Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a77 med Hvl-f43am Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Charlessoet

Medlem
Hej!
Arbetar som skolfotograf, i jobbet har vi Canon 6D med en Canon 430EXII blixt på för vimmelfoton. Ställer man blixten på E-TTL och kameran på P så blir alla bilder hur bra som helst oavsett miljö, när man t.ex. skjuter blixten i taket inomhus syns det knappt att man använt blixt på motivet.

Jag ville åt detta på min egen a77 för att enkelt i alla miljöer bara dra på blixten i taket och få bra bilder, (jag förstår att man inte kan jämföra de kamerorna mot varandra) men jag tycker ändå att om jag betalar 3000 för HVL-F43 så borde det bli något bra resultat, men jag blir inte nöjd, man ser på bilderna att man använt blixt, så när jag använder "P" på sonyn så blir ändå bilderna fulla av högdagrar..

Vad jag la märke till när jag läste instruktionsboken till blixten var att det finns tre lägen på den, WL blixt, fyllnadsblixt och autoblixt, men autoblixten funkar inte på P, A, S eller M. Inte heller i kameran kan man välja autoblixt, bara fyllnadsblixt...

Om ni har orkat läsa såhär långt så skulle jag bara vilja få frågan besvarad: Vad ska jag göra för att bli nöjd med bilderna? Först om jag drar ner på blixtkompensering till -1,7 börjar det likna lite det på 6Dn....
 
Vilken firmware har du i kamran? Senaste?
Vissa A77 led av exponeringsproblem innan sista firmwaren. Man fick ha typ -1 hela tiden
 
Blixtfotograferingen tycker jag är A77:ans svaga sida. För mig är det svårt att få till det och få jämn exponering på alla bilder.