Annons

Sony A7r2 slutarfördröjning

Produkter
(logga in för att koppla)

axelbophoto

Medlem
Jag går i köptankar och ett alternativ är Sonys A7R mk2, varje gång jag har testat kameran i butik så känns det som att det är en "väldig" fördröjning mellan att jag trycker ner avtryckaren och att bilden tas. Jämför jag med min Sony A77 eller Nikons D810 är det inte alls samma fördröjning. Är det bara jag som har fått för mig detta eller är det ett känt fenomen på denna modellen?

Nu har jag inte testat just A7r2, men de flesta A7:eek:r har ju möjlighet att använda en elektronisk första slutarridå (EFCS), vilket jag har för mig är påslaget från fabrik. Detta betyder att de inte stänger slutaren för att påbörja en exponering, utan sensorn nollställs bara. Slutaren aktiveras inte förrän i slutet av exponeringen, och det ges därför ingen riktig feedback på när exponeringen påbörjas efter att man tryckt ner avtryckaren.

Om man har en lång slutartid (vilket lätt händer i en butik) så kan alltså kameran kännas långsam även om den i verkligheten inte är det. Så nästa gång du testar kameran kan du antingen stänga av EFCS så att kameran aktuerar slutaren även i början av exponeringen, eller se till att du har en så snabb slutartid som möjligt.

Både i A77 (min förra kamera) och A7r2 (min nuvarande) så kan man välja "shutter priority".
Sätter du den till "release" istället för "focus" så blir du nog av med fenomenet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar