Det är just den väldigt exakta och snabba AF som fick mig att häpna när jag såg lite klipp på youtube. Lånade familjens d3100 i sommras på en tur och märkte att AF på den (med vanliga 18-55 kit objektiv ej VR) var väldigt osäker, den focuserade fram och tillbaka innan den hittade precis där jag ville att den skulle sätta focus. Samt så lät den ganska mycket. När jag testade a65 (a77 fanns inte i butik då) så focuserade den precis där jag ville, hur svårt jag än gjorde det för den, det var med kit 18-55 SAM så jag kan bara drömma om vad SSM kan göra!
Både kamera och objektivets snabbhet samverkar ju.
Det är AF-systemet i kameran som mäter med fasdetektion hur objektivet ska ställas in för att det ska bli rätt. Den lilla tiden är oberoende av objektivet egentligen, men för att det ska bli mer noga så är det bättre om AF-sensorerna får mer ljus och mätningen görs med fullt öppen blälndare. därför kan det vara säkrare och snabbare med ett ljusstarkt objektiv.
Så den första tiden är alltså hur snabbt fokus-beslutet tas och efter det skickas signal till objektivet att ställa sig i precis det läget och den proceuren tar ju också en stund.
Det första är oberoende av vilken sorts fokus som objektivet jobbar med, medan det andra helt är avhängigt på objektivet.
Det är inte alldeles säkert att SSM är snabbare än skruv eller SAM. Beror ju också på hur tunga linselement som ska flyttas och hur mycket.
När det gäler kit-objektivet 18-55SAM så är hela fokusförflyttningen mellan ytterlägena bara 1/8 varv (usch, nu blev jag tvingad att leta fram och damma av det där objektivet som stod längst in i skåpet för att kola). Dessutom är det litet och gjort av lätt plast och väldigt få linselement, så det är pyttesmå massor som ska accelereras. Därför är detta objektiv rapt i fokuseringen.
16-50/2,8SSM är ett betydligt tyngre objektiv med större diameter och fingradigare fokusskala, så det kräver både mer energi och förflyttningssträcka för att fokusera. Dessutom är det speciellt anpassat för filmning där det är viktigt att fokuseringen sker tyst, mjukt och inte ryckigt, till skillnad från stillbild där man normalt vill att det ska sätta sig rätt blixtsnabbt.
Du ska nog därför inte ha så stora förhopningar på att 16-50/2,8SSM är snabbare än 18-55SAM, men jag vet faktiskt inte för jag har ingen erfarenhet av just detta SSM-objektiv. T.ex. Lennart Aspman har ju ett sådant och kan säkert komma med ett utlåtande hur snabbt det är och dessutom får han ju då möjligheten att plocka fram sitt älskade 18-55SAM om han nu inte har plockat ut glasen och använder det som pennställ eller nåt ;-).
När det gäller snabb AF så är det faktiskt inte detta som är Sonys paradgren.
AF-systemet i A77 är det bästa och modernaste som Sony har och är bättre än det som sitter i A65. Annars brukar Canon 7D vara den kamera i klassen som används som referens när det gäller snabb AF och jag tror den ligger aningen före A77, men det kräver en hel del tillvänjning för att kunna utnyttja det optimalt. Det här är alltså steg 1, fokusbeslutet, vi talar om. Steg 2 hänger på objektivet. Nackdelen med Canon är att den verifierar fokus lite väl snabbt ibland, innan det är helt exakt i fokus. Sony är kända för att vara ytterst exakt i sin fokusering lite på bekostnad av snabbheten. På A900 som jag har finns en instälning för fokusprioritet, snabb eller exakt. jag har sällan så bråttom så jag vill ha den inställd på exakt. Vet inte hur det är med A77 om den har samma inställningsmöjlighet, Aspman kan säkert svara på det också.
A77 har en del smarta lösningar för motivigenkänning vid följande AF, alltså inte läget där fokuseringen sätts med halvtryck och ett litet blipp, utan C-läget när kameran fortsätter fokusera kontinuerligt medan man håller avtryckaren halvvägs nere eller tar serietagning på ett motiv som rör sig ur fokusplanet. Nästa nummer av tidningen Proffsfoto som kommer strax har en noggrann genomgång av hur AF-systemet i A77 fungerar vid sportftografering och jag tror Aspman kan ge lite input även i det avseendet.
Nikon D3100 som du jämför med är en billigare kamera i klassen under och där sitter det troligen ett lite billigare enklare AF-system och jag har ingen erfarenhet av den kameran, liksom det gör i Canon 1100D och de billigare Sony-kamerorna typ A35 osv.
Så, det är inte riktigt fair att jämföra A77 med D3100 t.ex., utan snarare med D7000 och där ligger de mer lika.
A77 har ju dock en stor unik fördel att AF fungerar även med LiveView och vid filmning.
Andra kameror som kan fokuser automatiskt i skärmsökarläget, Live View, använder en annan metod. Eftersom spegeln på en DSLR är uppfälld i det läget så kan niget ljus reflekteras till AF-sensorerna och fasdetekt AF kan då inte användas.
Där används istället kontrastmätning i bilden som genereras av sensorn. Det kan emellertid enbart verifera om fokus är rätt eller fel, inte "hur mycket" fel som fasdetektionen gör. Därför vid fasdetektionsläget så tas ett fokuseringsbeslut av kaeran och sen skruvas objektivet dit så är det klart, medan i kontrastläget så måste fokuseringen gafflas in och får helt enkelt fokusera en bit, prova, fokusera om och prova igen osv. Det gör att den måste fokusera förbi målet och sen vända. Dels är detta långsamt och omständigt, men det är också fult vid filmning när man ser fokusen först fokusera och sedan gå förbi och sedan tillbaka igen.
Sonys SLT-kameror är unika på det sättet att även vid liveview (dvs alltid) så gör den halvgenomskinliga spegeln att en del ljus alltid reflekteras till fasdetekt AF-sensorerna och AF därmed fungerar på det snabba exakta sättet även vid filmning och under tiden som serietagning görs.
Så om din jämförelse med Nikon D3100 är med den kameran i LiveView-läge så är det itne riktgt rättvist, för då blir AF seg alltid även på avancerade kameror.
Vet inte om du orkat läsa så här långt, men sammanfattningsvis har alltså A77 ett annat mer avancerat AF-system än t.ex. den A65 du jämförde med. Nikon och Canon har också olika AF-system i olika modeller, så D3100 som är en kamera i ett enklare segment är inte riktigt representativ att jämföra med Sony A77, Nikon har andra modeller i samma segment och prisklass som A77 som har snabbare AF-system.
Lennart Aspman får hoppa in och ge synpunkter på A77 med 16-50/2,8SSM och hur det funkar i AF-läge. Toppklass garanterat, men trots allt inte helt säkert att det är snabbare än (s)kit-objektivet 18-55SAM.
/Mats