"This changes everyting?"
Det var väl att ta i kanske men videon nedan pekar på några viktiga saker jag själv lyft tidigare när jag började lära mig hur man kunde rigga även min nya A7 III.
https://www.youtube.com/watch?v=T1TpyRRQBWU
Jag upptäckte faktiskt redan med min A6300 att jag med fördel kunde ändra en del av mina gamla fokusrutiner. Med A7 III kunde jag ta detta ett steg till.
Det första jag blev varse när jag började använda den "nya" Lock on AF Expand Flexible Spot var att jag helt kunde tänka bort knöliga statiska fokuspunkter och kunde använde den joystick som en del användare gnällt sig till åt annat. Istället för statiska fokuspunkter och omkomposition så har vi fått dynamisk fokusering på vilken del av bildytan vi vill.
Det andra var att jag inte längre behöver AF-S (single läget) eller AF-A (Auto), då man med fördel kan använda AF-C jämt. Förr var single shotprecisionen inte lika bra med AF-C men numera verkar inte detta vara något problem längre med den mycket snabba uppdatering som sker av AF och exponering i de nya kamerorna.
Det har även länge gått att använda det gamla mycket snabba Face Detection som backup till både Eye Focus och till Lock on AF. Med A6400, har ni som man kan se i Nortrups film, gjort de inställningar jag och många andra säkert landat i parmanent även till standard i A6400. Skillnaden är dock att nu behöver ingen ställa in detta manuellt överhuvudtaget, då det som sagt är grundläget. Så äntligen har Sony tagit sin egen ganska knöliga fokusergonomi till en ny nivå.
Nu kan inte fokusergonomidiskussionen längre mest handla om knappar som ska sitta rätt, vara tillräckligt taktila, upplysta eller att man ska kunna välja mellan en massa förprogrammerade scenarier. Från och med nu kommer AF-ergonomi även i systemkameror att kunna handla om ifall man överhuvudtaget ska behöva tänka på AF-systemets alla inställningar som användare, för att det ska göra sitt jobb optimalt.
Nu är det point and shoot på riktigt och faktiskt bättre än så ibland för kameran kommer ju själv att leta efter sånt som rör sig i allmänhet samt ansikten och ögon i synnerhet automatiskt. "Hit rate" verkar fantastisk och särskilt A9 med kommande FW-uppgraderingar (det är ju två stycken tydligen) imponerar i hitrate och snabbhet. Jag undrar verkligen om en ny FW till min A7 III kommer att upplevas som ett stort lyft. Jag tycker ju redan nu att det är väldigt bra men visst vore det bra om man rensade bort en del av de gamla strukturellt tillväxta och överlapppande funktioner som nog faktiskt blivit onödiga och obsoleta. Det kanske äntligen är dags nu att börja rensa bort AF-S, AF-A samt alla de varianter av "Focus Area" som vi inte behöver längre.