Annons

Sony A6000 vs Sony A7

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_99

Aktiv medlem
Sony A6000 vs Sony A7, ja vilken ska man välja som lite mer avancerad amatörfotograf.
Idag har jag en Sony A700 och söker något bättre samt mer kompakt.

En jämförelse av fördelar respektive nackdelar hade varit intressant.
Jag var inne på att köpa en Fujifilm X-T1 men kunde inte komma överens med hur den känns att hålla i, så nu är ovanstående som jag väljer mellan. Kommer att köra en av den bästa zoomen till respektive kamera.
Zoom väljer jag pga att den ska fungera i alla lägen på semestrar.

Med vänlig hälsning/ Anders

När du skriver "den bästa zoomen till respektive kamera" så skulle jag rekommendera A6000 med Zeiss E 16-70 mm F4 ZA OSS eller Sony E 18-105/4 G OSS.

Skall man ha bästa nativa zoom till A7 finns ju inte mycket att välja på f u 28-70/3,5-5,6 som i o f s skall vara helt OK, men inget speciellt. Då har man fler val med A6000 med Zeiss normalzoomen om man nu inte primärt ämnar köra A fattningsobjektiv till A7 med adapter och då är ju Zeiss 24-70/2,8 med adapter bäst, men knappast kompakt. Mana kan ju även köra tredjepartsgluggar med adapter och utan autofokus och med manuell nedbländning innan exponering.

Du tittade på XT-1, men har du övervägt XE-1 eller XE-2 då Fujis 18-55/2,8-4 skall vara ganska bra och ger samma skärpedjup och totalt ljusinsläpp som 28-70/3,5-5,6 på A7 ungefär.

Fujifilm

Tyvärr så kommer jag inte överens med hur Fujifilms kameror ligger i handen.
Min fråga har nog missförståtts då jag var mest intresserad av vilken jag sak välja av A6000 eller A7.

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar