Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A700 - En lögnare?

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej alla A700 användare.

Jag har under mina första månader med A700 noterat att histogramet i kameran ofta inte stämt med histogramet i ACR-råkonverterare, ngt som förbryllat mig en tid.

Nu har jag efter lite egna tester och enligt en mkt bra artikel i PhotoclubAlpha konstaterat att DRO inställningen påverkar hur kameran visar en tagen bild och histogramets utseende även om man kör i RAW eller cRAW. Histogramet som presenteras av kameran är inte RAW-filens histogram utan den DRO-behandlade bildens histogram.

Kontentan av David Kihlpatricks artikel är att när man kör i RAW eller cRAW bör man stänga av DRO:n för att få en korrekt visning av histogramet. Det är den fällan jag själv fallit i.

Länk till artikeln:

http://photoclubalpha.com/2007/11/01/dro-idc-and-acr/

Var ute och plåtade lite rapsfält med min A700 i strålande sol. Kollade histogramet och fick kompensera +0,7 (DRO Off). Då låg alla kanalerna bra i histogramet med tonvikt åt höger utan att bränna ut någonstans.

När jag sen kom hem och laddade in RAW-filerna i ACR 4.4.1 så blir jag lite konfunderad för då ligger histogramen betydligt längre åt höger och och jag måste dra ner exponeringen ca -0,5 för att den röda kanalen inte ska bränna ut.

Nån som vet varför det blir så här?

Nu vågar jag inte säga om histogrammet i A700 ljuger men det jag har kommit fram till är att ACR 4.4 inte hanterar A700 filer på ett snyggt sätt. Jag har ofta märkt att jag får ta och underexponera bilderna i ACR för att de ska bli till något överhuvudtaget för direkt när man tar in bilderna i ACR så ser de väldigt ljusa och färglösa ut. Om man jämför resultatet med de i kameran okorrigerade jpeg bilderna så kan resultatet från ACR se bedrövligt ut. På senare tid har jag vid problemfall använt mig av Sonys egna Rawkonverterare som inte är någon fröjd att jobba med men som ger ett resultat som ofta är betydligt bättre än ACR. Kontenteten av kontentan är alltså att det verkar som om ACR överexponerar bilder från A700 och jag har upplevt det som så att det är mer regel än undantag.

Nu tror jag iofs att histogramet i kameran är rätt men det är lite skumt att det blir så ljust i ACR. På sätt och vis skönt att jag inte är ensam om upplevelsen men det löser ju inget för stunden.
Har inte orkat sätta mig in i Sonys egen konverterare men får kanske ge den en chans.

ja acr gör alltid bilderna så ljusa per default. Histogrammet är korrekt det är bara det att ACR justerar bilden lite väl, som default.

Finns det RGB-histogram i kameran? Annars är ju histogrammet bara ett medelvärde av de tre färgkanalerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar