag inte använder längre), så kan jag via bakre inställningshjulet snabbt välja bias som Fast och Faster som ger en slutartid på 1/800 eller 1/1600 med exv ett 400mm objektiv eller Slow eller Slower som ger längre tider enligt samma princip. Tycker du det är för slött så kan du istället välja snabbare tider med den främre ratten istället. Genom detta har jag helt frigjort mig från mycket menypicklande jag sysslade med tidigare via Menu-knappen.

Med denna konfiguration tillsamnans med Photolab 4 är mina konfigurationsproblem historia och jag känner mig ytterst sällan satt på pottan när det händer numera med min A7III, för jag vet att jag kan lita på både AF och exponeringsautomatiken utan att bry mig ett dugg oavsett vilket AF-objektiv jag än skruvar på. För mig är den tekniska bildkvaliteten och en bättre timing mycket viktigare än kameramicklandet och bilderna anser jag att jag skapar till absolut övervägande del i RAW-konverteraren än i kameran. Kameran är för mig numera bara en automatisk manick som säkerställer ett råmaterial av hög teknisk kvalitet. Så jag kan inte säga att jag är särskilt intresserad längre av vare sig nya kameror eller nya objektiv.

De få Sony-objektiv jag har (G 24-105mm, G 90mm makro och G 70-200mm) klarar det mesta. Möjligen köper jag till sist ett G 200-600mm. Däremot kommer jag aldrig att sluta fascineras av den enastående mjukvarautvecklingen som bl.a. DxO (Photolab, Nik och PureRaw), Phase One (CaptureOne) och Camera Bits (PhotoMechanic Plus) står för, som jag anser är det enda verkligt intressanta inom foto idag för mig tillsammans med mjukvarorna i alla enastående kameramobiler.
 
Senast ändrad:
Tackar Sten, tackar, bugar och bokar. Alla mina funderingar, tveksamheter, oro har fått svar och är raderade. Nu vet jag vad jag ger mig på. Kommer att köpa A7r4, kommer förmodligen att köpa från e-infinity med en klump i magen, men förhoppningsvis priset gör att klumpen blir mindre.
Sony kör ju kampanj med 3000kr cash back, gäller kampanjen även e-infinity produkter eller icke svenskt sålda.
Tackar en gång till alla som har skrivit och verkligen hjälpt mig.
 
Får tacka för ett bra inlägg Sten-Åke Sändh. Törs man kalla den för konservativ framåtanda?

Nää jag är nog mest yrkesskadad efter många år som IT-utvecklare med fullt fokus på rationalisering och effektivisering av affärssystems- och bildhanteringsprocesser inom IT-produktdistribitionsvärlden och på museet jag jobbade ett tag på med DAM-systemsflöden och inte minst fotoprocesser.

Jag är snarast överflexibel i min syn på tekniken men strävar alltid efter det enkla
 
Senast ändrad:
Hoppas alla blir "yrkes skadade" som Du, Sten. Få även svar på dem frågor man vill ställa men vet inte hur för att man känner inte till orden och begreppet. All ära.
Ser framemot mer av dina inlägg. Gjorde livet verkligen lättare.
 
Hoppas alla blir "yrkes skadade" som Du, Sten. Få även svar på dem frågor man vill ställa men vet inte hur för att man känner inte till orden och begreppet. All ära.
Ser framemot mer av dina inlägg. Gjorde livet verkligen lättare.

Här på Fotosidan har många hjälpts åt att odla brusfobin i 10-tals år vid det här laget. Så fort det kommit en kamera med fler och mindre pixlar har ryggmärgsreflexen alltid varit att "den kameran måste ge mer brus än alla andra kameror med färre pixlar" men då har man varit okunnig om "teknikfaktorn".

Det finns numera någon form av tillnyktrande i denna fråga men fortfarande är många besatta av att kolla brusmönster på Dpreview eller analysera DXO-kurvor för olika kameror man är intresserade av. Jag tycker i princip att det är fel fokus.

Skälet är att kamerorna inte kan optimeras för att effektivt processa bruset. Till det saknas både processor och batterikapacitet. Kamerorna är i detta avseende kompromisser med hastighet som fokus och inte optimal bildkvalitet. Söker man det så gäller de bästa RAW-konverterarna och datorer med bra grafikkort eller bra fristående denoise-verktyg som Topaz. Finns ingen annan väg om det är riktigt bra teknisk bildkvalitet som gäller.

Kamerornas brusegenskaper har mest betydelse för de som kompromissar med bildkvaliteten och nöjer sig med JPEG rakt ur kameran. För de som inte gör det utan istället kör RAW och efterbehandlar i bra konverterare och har en hyfsat ny FF så vågar jag påstå att brusfrågan idag är näst intill en ickefråga. Det gäller oavsett om det står Sony, Canon eller Nikon på kamerahuset.
 
Senast ändrad:
A7RIV skall väl komma ut med varianten med bättre upplösning på skärmen, 2,3 miljoner punkter, vet inte när den kommer men borde vara på gång.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar