Annons

SONY A700 vs M42-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
fick tag på en SONY A700 nyligen och försöker få den att jobba lite med manuella M42-objektiv, har en adapter för MINOLTA AF, men det konstiga är att den ej passar SONY-fattningen, märkligt - har fler uppmärksammat detta?

adaptern för t ex Adaptall 2 funkar perfekt, men M42 sätter sig inte riktigt,
någon som har en tanke om varför?
och som vet om det finns SONY-adaptrar speciellt att köpa via ebay?

tycker det är lite konstigt då fattningen väl ska vara exakt densamma?

(hade en gång ett tidigare inlägg om en liknanden grej, och där undrade jag varför A200 inte fixade ljusmätningen i t ex A-läget med manuella objektiv, fick då svar att det bara går att använda manuella gluggar i M-läget, men så är det INTE; SONY A700 mäter ljuset ypperligt med Tamron Adaptall 2-objektiv, som till exempel 70-150 F2.8 SP och 300 F2.8 SP och SP 28-85, som jag i dag använt med kameran)
 
Ja det ska ju vara samma så testa du lite till tycker jag, iaf om du testat på någon konica minolta som fungerat.

"A" vet jag fungerar men ibland vid vissa situationer kan det bli över eller underexponerat.

Men åter till adaptern så ska det fungera. Inte missat vart pricken ska vara? kanske att den inte hakat fast ordentligt om objektivet snurrar lite? Testat att ta i lite?
 
Påfallande många adaptrar är en aning för tjocka. I en del fall går det inte ens att få dit dem, i en del fall går det inte att fokusera på oändligt avstånd. Det har skrivitrs ganska mycket om det på dyxym.com. Kan vara värt en titt.
 
tack för svar,
patrik - jag vet hur man sätter på en adapter, är adapter-nörd, har en hel hög adaptrar till min eos 1ds mk II, fast du har en poäng, ibland är det knökigt värre. har hänt flera gånger att adaptrar fastnat i fattningen och det har varit ett gäng nervösa minuter innan man, mer eller mindre med våld, fått bort den.

lennart - japp, det kan vara som du skriver, men alla jäkla hong kong-försäljare FÖRSÄKRAR att de SKA passa även SONY. Ska testa med lite olika adaptrar framför över, har handlat en af confirm i kväll. (nåt kul ska man göra när den där eländiga tävlingen är på tv)
 
Det här hör väl inte till trådens ursprungliga mening, men jag måste ändå få fråga om det här med Tamron adaptall 2.
Menar du som är adapternörd att det finns en adapter som gör det möjligt att använda mitt gamla älskade 90mm macro till min A700????????????????
Var får man tag i en sån???

MatsP
 
Om inte nån annan har ett att sälja, så SRB-Griturn i UK. De har mycket på lager och tillverkar allt som går att tillverka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.