Annons

Sony a6000 vs Nikon D5500

Produkter
(logga in för att koppla)

Pickoznar

Ny medlem
Hejsan!
Nu är det så att jag gått i tankarna att köpa en kamera, och jag är helt ny på marknaden över vad man ska ha och vad som är bra osv... Det jag är ute efter är att fotografera landskap, djur, stad och sport, lite gott och blandat helt enkelt. Har kollat en del på sony a6000 och blivit rätt imponerad över den både bildkvalitet samt fokuspunkter 179 st.. med 11b/s. Men frågan är.. hur väl lämpar den sig till det jag är ute efter?

Har även kollat på Nikon 5500 och den verkar bra om jag (amatörmässigt) kollar på specifikationer och sådant.. men det jag skulle behöva hjälp med är lite olika tips på för och nackdelar med dem båda och vilken ni skulle anse som den bästa.

Tips på andra kameror är välkomna också!

Budget ca 9-10k kamera+objektiv

Mvh
Jimmy
 
Hej!
Ännu en nybörjare här! Långt ifrån några expertråd, men såhär tänkte jag när jag köpte kamera för några veckor sedan:
jag kikade också först på en Sony, men en A5000. Jag såg fördelarna i det smidiga formatet. Lätt att ta med sig helt enkelt, men man har ändå möjligheterna som en systemkamera ger. Dock saknade jag en riktig sökare (finns dock på a6000) samt förstod att det skulle bli jobbigt att göra alla inställningar i menyer istället för knappar/vred direkt på kamerahuset.

Valet blev därför en Nikon D5500 och ett Nikon Nikkor DX 18-140 VR-objektiv. Och jag har inte ångrat mig en sekund!
Fördelar med D5500:
Touch-skärm
Bättre grepp då kamerahuset är större*
Fler "manuella" kontroller direkt på kamerahuset
Mycket större utbud av objektiv att välja på. Dessutom kan man behålla objektiven om man byter kamerahus i framtiden.

Nackdelar då? Ja inte speciellt många vad jag har upplevt så här långt. Men en sak finns att anmärka på: Om man tar flera bilder i serie (seriebildtagning?) och fotar i RAW-format så fryser kameran i ett antal sekunder medan den sparar ner allt till minneskortet. Detta är den absolut största nackdelen jag har observerat så här långt. Annars är jag supernöjd!


*Den kan dock fortfarande kännas liten om man har stora nävar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.