Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a700 vs Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp en vanlig kit A700.. Kitzoomen kan ta fantastiska bilder den med nu då ljuset börjar komma tillbaks till Svedala så man kan börja pilla på bländaren lite hårdare för få in skärpan..Även min Sony 16-105 gillar lite bättre ljus exakt som kitoptiken gör...... Sedan uppdaterar du framöver till en mer ljuskänslig optik om det visar sig du behöver sådan för din typ av fotande...

Och skall du ha en bra billig teleoptik så handlar du en ny fin med garanti o allt Sony 55-200 optik.. Den får nerdrag för sin plastfeeling på dyxum.. Men kollar man på att den är lätt o smidig samt bildkvalitet som är skarp och hög nivå på uppenbarligen så är det väl finfint med lätt optik tycker då jag..

Dessutom "läser" kameran/blixt denna optiken så den vet alla värden den skall ha för exponera mer rätt.. Så i stället för svindyra beg mytomspunna Minoltaoptiker alla sitter med rena bibelstudier runt så handlar du dig denna Sony 55-200 bara...... med garantier och allt..

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=416


Sedan finns det en hel del bra optik som inte har mytstatus men som gör goda resultat ifrån Minoltatiden.. Och dom säljs ofta billigt som attan.. Man får bara läsa in sig lite mer noga än fyra fem optiker så ser man dessa mer ej så omtalade optiker då och då passera billigt..Och dom blir ju som sagt allihopa stabiliserade via funktionen sitter i huset.. Så bara handla och ha kul..


Mvh
Tobbe.

Edit. Kolla skillnaden på batterigrepp så ser du varför Sonys kostar lite mer föresten..Jag tycker inte att Sonys ser så "enkelt" ut direkt.. Utan det ser rätt påkostat ut som sagt..
 
Senast ändrad:
På min hemmabio visade "fastson" där denna bild av en aningen tufft använd Sony A700á.. Så tydligen är dessa A700 byggda för en del tuffa tag om man ser denna bilden hur kameran ser ut... Så kanske inte så underligt den "känns" så stabil som den gör direkt..Och är det inte en liten "media" lapp som hänger där på A700án minsann.......

http://farm4.static.flickr.com/3279/2827287540_5db7b47f3a_o.jpg

Och ämnet om tuffa miljöer där kameror ifrån Sony tydligen kan användas vilket var skälet "fastson" påvisade att minsann A700 inte är någon leksak den heller.. Ja det handlade om en tufft nyttjad A900á i denna länk nedan....

http://translate.google.com/transla...rajdzie_dakar.html&sl=pl&tl=en&hl=en&ie=UTF-8
 
Har nu varit inne och klämt och kännt på både Nikon och Sony... Och jag tyckte Sonyn var betydligt mer gedigen än Nikonen.
Ja, motsvarigheten till A700 hos Nikon rent "kundsegmentsmässigt" är kanske egentligen egentligen D300, som nog också är bättre byggd än D90.

Känns som Sony a700 är en betydligt äldre model än d90... Saknar lite av de standard funktioner som är onödiga men som finns på exempelvis Sony's platta kameror; redigeringsmöjligheter, film mode etc... Är det risk för att Sony inom en när framtid kommer med en ny version av a700???
A700an är en äldre modell, kom väl ungefär samtidigt som Nikon D300. Det är möjligt att Sony kommer med en ersättare till A700 i år, framåt sommaren eller kanske hösten... eller inte alls.

Det är dock också möjligt att Sony kommer vänta med video och andra gimmickar till släppet av ersättarna till A300 och A350 eftersom de modellerna i likhet med Nikon D90 ligger närmare konsumentsegmentet, medan Sony kanske fokuserar på byggkvalitet och att renodla fotofunktionalitet i sina semiproffshus (som de gjort i A900, och A700-huset är mer likt A900an än övriga Sonymodeller) ...bara Sony vet.

Om kronan fortsätter falla som den gjort hittils fram till att A700-ersättaren kommer är väl dock risken att den kameran, och även Nikon D90, då kommer kosta som A900 och D700 gör idag :)
 
Senast ändrad:
Ja man kan ju inte vänta och vänta, kommer ju alltid något nyare och bättre!

Jag har bestämt mig jag ska köpa en systemkamera nu... (Min tanke var mest ifall jag missat något rykte att de ska släppa en ny kamera om en månad exempelvis)

Viktigast är att det är en kamera som håller sig hyffsat modern i alla fall ett par år frammåt och att det sedan räcker att bara byta kamerahus och har kvar alla objektiv.
 
(Min tanke var mest ifall jag missat något rykte att de ska släppa en ny kamera om en månad exempelvis)
Det som kan tänkas dyka upp om någon månad eller så är kanske A700-kit med några av de nya objektiven som de ju annonserat på PMA, t.ex 18 - 55 och 55 - 200, men de kanske väntar och låter affärerna rensa sina lager på de gamla kiten först.

Hur som helst är ju släppet idag av 4st APS-C objektiv idag en klar indikation på att Sony kommer fortsätta satsa på det sensorformatet, och det ökar ju utbudet för A700an också.
 
vad kul med en till "A700á Sonyist" Det är verkligen en trevlig kamera..

Jag bytte nyligen min A300 till en A700.. Och det som känns bra är att jag sedan nu börjar haja min A700 så känner jag inte det där "behovet" att uppgradera kamerahuset.. Utan nu ligger fokus helt på optik och sådant runt omkring själva kameran..

Sist nu blev det en Sonyblixt inköpt som kan styras trådlöst.. Rackarns så skoj att exprimentera med lite..
 
Tack det ska jag...

Vet ni var man kan hitta en guide liknande på hur man tar bättre bilder?

Bättre upp! Det finns en guide för just A700:an! http://www.friedmanarchives.com/alpha700/index.htm, du får en PDF med tips o inställningar till just A700:an. Har hjälpt mig oerhört i att förstå alla finesserna. Dessutom får man ett nyhetsbrev med div. intressanta artklar, plus att han har skickat ut 2 reviderade versioner av den första boken utan extra kostnad.
 
Bättre upp! Det finns en guide för just A700:an! http://www.friedmanarchives.com/alpha700/index.htm, du får en PDF med tips o inställningar till just A700:an. Har hjälpt mig oerhört i att förstå alla finesserna. Dessutom får man ett nyhetsbrev med div. intressanta artklar, plus att han har skickat ut 2 reviderade versioner av den första boken utan extra kostnad.

Tack!!!! Precis något sådant jag letade efter, kan ju knappast bli bättre!
 
Håller tummarna för att du skall få aningen fint väder för din första test. För det är ohyggligt svårt att få roliga bilder nu.. Tur det finns bildprogram som kan sätta dit snäppet värme i bilderna...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.