Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a65 vs a77, lägga pengar på hus eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

rhaag

Medlem
Jag har 15000kr att spendera på en systemkamera.
Först var jag inne på Nikon D3100 pga autofocus vid film och sen Canon 55D pga extern mic.
Men nu är jag helt inne på Sonys EVF eftersom de har väldigt snabb autofocus vilket jag kommer behöva då jag tänkt använda systemkameran främst när jag är och klättrar, vandrar, paddlar.
Jag tänker på 65 eller 77.

Min fråga är. Om jag köper 77an har jag i början råd med max 2 objektiv alt 1 bra. Men köper jag 65an får jag mer pengar till objektiv men får då det sämre huset. Eftersom jag ska filma vill jag helst ha tyst och exakt autofocus på objektivet men det kostar.

Eftersom jag främst ska använda den vid extremsport så gör väderskyddet på 77an den lite mer attraktiv men samtidigt vet jag inte hur bra 65an är i det avseendet, kanske är det marginel skillnad.

Planerar att ha kameran i ~5år.
Vad låter vettigast? ta mina alternativ med en nypa salt ;) är som sagt nybörjare.

alt1: dyrt hus, 1 bra objektvi att börja med (typ 16- 50/2.8 isch)
alt2: dyrt hus, 2 billiga objektiv att börja med(18-55 och 55-200)
alt3: billigare hus, 2 bra objektiv(14/2.8 eller 16- 50/2.8 och telezoom)
alt4: billigare hus, 4 billiga objektiv(18-55, 55-200, 50/2.8)

Vore schysst om någon kunde ge lite tips.
 
Jag har 15000kr att spendera på en systemkamera.
Först var jag inne på Nikon D3100 pga autofocus vid film och sen Canon 55D pga extern mic.
Men nu är jag helt inne på Sonys EVF eftersom de har väldigt snabb autofocus vilket jag kommer behöva då jag tänkt använda systemkameran främst när jag är och klättrar, vandrar, paddlar.
Jag tänker på 65 eller 77.

Min fråga är. Om jag köper 77an har jag i början råd med max 2 objektiv alt 1 bra. Men köper jag 65an får jag mer pengar till objektiv men får då det sämre huset. Eftersom jag ska filma vill jag helst ha tyst och exakt autofocus på objektivet men det kostar.

Eftersom jag främst ska använda den vid extremsport så gör väderskyddet på 77an den lite mer attraktiv men samtidigt vet jag inte hur bra 65an är i det avseendet, kanske är det marginel skillnad.

Planerar att ha kameran i ~5år.
Vad låter vettigast? ta mina alternativ med en nypa salt ;) är som sagt nybörjare.

alt1: dyrt hus, 1 bra objektvi att börja med (typ 16- 50/2.8 isch)
alt2: dyrt hus, 2 billiga objektiv att börja med(18-55 och 55-200)
alt3: billigare hus, 2 bra objektiv(14/2.8 eller 16- 50/2.8 och telezoom)
alt4: billigare hus, 4 billiga objektiv(18-55, 55-200, 50/2.8)

Vore schysst om någon kunde ge lite tips.

Skillnaden i pris mellan dessa är ju mindre än 4 000 kr och det finns en hel del extra bra med A77. Andrahandsvärdet på den kameran lär ju vara betydligt högre och sjunka mindre i pris än A65. Titta bara på hur t.ex. A700 fortfarande säljs för rätt mycket pengar jämfört med plastkamerorna som sjunker som stenar. Så egentligen "kostar" inte A77 mer n A65 om du har möjlighet att ligga ute med pengarna.

Framförallt är det bortkastat att köpa A65 i kit med 18-55SAM som är ett skitobjektiv som inte är värt merkostnade på c:a 1 000 kr. Däremot är nya 16-50/2,8 mycket bra och blir kraftigt subventionerat om man köper det i kit med A77 och det objektivet går inte att få i kit med A65.

Därför skulle mitt givna val vara A77 + 16-50/2,8SSM

Det blir samma pris som A65 + 16-50/2,8SSM om man skulle köpa de delarna var för sig.

Om du ändå bestämmer dig för den billigare kameran så köp det utan kitobjektiv och inhandla istället ett Tamron 17-50/2,8.

Som tillägg kan du köpa det mycket billiga, men riktigt bra Sony DT 50/1,8.
En ljusstark normal-prime är mycket bra.

Annat bra är t.ex. Sigma 70/2,8 macro eller Tamron 90/2,8 macro.

55-200 är lite kort för att vara telezoom. Skarp och fint objektiv, men hellre då en av de bättre 70-300 telezoomarna, t.ex. ett beg Sigma 70-300/4 eller det nya Tamron 70-300 USD möjligen.

Men, det är bara några högst personliga åsikter. Andra tycker säkert tvärtom.

Just ja, budget 15 000 kr.
A77 + Tamron 17-50/2,8 + HVL-F43 blixt.

Sen sparar du till en bättre telezoom, en ljusstark normal och varför inte Samyang 8 mm fisheye, superkul objektiv.




/Mats
 
Senast ändrad:
Svår fråga mellan A65 och A77 hade jag nog valt A77. Men nu kommer ju A57 också. Mindre pixlar men snabb. En super bra sensor. Ska du fota aktion är kanske inte 24 mpix optimalt. Snabbt fullt i buffert och kort. Då kunde 16 mpix vara bättre val.
Fågan är hur bra sökaren är i förhållnde till A77/A65

Tamron gluggen är bra kanske lite kort för action foto. Finns ett gän till slau på annoinssidan till bra pris. Finns även någon beg 70-200 2.8 till bra pris. Så med en A57 kunde du både få 17-50 och 70-200 2,8
 
Det skiljer 700 spänn på att köpa 16-50 i kit mot att köpa det löst. I alla fall om man ser till att handla det av någon bra handlare så att man kan kan ha bra returhantering vid eventuella garantiärende osv. Så, ingen jätteskillnad. Jag kör själv a55 nu och tycker att den duger gott, men om jag inte haft den och skulle köpa nytt så hade det blivit a77 alla gånger. Jag gillar tamronoptik, men jag jag har haft ett 17-50 som inte var så lysande på 2,8. Jag är själv sugen på ett 16-50 då jag hört att det presterar bra på just 2,8 - men jag får väl ta mig till affären och testa ett ex.
Mitt råd får ändå bli att lägga pengarna på optik istället för hus. Kanske en a57:a som ju är rejält billigare. Det är ju framför allt funktioner och känsla/byggkvalite som skiljer de dyrare husen så som a77 - bildkvaliten blir ändå bra med ett enklare hus. En a57 är dessutom mindre och lättare vilket kan vara bra om man skall ut och klättra och dylikt.
Lycka till
Björn
 
Det skiljer 700 spänn på att köpa 16-50 i kit mot att köpa det löst.

Ok, jag trodde det var mer subventionering än så. Har inte nagelfarit alla priser så noga ,men hos Scandinavian Phot kostar det i alla fall så här:

DT16-50/2,8 = 6 390
A77 hus = 11 990
A77 + 16-50 = 16 990

Det gör att man tjänar 1 400 kr på att köpa dem tillsammans än separat.

Sen är det där alltid en avvägning. Vill man absolut ha just det objektivet så minskar prisskillnade mellan A65 och A77 och sedan lär andrahandsvärdet vara betydligt högre för A77 så att det kostar i praktiken inte mer att köpa A77 i så fall.


/Mats
 
sajberfotto har det för 57xx nånting... och de har ok hantering på returer osv så de kan jag tänka mig handla av även om det är på "webben"
Jag skall beställa ett ikväll faktiskt. Googlade lite grann och hittade en del exempel som räcker för mig, det verkar ha den bokehn vid 50mm/2,8 som jag är ute efter, plus att kvalitén verkar helt ok på 16mm. Jag har inte sett så mycket exempel på 16mm och större bländare, typ 11-14. Enligt diagram så skall den försämras runt bl 7,1 nånting och uppåt. På vidvinkel så vill jag gärna kunna köra typ 11 i vart fall, men... diagram och verklighet är inte alltid samma sak och jag tror det blir hyfsat ändå. inte säkert att försämringen syns i verkligheten. Det är ju fortfarande en kompromiss med zoom så nånting får man väl ge efter på.
Det är väl egentligen våg-distorsionen som jag är mest skeptisk till och jag kommer köra den på min a55:a som inte har någon inbyggd förbättring för det, men jag antar att distorsionen försvinner om man håller objektivet vågrätt och det är ju fullt görbart om man nu som jag skulle vilja fota raka horisonter. Om man vet om problemet så kan man ju undvika det så att säga...
Har man tur så kanske det kommer en profil till lightroom som fixar disten i efterhand - man kan ju fan hoppas i vart fall :)

Nu har jag väl kapat tråden tillräckligt, men för att återkoppla till frågan så hade i alla fall jag köpt a77 plus 16-50 i ett kit. Det är lite mer än 15K, men det är det värt - särskilt med tanke på värdeminskning osv som Mats skrev. Annars kan du få köpa min a55:a istället så får du råd med fler objektiv :)

//Björn
 
Jävlar tack alla för svar :D super kul!

Låter mycket intressant om hur ni resonerar kring andrahandsvärde, kvalitet håller ju värdet längre. Det får mig mer att luta åt 77.

Har hittat lite bra pris på ebay från tyskland och england så man slipper tull och dyr frakt.
Hittat priser på 1300kr (med 16-50) så det är nog värt detför Sony har som sagt internationell garanti iaf EU och närmsta sony verkstad verkar vara här i Solna då det är ju bra.

#Mats
Hur mycket bättre bilder blir det med den där blixten vs den som sitter på kameran ? kan inget om blixt.

Ja känns ju dumt att köpa 18-55an till a77an så då får det ju bli kit 16-50 eller den där tamron 17-50.

Är ganska intrisserad i vidvinkel också eftersom jag ofta kommer ta bilder där jag inte kan positionera mig så jag får med det som ska med, samt så är det ju nice vid landskapsfoto :D

#"Som tillägg kan du köpa det mycket billiga, men riktigt bra Sony DT 50/1,8.
En ljusstark normal-prime är mycket bra."

En kompis tipsade mig om att dessa objektvi ofta ger mycket "häftiga" bilder så det är också intressant :D

Ja och så kommer 57an vilket i princip är en 65a med sämre sökare och utan gps.. gps är ju trevligt om jag vill kunna spåra bilderna till platsen i tex google earth ^^

Är det värt med SSM ist för SAM? Har tänkt att filma ganska mycket med kameran.
Kollat lite klipp på youtube och ljudet är det märkbar skillnad på men på själva autofocusen då?

tack åter igen :D
 
Nu var ju frågan till Mats men jag fyller på lite här innan han hinner svara. Extern blixt gör ENORM skillnad! Satsa på ett bra objektiv och en blixt, sen kan du testa runt med lite begagnade objektiv från tradera och se hur de uppför sig. Man kan oftast gå plus minus noll om man säljer vidare optiken på tradera igen om det inte var kul...
 
Nu var ju frågan till Mats men jag fyller på lite här innan han hinner svara. Extern blixt gör ENORM skillnad! Satsa på ett bra objektiv och en blixt, sen kan du testa runt med lite begagnade objektiv från tradera och se hur de uppför sig. Man kan oftast gå plus minus noll om man säljer vidare optiken på tradera igen om det inte var kul...

Då är det nog lämpligt med en blixt, i naturen har man ju inte så mycket mer ljus än solen så vid vissa tillfällen är det tog helt suveränt som du säger.
Haha det låter ju som man kan göra bra affärer på tradera, faktiskt så är det ju bra att man kan köpa och testa och sen inte vara helt låst till den.
 
J#Mats
Hur mycket bättre bilder blir det med den där blixten vs den som sitter på kameran ? kan inget om blixt.


Den inbyggda blixten har sina begränsningar, framförallt för att den sitter är den sitter, typ det allra sämsta stället att ha ljuskällan på om du vill få intressanta bilder.:)

Styrkan är tillräcklig och kan funka till nöds inomhus, men den sitter också långt ner så kör du vidvinkel så skuggar objetivet. En tillbehösblixt som sitter på kameran blir lite fleiblare eftersom du kan vinkla den upp i taket eller i väggen. F43 är ptroligt bra på det sättet med en unik vridningsmöjlighet som den delar med F58.

Men fördelen med Sonys blixtsystem är att det fungerar trådlöst.! Superenkelt, den inbyggda blixten på kameran styr den andra blixten med fullständig exponeringsautomatik.

Skrev lite om det nyss i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142896


/Mats
 
Är det värt med SSM ist för SAM? Har tänkt att filma ganska mycket med kameran. Kollat lite klipp på youtube och ljudet är det märkbar skillnad på men på själva autofocusen då?

JA!

SSM är himmelriket, SAM är skit!
Går att utveckla, men så är det.

Det finns tre system för AF-motor. Del det traditionella, skruvdrivningen. Där används motorn i kameran och kopplas till objektivet med en skruvmejsel-liknande koppling i objektivfattningen. De flesta objektiv är sådana. På A77 (och de gamla A700 och A900) men inte på A57 och A65, finns en mycket ba finess med en AF/MF-knapp som motorstyrt kopplar in/ur AF. På de andra är det en trög mekanisk spak. Det gör att om man vill väla till MF för att finjustera trycker man bara på knappen och kan fokuseraa vidare. Det finns också en funktion som kallas DMF, Direct Manual Focus och med den så koplas kopplingen ur automatiskt direkt efter att AF har låst så att man är fri att fokusera vidare. Vnligtvis roterar fokusringen vid AF, men några objektiv (spec. Zeiss-objektiven) kopplar ur det när AF är inkopplad så att ringen står still.

SSM och SAM har AF-motorn inbygt i objektivet istället, men de är av olika typ.

SSM står för Super Sonic motor. Det är en ringmotor sim funkar med ultraljudsteknik. Fokusingen på objektivet är inte mekaniskt kopplad till innanmätet. Det gör att den inte snurrar när kameran fokuserar och den är tyst och mjuk och man får automatiskt DMF på alla kameror och du kan närsomhelst fokusera manuellt och kan tom vrida på ringen samtigit som AF jobbar (fast detär ju ingen direkt vits, men det går .-) ). Sigma kallar samma sak för HSM (Hyper Sonic), på Canon kallas det USM (Ultra Sonic) osv. (kommer inte ihåg Nikons namn just nu).

SSM är definitivt det allra bästa.

SAM är som sagt helt värdelöst. Betyder Smooth Autofocus motor.
Vet inte vad som är så "mjukt" med den, möjligen att den är seg och långsam...

SAM har också motorn inbyggt i objektivet, men den är kopplad med kugghjul, så fördelarna med SSM att ringen inte snurrar och att direkt kunna fokusera när som helst finns inte. Dessutom är fokusmotorn liten av utrymmesskäl och inte alls lika stark som den som sitter nbyggd i kameran och är därför långsammare. AF/MF-knappen på kameran funkar heller, utan istället måste man använd en knapp på objektivet.

Jag har haft två SAM-objektiv, dels (s)kit-objektivet 18-55 och även 28-75/2,8SAM som är ett riktigt bra och optiskt fint objektiv. Däremot var det hopplöst långsamt vid AF och SAM-objektiven är långsamare än de skruvdrivna. Nu är det iofs skillnad på olika skruvdrivna också för att de kan ha olika utväxling så att skruven måste gå olika många varv. T.ex. Tamron är långsamma i AF pga detta, 70-200/2,8 t.ex. är underbart skarp och bra, men väldigt långsam i AF. Sony Zeiss-objektiven med skruv är riktigt snabba och fina och kopplar ur fokusringen, men låter ganska mycket vid AF.

Vissa, ffa billigare, äldre Sigma-objektiv har kugghjul av plast och AF-motorerna i de nyare Sony-kamerorna är starkare än tidigare, så de håller inte alltid så bra.



Det är det som forumen är till för. Vi har alla fått enormt mycket hjälp här i en trevlig anda. Köp din kamera och stanna sen kvar och bidra med dina erfarenheter.


/Mats
 
Ber så mycket om ursäkt för att jag skriver som en kratta.
Jag är inte slarvig eller dyslektiker, utan mitt tngentbord är trasigt för att min hundvalp hoppade upp och krafsade på tangentbordet på min bärbara så att tangenterna flög.

Har satt tillbaka dem hjälpligt de allra flesta, men några fattas fortfarande och de glappar och "tar" inte iblnd. Orkar inte hålla på och redigera hela tiden.

Ska byta det och då blir det nog bättre, till dess så ha överseende.

tangentbord.jpg

/Mats
 
Ber så mycket om ursäkt för att jag skriver som en kratta.
Jag är inte slarvig eller dyslektiker, utan mitt tngentbord är trasigt för att min hundvalp hoppade upp och krafsade på tangentbordet på min bärbara så att tangenterna flög.

Har satt tillbaka dem hjälpligt de allra flesta, men några fattas fortfarande och de glappar och "tar" inte iblnd. Orkar inte hålla på och redigera hela tiden.

Ska byta det och då blir det nog bättre, till dess så ha överseende.

Visa bilaga 123270

/Mats

Haha där ser man på! Tror inte att jag märkte några fel i texten, på forum brukar det sällan vara ren svenska sä man är härdad ;)
 
JA!

SSM är himmelriket, SAM är skit!
Går att utveckla, men så är det.

Det finns tre system för AF-motor. Del det traditionella, skruvdrivningen. Där används motorn i kameran och kopplas till objektivet med en skruvmejsel-liknande koppling i objektivfattningen. De flesta objektiv är sådana. På A77 (och de gamla A700 och A900) men inte på A57 och A65, finns en mycket ba finess med en AF/MF-knapp som motorstyrt kopplar in/ur AF. På de andra är det en trög mekanisk spak. Det gör att om man vill väla till MF för att finjustera trycker man bara på knappen och kan fokuseraa vidare. Det finns också en funktion som kallas DMF, Direct Manual Focus och med den så koplas kopplingen ur automatiskt direkt efter att AF har låst så att man är fri att fokusera vidare. Vnligtvis roterar fokusringen vid AF, men några objektiv (spec. Zeiss-objektiven) kopplar ur det när AF är inkopplad så att ringen står still.

SSM och SAM har AF-motorn inbygt i objektivet istället, men de är av olika typ.

SSM står för Super Sonic motor. Det är en ringmotor sim funkar med ultraljudsteknik. Fokusingen på objektivet är inte mekaniskt kopplad till innanmätet. Det gör att den inte snurrar när kameran fokuserar och den är tyst och mjuk och man får automatiskt DMF på alla kameror och du kan närsomhelst fokusera manuellt och kan tom vrida på ringen samtigit som AF jobbar (fast detär ju ingen direkt vits, men det går .-) ). Sigma kallar samma sak för HSM (Hyper Sonic), på Canon kallas det USM (Ultra Sonic) osv. (kommer inte ihåg Nikons namn just nu).

SSM är definitivt det allra bästa.

SAM är som sagt helt värdelöst. Betyder Smooth Autofocus motor.
Vet inte vad som är så "mjukt" med den, möjligen att den är seg och långsam...

SAM har också motorn inbyggt i objektivet, men den är kopplad med kugghjul, så fördelarna med SSM att ringen inte snurrar och att direkt kunna fokusera när som helst finns inte. Dessutom är fokusmotorn liten av utrymmesskäl och inte alls lika stark som den som sitter nbyggd i kameran och är därför långsammare. AF/MF-knappen på kameran funkar heller, utan istället måste man använd en knapp på objektivet.

Jag har haft två SAM-objektiv, dels (s)kit-objektivet 18-55 och även 28-75/2,8SAM som är ett riktigt bra och optiskt fint objektiv. Däremot var det hopplöst långsamt vid AF och SAM-objektiven är långsamare än de skruvdrivna. Nu är det iofs skillnad på olika skruvdrivna också för att de kan ha olika utväxling så att skruven måste gå olika många varv. T.ex. Tamron är långsamma i AF pga detta, 70-200/2,8 t.ex. är underbart skarp och bra, men väldigt långsam i AF. Sony Zeiss-objektiven med skruv är riktigt snabba och fina och kopplar ur fokusringen, men låter ganska mycket vid AF.

Vissa, ffa billigare, äldre Sigma-objektiv har kugghjul av plast och AF-motorerna i de nyare Sony-kamerorna är starkare än tidigare, så de håller inte alltid så bra.




Det är det som forumen är till för. Vi har alla fått enormt mycket hjälp här i en trevlig anda. Köp din kamera och stanna sen kvar och bidra med dina erfarenheter.


/Mats

Det är just den väldigt exakta och snabba AF som fick mig att häpna när jag såg lite klipp på youtube. Lånade familjens d3100 i sommras på en tur och märkte att AF på den (med vanliga 18-55 kit objektiv ej VR) var väldigt osäker, den focuserade fram och tillbaka innan den hittade precis där jag ville att den skulle sätta focus. Samt så lät den ganska mycket. När jag testade a65 (a77 fanns inte i butik då) så focuserade den precis där jag ville, hur svårt jag än gjorde det för den, det var med kit 18-55 SAM så jag kan bara drömma om vad SSM kan göra!

Har inte riktigt förstått det där med focussystemet men efter att läst ditt inlägg känner jag mig som en expert ^^

Det är ju bra att focusringen inte rör sig vid AF på SSM. På d3100 så vågade jag ju inte röra focusringen vid auto för jag var rädd att nån mekanik skulle gå sönder.

Blir att satsa på en a77 med kit 16-50/2,8 SSM
http://viewitem.eim.ebay.se/Sony--alpha-A77-243-MP-Digital-SLR-Camera--Black-Kit-w-1650mm-Lens/350545782629/item
Och sen en Sony DT 50/1,8 SAM (mest för foto och inte film) eller Samyang 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye (foto och statisk film)

Sen så blir det att köpa blixt och stativ. Men shit va blixtarna kostar mycket vissa typ 5000kr.
Så får nog bli en Sony HVL-F42AM http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=280363

Säger bara att det här kommer bli dyrt, haha!
 
Senast ändrad:
blixtarna kostar mycket vissa typ 5000kr.
Så får nog bli en Sony HVL-F42AM http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=280363

Säger bara att det här kommer bli dyrt, haha!

Robin, skipa F42 och köp den nyare F43 istället.
Skiljer bara nån hundring i pris
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=865318

Men du får en väldig massa extra, vädertätning, Quick Shift Bounce vridning som är helt suveränt och dessutom (fast inte så viktigt för dig just nu) så funkar den som en mer avancerad triggerblixt som kan styra andra blixtar i olika grupper.


Dyrt?

njae, sisdär faktiskt. Viss är det en hel del pengar att ligga ute med detär sant, men när man väl kommit in och skaffat sig grundsystemet så kan man byta upp sig osv. utan alltför stora kostnader och skulle man vilja avveckla sin hobby så får man tillbaka väldgt mycket när man säljer.

Jag har faktiskt aldrig varit med om någon bransch där andrahandsvärdet är så högt som på fotoprylar. Nu är det mer än två år sen som jag köpte min A580 med kit-objektiv för 6 300 kr. Tänkte sälja den nu och räknar med att få mer än 5 000 kr för den. Alltså en värdeminskning på bara drygt 20% eller så.


/Mats
 
Det är just den väldigt exakta och snabba AF som fick mig att häpna när jag såg lite klipp på youtube. Lånade familjens d3100 i sommras på en tur och märkte att AF på den (med vanliga 18-55 kit objektiv ej VR) var väldigt osäker, den focuserade fram och tillbaka innan den hittade precis där jag ville att den skulle sätta focus. Samt så lät den ganska mycket. När jag testade a65 (a77 fanns inte i butik då) så focuserade den precis där jag ville, hur svårt jag än gjorde det för den, det var med kit 18-55 SAM så jag kan bara drömma om vad SSM kan göra!

Både kamera och objektivets snabbhet samverkar ju.

Det är AF-systemet i kameran som mäter med fasdetektion hur objektivet ska ställas in för att det ska bli rätt. Den lilla tiden är oberoende av objektivet egentligen, men för att det ska bli mer noga så är det bättre om AF-sensorerna får mer ljus och mätningen görs med fullt öppen blälndare. därför kan det vara säkrare och snabbare med ett ljusstarkt objektiv.

Så den första tiden är alltså hur snabbt fokus-beslutet tas och efter det skickas signal till objektivet att ställa sig i precis det läget och den proceuren tar ju också en stund.

Det första är oberoende av vilken sorts fokus som objektivet jobbar med, medan det andra helt är avhängigt på objektivet.

Det är inte alldeles säkert att SSM är snabbare än skruv eller SAM. Beror ju också på hur tunga linselement som ska flyttas och hur mycket.

När det gäler kit-objektivet 18-55SAM så är hela fokusförflyttningen mellan ytterlägena bara 1/8 varv (usch, nu blev jag tvingad att leta fram och damma av det där objektivet som stod längst in i skåpet för att kola). Dessutom är det litet och gjort av lätt plast och väldigt få linselement, så det är pyttesmå massor som ska accelereras. Därför är detta objektiv rapt i fokuseringen.

16-50/2,8SSM är ett betydligt tyngre objektiv med större diameter och fingradigare fokusskala, så det kräver både mer energi och förflyttningssträcka för att fokusera. Dessutom är det speciellt anpassat för filmning där det är viktigt att fokuseringen sker tyst, mjukt och inte ryckigt, till skillnad från stillbild där man normalt vill att det ska sätta sig rätt blixtsnabbt.

Du ska nog därför inte ha så stora förhopningar på att 16-50/2,8SSM är snabbare än 18-55SAM, men jag vet faktiskt inte för jag har ingen erfarenhet av just detta SSM-objektiv. T.ex. Lennart Aspman har ju ett sådant och kan säkert komma med ett utlåtande hur snabbt det är och dessutom får han ju då möjligheten att plocka fram sitt älskade 18-55SAM om han nu inte har plockat ut glasen och använder det som pennställ eller nåt ;-).

När det gäller snabb AF så är det faktiskt inte detta som är Sonys paradgren.

AF-systemet i A77 är det bästa och modernaste som Sony har och är bättre än det som sitter i A65. Annars brukar Canon 7D vara den kamera i klassen som används som referens när det gäller snabb AF och jag tror den ligger aningen före A77, men det kräver en hel del tillvänjning för att kunna utnyttja det optimalt. Det här är alltså steg 1, fokusbeslutet, vi talar om. Steg 2 hänger på objektivet. Nackdelen med Canon är att den verifierar fokus lite väl snabbt ibland, innan det är helt exakt i fokus. Sony är kända för att vara ytterst exakt i sin fokusering lite på bekostnad av snabbheten. På A900 som jag har finns en instälning för fokusprioritet, snabb eller exakt. jag har sällan så bråttom så jag vill ha den inställd på exakt. Vet inte hur det är med A77 om den har samma inställningsmöjlighet, Aspman kan säkert svara på det också.

A77 har en del smarta lösningar för motivigenkänning vid följande AF, alltså inte läget där fokuseringen sätts med halvtryck och ett litet blipp, utan C-läget när kameran fortsätter fokusera kontinuerligt medan man håller avtryckaren halvvägs nere eller tar serietagning på ett motiv som rör sig ur fokusplanet. Nästa nummer av tidningen Proffsfoto som kommer strax har en noggrann genomgång av hur AF-systemet i A77 fungerar vid sportftografering och jag tror Aspman kan ge lite input även i det avseendet.

Nikon D3100 som du jämför med är en billigare kamera i klassen under och där sitter det troligen ett lite billigare enklare AF-system och jag har ingen erfarenhet av den kameran, liksom det gör i Canon 1100D och de billigare Sony-kamerorna typ A35 osv.

Så, det är inte riktigt fair att jämföra A77 med D3100 t.ex., utan snarare med D7000 och där ligger de mer lika.

A77 har ju dock en stor unik fördel att AF fungerar även med LiveView och vid filmning.

Andra kameror som kan fokuser automatiskt i skärmsökarläget, Live View, använder en annan metod. Eftersom spegeln på en DSLR är uppfälld i det läget så kan niget ljus reflekteras till AF-sensorerna och fasdetekt AF kan då inte användas.

Där används istället kontrastmätning i bilden som genereras av sensorn. Det kan emellertid enbart verifera om fokus är rätt eller fel, inte "hur mycket" fel som fasdetektionen gör. Därför vid fasdetektionsläget så tas ett fokuseringsbeslut av kaeran och sen skruvas objektivet dit så är det klart, medan i kontrastläget så måste fokuseringen gafflas in och får helt enkelt fokusera en bit, prova, fokusera om och prova igen osv. Det gör att den måste fokusera förbi målet och sen vända. Dels är detta långsamt och omständigt, men det är också fult vid filmning när man ser fokusen först fokusera och sedan gå förbi och sedan tillbaka igen.

Sonys SLT-kameror är unika på det sättet att även vid liveview (dvs alltid) så gör den halvgenomskinliga spegeln att en del ljus alltid reflekteras till fasdetekt AF-sensorerna och AF därmed fungerar på det snabba exakta sättet även vid filmning och under tiden som serietagning görs.

Så om din jämförelse med Nikon D3100 är med den kameran i LiveView-läge så är det itne riktgt rättvist, för då blir AF seg alltid även på avancerade kameror.

Vet inte om du orkat läsa så här långt, men sammanfattningsvis har alltså A77 ett annat mer avancerat AF-system än t.ex. den A65 du jämförde med. Nikon och Canon har också olika AF-system i olika modeller, så D3100 som är en kamera i ett enklare segment är inte riktigt representativ att jämföra med Sony A77, Nikon har andra modeller i samma segment och prisklass som A77 som har snabbare AF-system.

Lennart Aspman får hoppa in och ge synpunkter på A77 med 16-50/2,8SSM och hur det funkar i AF-läge. Toppklass garanterat, men trots allt inte helt säkert att det är snabbare än (s)kit-objektivet 18-55SAM.


/Mats
 
Både kamera och objektivets snabbhet samverkar ju.

Det är AF-systemet i kameran som mäter med fasdetektion hur objektivet ska ställas in för att det ska bli rätt. Den lilla tiden är oberoende av objektivet egentligen, men för att det ska bli mer noga så är det bättre om AF-sensorerna får mer ljus och mätningen görs med fullt öppen blälndare. därför kan det vara säkrare och snabbare med ett ljusstarkt objektiv.

Så den första tiden är alltså hur snabbt fokus-beslutet tas och efter det skickas signal till objektivet att ställa sig i precis det läget och den proceuren tar ju också en stund.

Det första är oberoende av vilken sorts fokus som objektivet jobbar med, medan det andra helt är avhängigt på objektivet.

Det är inte alldeles säkert att SSM är snabbare än skruv eller SAM. Beror ju också på hur tunga linselement som ska flyttas och hur mycket.

När det gäler kit-objektivet 18-55SAM så är hela fokusförflyttningen mellan ytterlägena bara 1/8 varv (usch, nu blev jag tvingad att leta fram och damma av det där objektivet som stod längst in i skåpet för att kola). Dessutom är det litet och gjort av lätt plast och väldigt få linselement, så det är pyttesmå massor som ska accelereras. Därför är detta objektiv rapt i fokuseringen.

16-50/2,8SSM är ett betydligt tyngre objektiv med större diameter och fingradigare fokusskala, så det kräver både mer energi och förflyttningssträcka för att fokusera. Dessutom är det speciellt anpassat för filmning där det är viktigt att fokuseringen sker tyst, mjukt och inte ryckigt, till skillnad från stillbild där man normalt vill att det ska sätta sig rätt blixtsnabbt.

Du ska nog därför inte ha så stora förhopningar på att 16-50/2,8SSM är snabbare än 18-55SAM, men jag vet faktiskt inte för jag har ingen erfarenhet av just detta SSM-objektiv. T.ex. Lennart Aspman har ju ett sådant och kan säkert komma med ett utlåtande hur snabbt det är och dessutom får han ju då möjligheten att plocka fram sitt älskade 18-55SAM om han nu inte har plockat ut glasen och använder det som pennställ eller nåt ;-).

När det gäller snabb AF så är det faktiskt inte detta som är Sonys paradgren.

AF-systemet i A77 är det bästa och modernaste som Sony har och är bättre än det som sitter i A65. Annars brukar Canon 7D vara den kamera i klassen som används som referens när det gäller snabb AF och jag tror den ligger aningen före A77, men det kräver en hel del tillvänjning för att kunna utnyttja det optimalt. Det här är alltså steg 1, fokusbeslutet, vi talar om. Steg 2 hänger på objektivet. Nackdelen med Canon är att den verifierar fokus lite väl snabbt ibland, innan det är helt exakt i fokus. Sony är kända för att vara ytterst exakt i sin fokusering lite på bekostnad av snabbheten. På A900 som jag har finns en instälning för fokusprioritet, snabb eller exakt. jag har sällan så bråttom så jag vill ha den inställd på exakt. Vet inte hur det är med A77 om den har samma inställningsmöjlighet, Aspman kan säkert svara på det också.

A77 har en del smarta lösningar för motivigenkänning vid följande AF, alltså inte läget där fokuseringen sätts med halvtryck och ett litet blipp, utan C-läget när kameran fortsätter fokusera kontinuerligt medan man håller avtryckaren halvvägs nere eller tar serietagning på ett motiv som rör sig ur fokusplanet. Nästa nummer av tidningen Proffsfoto som kommer strax har en noggrann genomgång av hur AF-systemet i A77 fungerar vid sportftografering och jag tror Aspman kan ge lite input även i det avseendet.

Nikon D3100 som du jämför med är en billigare kamera i klassen under och där sitter det troligen ett lite billigare enklare AF-system och jag har ingen erfarenhet av den kameran, liksom det gör i Canon 1100D och de billigare Sony-kamerorna typ A35 osv.

Så, det är inte riktigt fair att jämföra A77 med D3100 t.ex., utan snarare med D7000 och där ligger de mer lika.

A77 har ju dock en stor unik fördel att AF fungerar även med LiveView och vid filmning.

Andra kameror som kan fokuser automatiskt i skärmsökarläget, Live View, använder en annan metod. Eftersom spegeln på en DSLR är uppfälld i det läget så kan niget ljus reflekteras till AF-sensorerna och fasdetekt AF kan då inte användas.

Där används istället kontrastmätning i bilden som genereras av sensorn. Det kan emellertid enbart verifera om fokus är rätt eller fel, inte "hur mycket" fel som fasdetektionen gör. Därför vid fasdetektionsläget så tas ett fokuseringsbeslut av kaeran och sen skruvas objektivet dit så är det klart, medan i kontrastläget så måste fokuseringen gafflas in och får helt enkelt fokusera en bit, prova, fokusera om och prova igen osv. Det gör att den måste fokusera förbi målet och sen vända. Dels är detta långsamt och omständigt, men det är också fult vid filmning när man ser fokusen först fokusera och sedan gå förbi och sedan tillbaka igen.

Sonys SLT-kameror är unika på det sättet att även vid liveview (dvs alltid) så gör den halvgenomskinliga spegeln att en del ljus alltid reflekteras till fasdetekt AF-sensorerna och AF därmed fungerar på det snabba exakta sättet även vid filmning och under tiden som serietagning görs.

Så om din jämförelse med Nikon D3100 är med den kameran i LiveView-läge så är det itne riktgt rättvist, för då blir AF seg alltid även på avancerade kameror.

Vet inte om du orkat läsa så här långt, men sammanfattningsvis har alltså A77 ett annat mer avancerat AF-system än t.ex. den A65 du jämförde med. Nikon och Canon har också olika AF-system i olika modeller, så D3100 som är en kamera i ett enklare segment är inte riktigt representativ att jämföra med Sony A77, Nikon har andra modeller i samma segment och prisklass som A77 som har snabbare AF-system.

Lennart Aspman får hoppa in och ge synpunkter på A77 med 16-50/2,8SSM och hur det funkar i AF-läge. Toppklass garanterat, men trots allt inte helt säkert att det är snabbare än (s)kit-objektivet 18-55SAM.


/Mats

Hehe såklart läste jag igenom allt, riktigt mycket bra info! Kommer definitivt gå tillbaka och läsa det några gånger igen :)

Du förklarar precis det som jag inte gillade med d3100 och vad jag gillar med a77. Det var alltid så att d3100 focuserade över och sen drog tillbaka rätt, som att den pendlade sig fram. Men a77 focuserar rätt direkt och stannar där utan att glida fram och tillbaka vilket ger ett uselt intryck på filmen.

Intressant att SSM inte behöver vara snabbare än en SAM, förstår nu varför och det är ganska klart när jag nu förstår bättre. Det kanske inte behöver vara så snabbt, kanske viktigare att vara exakt för jag ska inte filma så väldigt snabba rörelser, mer i den farten som man går i eller så. Inga sportbilar eller fotbollsspelare ^^

16-50SSM låter som det är det idiella objektivet för mig.
Har kollat lite på samyang 8mm och det ser riktigt bra ut, utan AF och elektronisk förbindelse kan jag leva med till det priset! Man kanske inte behöver pilla så mycket på focusen på ett vidvinkel skulle jag kunna tänka mig.

Haha du gillar verkligen inte 18-55SAM ;)

ANG blixt.
Vädertätning är ju ett stort plus så den ser intresant ut när jag har råd :D

Va 20% det är ju otroligt bra, på andra grejer brukar man ju fölora 10% när man gått ur affären, 20% till när man har öppnat paketet och sen fortsätter det väll i den stilen!
 
Ang Samyang 8mm fisheye.
Jag har ett sånt och det är verkligen superkul och går att använda på en massa kreativa sätt.

Med så extrem vidvinkel så blir skärpedjupet lika extremt långt, så det är bara att sätta det på 50cm fokusavstånd så blir det skarpt därifrån till oändligheten. Det är fixfokus. AF behövs inte alls på ett sådant objektiv.

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.