Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a77 med Hvl-f43am Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Charlessoet

Medlem
Hej!
Arbetar som skolfotograf, i jobbet har vi Canon 6D med en Canon 430EXII blixt på för vimmelfoton. Ställer man blixten på E-TTL och kameran på P så blir alla bilder hur bra som helst oavsett miljö, när man t.ex. skjuter blixten i taket inomhus syns det knappt att man använt blixt på motivet.

Jag ville åt detta på min egen a77 för att enkelt i alla miljöer bara dra på blixten i taket och få bra bilder, (jag förstår att man inte kan jämföra de kamerorna mot varandra) men jag tycker ändå att om jag betalar 3000 för HVL-F43 så borde det bli något bra resultat, men jag blir inte nöjd, man ser på bilderna att man använt blixt, så när jag använder "P" på sonyn så blir ändå bilderna fulla av högdagrar..

Vad jag la märke till när jag läste instruktionsboken till blixten var att det finns tre lägen på den, WL blixt, fyllnadsblixt och autoblixt, men autoblixten funkar inte på P, A, S eller M. Inte heller i kameran kan man välja autoblixt, bara fyllnadsblixt...

Om ni har orkat läsa såhär långt så skulle jag bara vilja få frågan besvarad: Vad ska jag göra för att bli nöjd med bilderna? Först om jag drar ner på blixtkompensering till -1,7 börjar det likna lite det på 6Dn....
 
Vilken firmware har du i kamran? Senaste?
Vissa A77 led av exponeringsproblem innan sista firmwaren. Man fick ha typ -1 hela tiden
 
Blixtfotograferingen tycker jag är A77:ans svaga sida. För mig är det svårt att få till det och få jämn exponering på alla bilder.
När jag läste det här var jag tvungen att prova tipset att dra stänga av elektronisk första ridå, men det gjorde ingen skillnad alls. Jag har en "gammal" Minolta 5600D och om jag kör på P och drar ner blixtkompenseringen till -2 får jag ett ok resultat. Det verkar som om det blir en jämn exponeringsnivå.
Så, det är väl att ställa in blixtkompenseringen så att du blir nöjd.
 
Hej
Låter som om det fortfarande inte funkar trotts firmware uppgradering då?
Jag hade nog hävdat min rätt som konsument ang en felaktigprodukt och bett Sony fixa det. Finns ju A77 som funkar felfritt...... Ett sådant här fel måste ju räknas som funnits från början och borde väl då ge 3 års "garanti"....

Från KO "Du har till exempel 3 år på dig att reklamera en vara om den visar sig ha ett ursprungligt fel. Det framgår av konsumentköplagen."

http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
 
Först behöver du avgöra ifall exponeringen varierar upp och ner hela tiden under samma förhållanden - vilket förstås i så fall är ett värre problem. Då får du kolla vilken FW-version du har och uppgradera denna till den senaste.

Är blixtexponeringarna något så när konstistenta fast ligger fel, så prova med att ändra blixtexponeringskompensationen bit för bit tills bilderna blir som du vill ha dem. Blir de flesta bilderna hyfsat OK efter detta, så är det bara att låta kompensationen stå kvar på detta värde, även om det blir -2 EV eller nåt. Människor skiljer sig lite i hur de vill ha sina exponeringar, och jag brukar ligga på något steg minus med den Sony-blixt jag har.
.
 
Tack för alla svar! Får goolga hur man uppdaterar kameran också men får köra med den blixten ändå, men det blir med 1,7- i blixtkompensering för det mesta, ibland även 2-..., tack!
 
Hej!
Arbetar som skolfotograf, i jobbet har vi Canon 6D med en Canon 430EXII blixt på för vimmelfoton. Ställer man blixten på E-TTL och kameran på P så blir alla bilder hur bra som helst oavsett miljö, när man t.ex. skjuter blixten i taket inomhus syns det knappt att man använt blixt på motivet.

Jag ville åt detta på min egen a77 för att enkelt i alla miljöer bara dra på blixten i taket och få bra bilder, (jag förstår att man inte kan jämföra de kamerorna mot varandra) men jag tycker ändå att om jag betalar 3000 för HVL-F43 så borde det bli något bra resultat, men jag blir inte nöjd, man ser på bilderna att man använt blixt, så när jag använder "P" på sonyn så blir ändå bilderna fulla av högdagrar..

Vad jag la märke till när jag läste instruktionsboken till blixten var att det finns tre lägen på den, WL blixt, fyllnadsblixt och autoblixt, men autoblixten funkar inte på P, A, S eller M. Inte heller i kameran kan man välja autoblixt, bara fyllnadsblixt...

Om ni har orkat läsa såhär långt så skulle jag bara vilja få frågan besvarad: Vad ska jag göra för att bli nöjd med bilderna? Först om jag drar ner på blixtkompensering till -1,7 börjar det likna lite det på 6Dn....

Jag tycker visst att man kan jämföra Sony A77 med Canon 6D. På många sätt är det absolut liknande kameratyp och de är båda riktigt bra kameror som har sina styrkor på olika saker där båda har egenskaper bättre än den andra osv.

När det gäller blixtsystemet så har Sony traditionellt haft ett mycket bra sådant som ger mycket bra exponering med TTL. Sonys TTL-system kallas ADI och har en del fördelar med avståndsmätning osv och det trådlösa protokollet är mycket bra.

Du ska ställa blixten på fyllnadsblixt.

WL ställer du in om du vill kunna styra blixten trådlöst med hjälp av kamerans inbyggda blixt eller vill styra andra blixtar med din F43 som controller-blixt.

Autoblixt ställer du aldrig in. Det är typ samma läge som när man har kameran inställd på auto och den själv ska avgöra när den tycker det är lämpligt att använda blixt och du tappar helt kontrollen. Bättre att lära sig att fotografera :) Det kan du ju redan så fundera inte mer på läget autoblixt, det hör inte riktigt hemma på en kamera av den här kalibern.

Men, just A77 och de andra SLT-kamerorna har ett fel i sin TTL-blixtstyrning. Verkar som att exponeringsmätningen med sensorn inte riktigt hänger med och exponerar fel pga. förblixtarna.

Jag har haft en A77 och drabbats av det problemet och har haft stor vana av att använda blixtar med Sony-kameror tidigare. Sålde sedan kameran bl.a. beroende på att jag var missnöjd med detta. Har påpekat det som en brist, men fått kraftfulla mothugg här att problemet inte finns och att det är löst med senare fw-uppgraderingar. Jag hade version 1.05 i min A77 och med den så överexponerade kameran kraftigt med blixt, i synnerhet om man använde trådlös blixt, men även annars.

Nu påstås det att det ska vara helt löst, men jag är ändå tveksam faktiskt (gissar att jag blir utskälld igen).

Så, det finns tyvärr ett känt fel med den kameran och blixt som blivit mycket uppmärksammat på Internet, så se till att ladda ner senaste firmware och prova igen. Sedan kan du ställa ner exponeringskompensationen både för blixt och den vanliga exponeringskompensationen.


/Mats
 
Vilken firmware har du i kamran? Senaste?
Vissa A77 led av exponeringsproblem innan sista firmwaren. Man fick ha typ -1 hela tiden

Vissa?
Har det funnits en enda A77 med tidigare firmware som fungerat felfritt med blixt menar du?

Det tror faktiskt inte jag. Det är ett konstruktionsfel i modellen helt enkelt och jag ser ingen anledning att skyla över det och låtsas som att det skulle vara tillverkningsfel på en del exemplar bara.

Jag tror personligen inte att det är helt hundra även efter 6 firmware-fixar eller så heller, utan bara att de ställt om kompenseringsvärden och så, samt lagt in fördröjningar så att exponeringsmätningen med sensorn ska hinna med så att det statistiskt sett oftast fungerar, men att någon egentlig mätning inte kan utföras korrekt och att kameran inte alls är lika snabb i hanteringen, särskilt med WL, som tidigare Sony DSLR-kameror.

Nu har jag ingen A77 längre och har därför inte något större personligt intresse att få det att fungera. Kan bara konstatera att med den Nikon D600 jag hade och en Nikon SB-900, var en alldeles otrolig skillnad och att CLS-systemet med trådlös styrning är helt fantastiskt bra. Precis som det också var med Sony A900 och F20 och F58-blixt.

Tycker bara inte att man ska sprida felaktigheter så lättvindigt när detta är ganska väl utrett. Förstår inte syftet med att försvara och skyla över och förminska Sonys tillkortakommanden på det här området. Sonys blixtsystem har helt enkelt blivit kraftigt försämrat i SLT-modellerna jämfört med hur det var innan.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.