Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7 ger sämre jpg än Raw - med Samyang

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har nyligen kompletterat mitt fotograferande med en FF Sony A7, som inköptes med kitoptiken 28-70mm.

Är mycket nöjd med kombinationen och faktiskt mycket positivt överraskad över den bildkvalitet som kitobjektivet levererar.

Kompletterade häromdagen med en liten Samyang FE 2,8/35 för att ha som riktigt kompakt resekit och när jag började använde Samyangen märkte jag tydliga skillnader i bildkvalitet mellan jpg och RAW.

Jag använder Lightroom 6.14 (perpetual) och den har en profil för Samyangen, som förstås bara fungerar med RAW.

Idag tog jag några bilder med RAW+jpg och märkte att det fanns avgörande skillnader mellan formaten i bildkvalitet.
RAW-bilder var klart bättre och korrigerade (syns tydligt om jag aktiverar och inaktiverar profilen) medan jpg hade tydlig vinjettering och raka linjer var inte alltid raka.
Bildkvaliteten i jpg i övrigt är mycket bra, dock! Brus, skärpa, färg......

Kameran har senaste uppdateringen: 3.20
Verkar som att kameran inte korrigerar jpg från denna främmande fågel, men däremot med kitzoomen från det egna huset.....



Är detta en rimlig slutsats?
 
Utöver det vanliga att raw har fördelar i bildkvalitet så kan ett problem dyka upp med JPEG: Om kameran är inställd att aktivera korrigeringar och de saknas för objektivet kan korrigeringar i kameran försämra JPEG gentemot att ha dessa avstängda.
 
Jo, det har som ni redan är inne på, troligen med att göra att Sony-kamerans framkallning till JPEG inte har data för tredjepartsobjektiv som Samyang. Därmed uteblir korrigeringen (många av Samyangs objektiv har en del optiska fel och "fusk" som nästam bygger på att de korrigeras i mjukvara vid framkallning), eller blir felaktig.
 
Jo, det har som ni redan är inne på, troligen med att göra att Sony-kamerans framkallning till JPEG inte har data för tredjepartsobjektiv som Samyang. Därmed uteblir korrigeringen (många av Samyangs objektiv har en del optiska fel och "fusk" som nästam bygger på att de korrigeras i mjukvara vid framkallning), eller blir felaktig.

För oss som medvetet avstår från att bli Adobes mjölkkor (se bara på senaste siffrornas för deras intäkter....) är det ett problem som kommer att accelerera även när nya Sonyobjektiv kommer utan att Sony uppdaterar firmware.

Dessutom är ju LR ett lik som inte lever med uppdateringar längre. Gäller att hålla sig till de Sonyglas som det i version 6.14 redan finns "lens corrections" till - även vid RAW-fotografering - sen är det kört.......
 
Sony har data för korrigeringen i objektiven, så det behöver inte finnas något i kameran om jag förstått det rätt.
 
Det kanske trots allt är bättre att välja någon annan RAW-konverterare än Lightroom och om du inte vill fortsätta efter 6.X med att gå in i Creative Cloud. Phase One har ju ett samarbete med Sony och bjuder på en del kamera och objektiv-profiler i Capture One. Eftersom du har en Sony slipper du betala över 2000 för CO och kommer undan med ca 700. DxO är förmodligen bäst på att ta fram profiler för kameror och objektiv eftersom det är en del av deras affärsidé att testa kameror och objektiv och de som kör DxO Photolab får nytta av de data de tagit fram i testerna. Om det finns profiler för objektiven så aktiveras extra funktioner för skärpning exv. i DxO (Lens Sharpness) och i Capture One får man också en tillgång till en del extra funktioner (i Lens Correction) om det finns profil för objektiven som använts.
 
Man det gäller ju inget Sony-objektiv utan ett Samyang.

Rubriken är: "Sony A7 ger sämre jpg än Raw - med Samyang"

TS skrev att det skulle bli problem också med nya Sonyobjektiv om det inte kommer FW-uppdateringar till kameran, men det är alltså inte fallet eftersom korrigeringsdata finns i objektivet och inte i kameran. Hur är det med läsförståelsen egentligen? ;)
 
TS skrev att det skulle bli problem också med nya Sonyobjektiv om det inte kommer FW-uppdateringar till kameran, men det är alltså inte fallet eftersom korrigeringsdata finns i objektivet och inte i kameran. Hur är det med läsförståelsen egentligen? ;)

Fast hur är der med inställningarna för att ANVÄNDA dessa data eller ej i JPEG? Är funktion för att använda dessa data påslagen och data saknas kan försöken att korrigera bli fel. Så kunde hända med Sony förr i varje fall så man fick stänga av objektivkorrigeringar med tredjepartsobjektiv. Vet inte om det fortfarande är så.
 
Tack för all input!

Har testat CO för Sony och den är kompetent, men läser inte DNG - mitt valda format för alla mina kameror historiskt. Som jag minns det i alla fall - något år sedan jag testade.

Jag bedömer Sonys jpg-kvalitet som mycket god i dag - i motsats till "förr"!
(jag drar dock ned brusreduceringen 1 eller 2 steg för att minska utsmetningen av detaljer)

Lightroom gör ett gott jobb med mina DNG-konverterade ARW-filer
Har LR som "Digital Asset Management" för alla mina 23000 digitala bilder (fotograferade och skannade)

Min slutsats i dagens läge för användningen av Sony FF i LR so far:

Med Samyang : enbart RAW eftersom jpg alltid ger klart sämre resultat (vinjettering, geometriska fel)
Med Sonyobjektiv: RAW+jpg och välj sedan om jpg duger att spara, annars RAW för mer avancerad editering.

Låter det vettigt?

PS
Kan tillägga att jag även har Picktorial, som inte verkar ge samma nackdelar i RAW med Samyang 35:an som LR - konstigt nog.... inte något som direkt lyser i ögonen i alla fall - som vinjetteringen....
DS
 
Fast hur är der med inställningarna för att ANVÄNDA dessa data eller ej i JPEG? Är funktion för att använda dessa data påslagen och data saknas kan försöken att korrigera bli fel. Så kunde hända med Sony förr i varje fall så man fick stänga av objektivkorrigeringar med tredjepartsobjektiv. Vet inte om det fortfarande är så.

Har inte hittat någon sådan funktion i min A7:a, men kan ju ha missat det.....
 
TS skrev att det skulle bli problem också med nya Sonyobjektiv om det inte kommer FW-uppdateringar till kameran, men det är alltså inte fallet eftersom korrigeringsdata finns i objektivet och inte i kameran. Hur är det med läsförståelsen egentligen? ;)

Annars kan problemet lösas som Nikon har gjort på någorlunda sentida modeller med en separat uppdateringsfil med objektivdata som inte är kameraspecifik.
 
......

Kameran har senaste uppdateringen: 3.20
Verkar som att kameran inte korrigerar jpg från denna främmande fågel, men däremot med kitzoomen från det egna huset.....



Är detta en rimlig slutsats?

Kan ju vara så som hos exempelvis Canon ihop med vissa sigma att det inte riktigt lirar bra ihop. Där får man ju stänga av kameraprofilen för jpg för annars blir det pannkaka av bilden.
Försök att leta upp om det finns i menyn för A7 för objektivkorrigeringar.

Annars kan problemet lösas som Nikon har gjort på någorlunda sentida modeller med en separat uppdateringsfil med objektivdata som inte är kameraspecifik.

Hur löses detta med jpg från kameran?
Objektivprofilen finns i Lightroom för RAW-filen och den känns igen automatiskt.

/Stefan
 
Aha, du menar att man laddar upp en fil in i kameran?

Ja, precis.

Tillägg: Man gör likadant som för att uppdatera själva kamerans firmware, dvs lägger filen på ett tomt minneskort och går sedan till firmwareuppdatering i menyn. Då kan man uppdatera den mjukvaran (egen versionsnumrering) som är för objektivkorrektionen och det här är alltså samma fil för massor av modeller.
 
Ja, precis.

Tillägg: Man gör likadant som för att uppdatera själva kamerans firmware, dvs lägger filen på ett tomt minneskort och går sedan till firmwareuppdatering i menyn. Då kan man uppdatera den mjukvaran (egen versionsnumrering) som är för objektivkorrektionen och det här är alltså samma fil för massor av modeller.

Eftersom detta ju är en Sony-tråd: så gör man ju aldrig med en Sony. Sony firmware uppdateras vad jag vet endast via datorprogram exv. via Windows.
 
TS skrev att det skulle bli problem också med nya Sonyobjektiv om det inte kommer FW-uppdateringar till kameran, men det är alltså inte fallet eftersom korrigeringsdata finns i objektivet och inte i kameran. Hur är det med läsförståelsen egentligen? ;)

TS skrev:

"Kameran har senaste uppdateringen: 3.20
Verkar som att kameran inte korrigerar jpg från denna främmande fågel, men däremot med kitzoomen från det egna huset....."

Korrigeringsdata för det objektivet finns uppenbarligen inte i det objektivet.

Är du verkligen helt säker på att det bara är objektiven som är bärare av korrigeringsdata?
Jag har ett minne av att tidigare kameror som NEX 3 och 5 bl.a. fick ny FW när 16-50mm pannkakszoomen kom. Den är så galet dålig när det gäller distorsion okorrigerad. Jag har för mig att de nyare husen som kom då fick en inbyggd korrigering för detta som inte ens gick att slå av. Sedan kom även en korrigering för uppstarten med detta objektiv som tog tre fyra sekunder innan ny FW löste de värsta problemen med det.
 
Det är ett Samyangobjektiv TS beskriver, och det har förstås inte någon korrigeringsdata och kan inte uppdateras av Sonys program. Sonys egna objektiv med E-fattning uppdateras på samma sätt som kameran.
 
Det är ett Samyangobjektiv TS beskriver, och det har förstås inte någon korrigeringsdata och kan inte uppdateras av Sonys program. Sonys egna objektiv med E-fattning uppdateras på samma sätt som kameran.

Jag vet inte var korrigeringsgatan kommer ifrån om det är i objektivet eller i kameran. Men A7R3 ihop med SY 35/2.8 korrigeras iaf.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.