Bengf
Aktiv medlem
Hej,
Första inlägget här på FS. Hoppas att jag gör rätt och den tråd är ok att ställa frågan i.
Jag har en A5100 med kitobjektiven, samt ett 35/1.8 fast objektiv. Anledningen till mitt val av kameran var dess storlek, perfekt att få med ut på vandringen och ha lätt åtkomligt i en ficka. Men, ändå sen inköpet för 3 år sedan så tycker jag att det är svårt att få fokusområdet rätt, speciellt när jag tar på våra hundar som springer runt band stock och sten.
Jag har testat de flesta kombinationer av fokusmetoder tycker jag, men slutar allt som oftast att jag använder AF-C med fokusområde Centrum då det är oftast där hundarna är när man försöker följa deras framfart i skogen. Men det blir ändå inte bra tycker jag. Flera ggr blir det fokus på grässtrån/träd/sten m.m i för- eller bakgrunden i stället för det rörliga motiv jag vill ha fokus på.
Några tips på vad jag gör för fel? Spelar ingen roll vad det är för ljus ute.
Jag är inne på att byta till en A7RII, mycket för 5-axliga bildstabilisation och för att få en sökare, för det jag tycker är svårt många gånger är att se se på skärmen vart fokus ligger och hur bilden blev. Många gånger de sett bra ut på kamerans skärm och sen hemma på datorn är det suddigt. Inbillar mig att det är lättare att se detta i en sökare där man inte störs av ljuset runt skärmen? Sökaren är väl kanske mest användbar på stilla motiv, kontra en hund som kommer rusandes i full fart?
På https://www.flickr.com/photos/zajkocc/ kan ni se de bilder som jag är mest nöjd med, utan att påstå att jag är 100% nöjd med alla av dem när det gäller vart fokus ligger, eller skärpan alltid heller för den delen.
Tack på förhand
Mycket bra bilder, tycker dom klart flesta av bilderna ligger i fokus, vet inte nu om A5100 har exakt samma fokussystem som A6000, den var annars känd för en ganska bra autofokus. Har själv ingen av dessa kameror, Men AF-C bör nog väljas in, har läst att många också använder Flexibel spot, springer den fina hunden i skogen bland grenar och högt gräs, då kan det bli besvärligt även med dom allra bästa DSLR- kamerorna för 65000 kr. Snabba tider är bra 1/500-1/1000 del när ljuset räcker till, sökare underlättar helt klart och kameran hålls stadigare, lättare att hålla koncentrationen när du följer ett rörligt motiv.
A7RII är inte så bra som ren actionkamera, vänta i så fall in A7RIII eller titta på tidigare råd A6500/ X-T2, den senare är en större variant.