Annons

Sony A7III, steady shot - IBIS problem med äldre manuella objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

MoreX

Aktiv medlem
Hej, tänkte jag skulle testa IBIS på min Sony A7 III med äldre manuella objektiv bl a, ett Hexanon M 28 mm F2,8. Får tyvärr inte inställningarna att funka. Går in menyflik 2 sidan 4 och väljer Steadyshot på, vidare in på nästa rad SteadyShot inst, och Steady Shot-just. för att välja manuell vilket tyvärr inte är möjligt eftersom detta valet är nersläckt. SteadyS-brännvidd här kan jag välja 28mm. Någon som vet varför detta valet inte är möjligt? Jag har firmware version 4.0. Sätter jag på ett Sony objektiv är valet tänt och möjligt att göra. Någon som har råkat ut för samma problem och kanske har någon vettig lösning?
 
Senast ändrad:
Går det att ta bilder? Annars kanske det finns ett beroende av inställningen för att tillåta avtryck utan ett objektiv monterat. Kameran kommer ju att tro att du inte har något objektiv monterat med ett manuellt objektiv på dum adapter.
 
Jodå det går att ta bilder. Glömde nämna det att då jag väljer det nedsläckta alternativet SteadyShot-just manuell så dyker det upp en ruta med texten
!Lens - Objektivet är inte monterat på rätt sätt eller stöds inte.
 
Vad händer om du inte har något objektiv alls på kameran? Ger den felkoden om att objektivet inte är monterat på rätt sätt då med?
 
Kan det kanske vara så att det inte har någon betydelse att man inte kan ställa in manuell? Har nu testat att förstora upp till 11,7 för att sätta skärpan, märker då att någon form av stabilisering pågår. Lugnare med SteadyShot on än off. Tittar man sedan i kamerans inställningar så indikeras steady shot plus inställd brännvidd. Ingen som har erfarenhet av IBIS i kombination med äldre manuella gluggar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.